هشدار کودتا در تایلند

به گزارش زنگ قلاب بافی، فعالان سیاسی و رهبران معترضان تایلند با هشدار نست به وقوع کودتا توسط ارتش و برکناری دولت توسط نظامیان ابراز نگرانی کردند.

هشدار کودتا در تایلند

با تور تایلند از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا را ببینید.

تظاهرکنندگان هوادار دموکراسی در تایلند بی توجه به تهدیداتی از قبیل بازداشت ،زندان و حمله های خشونت بار روز آدینه بار دیگر در راهپیمایی اعتراضی شرکت کردند و به ارتش در مورد احتمال کودتا هشدار دادند. این در حالی است که با تداوم اعتراض های ضد نظام پادشاهی در تایلند، به نظر می رسد که این کشور به یک دو راهی اصلاحات و یا ادامه خشونت و سرکوب رسیده است.

پتانسل خشونت در تایلند پس از تظاهرات قبلی طرفداران دموکراسی در روز چهارشنبه نمایان شد که دو نفر در آن تظاهرات با شلیک گلوله مجروح شدند.هر چند این رویداد همچنان مبهم و ارتباط آن با تظاهرات نامشخص است اما یادآور این نکته است که معترضان دانشجویی آسیب پذیر هستند .

خواسته های اصلی جنبش اعتراضی در تایلند، کناره گیری پرایوت چان-اوکا نخست وزیر و دولت او از قدرت و اصلاحات دموکراتیک در قانون اساسی و اصلاح پادشاهی به منظور پاسخگوتر شدن آن است.

خواسته های مرتبط با اصلاح پادشاهی از جمله جنجالی ترین مطالبات مطرح شده در اعتراضات تایلند است زیرا مطابق قانون اساسی و سنت سیاسی در این کشور، نهاد پادشاهی خارج از نقد و انتقاد است و بعضی مردم آن را پایه و اساس هویت ملی می دانند. ارتش تایلند هم دفاع از پادشاهی را از جمله مهمترین وظایف خود می داند.

رهبران معترضان اعتقاد دارند که قدرت و اختیارات شاه ماها واجیرالونکورن بیش از پادشاهی مشروطه ماست و این مساله را در هفته های اخیر به یکی از مطالبات اصلی خود تبدیل نموده اند.

مردم معترض خواهان برکناری نخست وزیر و مهار قدرت و ثروت خانواده سلطنتی که 40 میلیارد دلار برآورده شده ،هستند.

نخست وزیر تایلند هفته گذشته در بیانیه ای گفت که شرایط بهبود نیافته و ریسک تشدید خشونتها وجود دارد. وی گفت: اگر به شرایط پرداخته نگردد می تواند به کشور و پادشاهی محبوب کشور لطمه وارد کند.

هر چند در گذشته هرگونه انتقاد از پادشاهی تابو بوده است اما سخنرانی ها در تظاهراتهای اخیر و همچنین پلاکاردها و شعارها شامل حرفهای تندی علیه شاه بوده است.

در واکنش به این اعتراضات، مقامات تایلند در هفته گذشته پیگرد حقوقی علیه رهبران اعتراضات را تشدید کردند و 12 تن از آنان را به نقض قوانین سختگیرانه درباره اهانت به پادشاهی متهم کردند. مطابق این قانون جرم اهانت به پادشاهی مجازات تا 15 سال زندان را در پی دارد اما این قانون در سه سال گذشته اجرا نشده است.

بطور تاریخی، دفاع از پادشاهی بنا به دلایل سیاسی مورد سوء استفاده قرار گرفته است و همچنین منجر به خشونت شده که مهمترین مورد آن در سال 1976 بوده زمانی که به قتل دهها تن از دانشجویان در یک تظاهرات در دانشگاه در اعتراض به بازگشت یک دیکتاتور نظامی منجر شد. آن رویداد منجر به یک کودتا شد و از آن موقع تا کنون کودتاهای موفقی در تایلند در سالهای 1977، 1991، 2006 و 2014 اجرا شده است.

اکنون این نگرانی وجود دارد که چنانچه دولت احساس کند قادر به کنترل اعتراضها نیست ممکن است اقدام به برقراری حکومت نظامی کند یا توسط ارتش در یک کودتا برکنار گردد.

بعضی از سخنرانها در تظاهرات روز آدینه از جمعیت خواستند که اقداماتی برای مقاومت دربرابر کودتای احتمالی انجام دهند.

یکی از رهبران دانشجویی خواهان مقاومت نمادین و واقعی با اقداماتی مانند بستن روبان سفید بر در خانه ها و همچنین توقف خودروها در جاده ها شد.

مقاومت دربرابر هرگونه کودتای احتمالی اکنون به خواسته اصلی تظاهر کنندگان تبدیل شده است. پیشتر در روز آدینه در علامت دیگری از اینکه دولت در حال سخت کردن موضع خود برای سرکوب بیشتر تظاهرات است، یکی از صاحبنظران تلویزیونی که تظاهرات را پوشش داده است بیان کرد که توسط پلیس برای ادای توضیحات احضار شده و به نقض دستور اضطراری ممنوعیت تظاهرات در ماه اکتبر متهم شده است.

این شبکه همه تظاهراتهای عظیم را بطور زنده پوشش داده است. دولت درصدد تعطیلی این شبکه بوده اما دادگاهی در تایلند حکم داده که این کار مجاز نیست. این خبرنگار گفته که او جزو معترضان نیست و به عنوان یک خبرنگار در تظاهرات شرکت نموده و هیچ کار غیرقانونی مرتکب نشده است.

با تداوم اعتراضات، پادشاه تایلند که با نام راما دهم Rama X هم شناخته می گردد اوایل ماه نوامبر در یک گفتگوی کم سابقه رسانه ای حاضر شد و برای اولین بار درباره تظاهرات دموکراسی خواهانه ماههای گذشته در این کشور سخن گفت. او همچنین طی مراسمی در بانکوک در میان طرفداران خود حاضر شد.

شاه تایلند در یک گفتگوی مشترک با شبکه خبری سی ان ان آمریکا و کانال 4 نیوز انگلیس به تلویح از امکان سازش در تایلند با معترضان سخن گفت و در پاسخ به اینکه حرفش خطاب به معترضان چیست، گفت: ما همه آنها را دوست داریم.

اما به گفته تیرل هابرکورن کارشناس مسائل تایلند در دانشگاه ویسکانسین- مدیسون، پیشنهاد صلح پادشاه را باید با دیده تردید نگریست بخصوص با توجه به اینکه کارزار سرکوب علیه رهبران معترضان در جریان است و بسیاری از آنها بطور خودسرانه بازداشت شده اند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 737

به "هشدار کودتا در تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار کودتا در تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید