محاسبه شارژ ساختمان چگونه و بر اساس چه قانونی انجام می گردد؟

به گزارش زنگ قلاب بافی، آپارتمان نشینی قوانینی دارد که شاید مهم ترین آن ، اصول پرداخت و محاسبه شارژ ساختمان باشد. شارژ در واقع پولی است که ساکنان یک ساختمان برای نگهداری و حفظ، تعمیرات عمومی و هزینه های مشترک مستمر (مثل هزینه موتورخانه، آب و برق مشاع، آسانسور، سرایداری و غیره) می پردازند. هزینه هایی که ربط مستقیمی به واحد محل سکونت شان ندارد و به شرایط کلی ساختمان و مشاعات مربوط می گردد. در ادامه این مطلب بلاگ خبرنگاران، قوانین محاسبه و پرداخت شارژ ساختمان و ابزارهای مناسب برای آن را آنالیز می کنیم.

محاسبه شارژ ساختمان چگونه و بر اساس چه قانونی انجام می گردد؟

قانون محاسبه شارژ ساختمان

مهم ترین منبعی که قوانین زندگی در آپارتمان را به شما معرفی می نماید، قانون تملک آپارتمان ها است. در ماده 4 این قانون می خوانیم:

حقوق و تعداد و بعلاوه سهم هر یک از مالکین قسمت های اختصاصی از مخارج قسمت های مشترک مناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه هایی که به علت عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد

به زبان ساده یعنی هر کس به نسبت متراژ واحدی که در آن سکونت دارد باید شارژ بپردازد مگر وقتی که پای تعمیرات کلی ساختمان و هزینه های نگهداری مثل هزینه ایزوگام کردن پشت بام، تعمیر نما، رنگ آمیزی راهروها و موارد این چنینی در میان باشد.

با این حال در بعضی ساختمان ها ممکن است جزئیات دیگری هم در نظر گرفته گردد. مثلا اگر کنتور آب و گاز ساختمان بین همه واحدها مشترک باشد، شاید مدیریت تصمیم بگیرد هزینه آب و گاز را بر اساس تعداد نفرات تقسیم کند. در بعضی از ساختمان ها نیز یک هزینه ثابت برای نگهداری تعریف می گردد (مثلا برای نظافت، نگهداری از آسانسور، باغبانی یا سرایداری و…) و یک هزینه متغیر که بر اساس متراژ واحد یا تعداد نفرات مشخص شده است.

مجلس شورای اسلامی در قانون اصلاح قانون تملک آپارتمان ها، جزئیات موارد بالا را ذکر نموده است که در این لینک در دسترس است.

در آپارتمان ها و دیگر ساختمان های چندواحدی، علاوه بر قانون اصلی تملک آپارتمان ها، صورت جلسه هایی به صورت مصوب بین مالکان به اجرا در می آید که نحوه محاسبه شارژ ساختمان را به دقت مشخص می نماید. بسته به تصمیم هیئت مدیره ساختمان، روش محاسبه و پرداخت شارژ آپارتمان به روش های گوناگونی انجام می گردد که ترکیبی از تعداد نفرات ساکن، متراژ و واحد را در نظر می گیرد.

افرادی که در پی خرید یا اجاره خانه هستند، بهتر است پیش از نهایی شدن قرارداد خرید و اجاره، نگاهی به قوانین آپارتمان نشینی و البته قانون ساختمان مد نظر داشته باشند. با توجه به این قوانین می توان پیش بینی خوبی از هزینه های آینده واحد مسکونی داشت.

مدیران و ساکنان در آپارتمان ها، بسته به احتیاج و روش محاسبه شارژ ساختمان از ابزارها و نرم افزارهای گوناگونی استفاده می نمایند که در ادامه مطلب به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.

نکات مهم درباره شارژ ساختمان

حتی اگر واحدی در ساختمان خالی باشد، مالک باز هم موظف است شارژ بپردازد. اما این شارژ شامل هزینه های ثابت ساختمان است و هزینه آب و برق مشترک را شامل نمی گردد.

قبل از اجاره یا خرید یک ساختمان حتما با مدیر آن صحبت کنید و از تسویه بودن شارژ ساکن قبلی مطمئن شوید. در غیر این صورت بدهی او به شما منتقل می گردد، زیرا این بدهی، فارغ از ساکن، بدهی مربوط به واحد ساختمانی است.

معمولا شارژ واحدهای استیجاری که به هزینه های ثابت و مستمر مربوط بوده، به وسیله مستاجر پرداخت می گردد و هزینه های مربوط به تعمیرات اساسی مثل ایزوگام کردن، نصب آنتن مرکزی برای ساختمان، رنگ آمیزی مشاعات، تعمیرات فاضلاب و… به عهده مالک است. اگر مالک از پرداخت این هزینه ها خودداری کند مستاجر می تواند به درخواست مدیر ساختمان، این هزینه ها را از محل اجاره بپردازد و از اجاره ماهانه کم کند.

اگر در پی ملک مسکونی، تجاری یا اداری برای خرید هستید، از بخش املاک خبرنگاران بهره ببرید.

برخلاف چیزی که بیشتر مردم فکر می نمایند، پرداخت شارژ یک واحد استیجاری الزاما به عهده مستاجر نیست و مالک و مستاجر می توانند در این باره توافق نمایند که کدام یک هزینه های شارژ را پرداخت کند. هرچند که در عرف کمتر اتفاق می افتد که صاحبخانه، به جای مستاجر شارژ بدهد.

اگر مستاجری شارژ واحد خود را پرداخت نکند مدیر ساختمان می تواند موضوع را به مالک اطلاع داده و شارژ را از او طلب کند، چون در هر صورت مالک مسئول نهایی پرداخت شارژ است.

انواع روش و ابزارهای محاسبه شارژ ساختمان

همان طور که گفته شد، محاسبه شارژ ساختمان با در نظر گرفتن قانون تملک آپارتمان ها بر اساس مصوبه هیئت مدیره و طبق توافق ساکنان ساختمان انجام می گردد. روش های متنوع محاسبه شارژ، بر اساس تعداد نفرات ساکن، متراژ و دیگر معیارها پیاده سازی می گردد. در ادامه، بعضی از آن ها را آنالیز می کنیم:

پرداخت شارژ ساختمان بر اساس واحد

شارژ واحدی ساختمان یکی از روش هایی است که خصوصا در مجتمع های اداری، تجاری و مسکونی و ترکیب آن ها پیاده می گردد. پرداحت شارژ ساختمان با این روش بر اساس واحدهای ساحتمان صورت می گیرد و واحدهایی با مشخصات یکسان، مقدار برابری شارژ پرداحت می نمایند. به بیان دیگر، همه واحدهای دوخوابه صرف نظر از متراژ، شارژ برابری پرداخت می نمایند. نکته مهم اینکه در روش پرداحت واحدی این است که شرایط انبار و پارکینگ واحدها هم در محاسبه نقش دارند.

پرداخت شارژ ساختمان بر اساس متراژ واحد

در بعضی ساختمان ها، شارژ واحدها بر اساس متراژ محاسبه می گردد. این روش در بسیاری از آپارتمان ها و مجتمع های تجاری و اداری پیاده می گردد و معروفیت و کاربرد زیادی دارد. ساختمان هایی که طراحی واحد در آن ها یکسان نیست و از لحاظ متراژ برابر نیستند، از این روش استفاده زیادی می نمایند.

در محاسبه شارژ ساختمان به صورت متراژی، مبلغی به ازای هر متر ساختمان در نظر گرفته می گردد. درنتیجه مبلغ شارژ هر واحد با متراژ آن ضرب در مبلغ شارژ هر واحد برابر خواهد بود.

محاسبه نفری شارژ ساختمان

در بعضی آپارتمان ها، شارژ ساختمان بر اساس تعداد نفرات ساکن در واحدها محاسبه می گردد. این نحوه محاسبه بیشتر برای ساختمان های مسکونی کاربرد دارد.

در روش پرداش نفری شارژ ساختمان، هیئت مدیره و ساکنان، ابتدا هزینه شارژ را بر اساس هر نفر مشخص می نمایند. سپس هر واحد بر اساس تعداد نفرات ساکن، شارژ را در دوره مصوب (اغلب ماهانه) پرداخت خواهد نمود.

علاوه بر روش های بالا، ترکیبی از روش های محاسبه شارژ هم در بعضی ساختمان ها پیاده می گردد. درنتیجه روش های محاسبه و پرداخت شارژ نفری متراژی، واحدی متراژی، واحدی نفری، نفری متراژی و حتی واحدی نفری متراژی در بعضی ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری اجرا می گردد.

ابزارها و نرم افزار محاسبه شارژ ساختمان

محاسبه و پرداخت شارژ ساختمان در سال های گذشته چالش های بسیار زیادی داشت و هماهنگی اسناد بین ساکنان، بسیار سخت بود. امروزه باوجود نرم افزارهای کامپیوتری و اپلیکیشن های موبایلی متعدد می توان فرایند پرداخت را با سرعت و بازدهی بهتری انجام داد.

بیشتر بخوانید: دردسرهای پرداخت شارژ ساختمان

در بسیاری از ساختمان ها، محاسبه شارژ ساختمان در اکسل انجام می گردد. مدیران ساختمان با استفاده از نرم افزار محبوب اکسل، جدول شارژ ساختمان را آماده نموده و برای ساکنان ارسال می نمایند. این فایل ها را می توان هر ماه و بر اساس مصوبه و تاریخچه پرداخت، به روز کرد.

نرم افزار و اپلیکیشن محاسبه شارژ ساختمان از مواردی است که بسیاری مدیران و ساکنان آپارتمان در پی آن ها هستند. با جست وجویی ساده در اینترنت می توانید انواع نرم افزارهای ایرانی و خارجی مناسب این کار را پیدا کنید. ما از معرفی نرم افزارها خودداری می کنیم تا مدیران و ساکنان، خودشان بسته به احتیاج، ابزار مناسب را پیدا و دریافت نمایند.

نظر شما چیست؟ شما شارژ ساختمان را چگونه محاسبه نموده و از چه ابزارهایی استفاده می کنید؟

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1522

به "محاسبه شارژ ساختمان چگونه و بر اساس چه قانونی انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محاسبه شارژ ساختمان چگونه و بر اساس چه قانونی انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید