پالایش اخبار جعلی کرونا با هوش مصنوعی، موتورهای جستجو هم اخبار غیرواقعی را حذف می کنند

به گزارش زنگ قلاب بافی، فناوری هوش مصنوعی به دانشمندان کمک می کند تا آلودگی های اطلاعاتی را در مدت زمانی بسیار کوتاه پیدا کنند.

پالایش اخبار جعلی کرونا با هوش مصنوعی، موتورهای جستجو هم اخبار غیرواقعی را حذف می کنند

به گزارش خبرنگار حوزه علم،فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، اطلاعات آلوده در علم رایانه به داده هایی اطلاق می شود که دارای منابع موثق و قابل اعتماد نیستند. به نام مثال خبرهای جعلی در مورد واکسن یا داروی قطعی برای درمان بیماری کرونا نوعی آلودگی اطلاعاتی محسوب می شود.

تلاش برای شناسایی آلودگی های اطلاعاتی

دانشمندان در تلاش هستند تا با توسعه فناوری هوش مصنوعی پلتفرم مخصوصی را برای شناسایی آلودگی های اطلاعاتی طراحی کنند. با اینکه بیمار ی های همه گیر مانند کرونا و سارس تا کنون انسان های زیادی در دنیا را درگیر خود ساخته و جان بسکمک را هم گرفته اند ولی هنوز پزشکان نتواسته اند این ویروس ها را به طور دقیق شناخته و داروی قطعی برای مبارزه با آن ها تولید کنند. از همین رو سازمان های بین المللی بهداشت به مردم توصیه می کنند برای جلوگیری از شیوع گسترده بیماری کرونا، نکات بهداشتی و قوانین فاصله گذاری اجتماعی را با دقت رعایت کنند.

ایتالیا، تئوری توطئه سازمان بهداشت دنیای را مطرح نمود/ ارائه اطلاعات دروغ به مردم درباره کرونا

قطعا شیوع ویروس کووید-19 به همه انسان ها در سراسر دنیا نشان داد فناوری های هوشمند تا چه حد می تواند در شرایط بحرانی به کمک بشریت آمده و سلامت آن ها را حفظ کند. آنچه در شرایط امروز دنیا نگرانی و استرس شهروندان در شهرهای مختلف را به شدت افزایش داده خبرها دلهره آوری است که در هر ساعت در مورد بیماری کرونا منتشر می شود.

بررسی ها نشان داده است کاربران سودجو که تنها منافع خود را در نظر می گیرند با انتشار اخبار جعلی در مورد بیماری کرونا و اطلاعات مربوط به درمان آن فشار دروانی وارد بر مردم را چند برابر می کنند. این روزها فشارهای روانی ناشی از شیوع بیماری کرونا تا حدی افزایش یافته است که متخصصان یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به بیماری های روحی را خبرهای جعلی در مورد کرونا می دانند.

دولت ها تلاش می کنند تا با وضع قوانین مختلف از انتشار اخبار جعلی در مورد کرونا جلوگیری و با هر فرد خاطی که اطلاعات دروغ به مردم بدهد به شدت برخورد کنند. با اینکه ساختار و رفتار ویروس کووید-19 به روشنی برای پزشکان مشخص نیست اما فناوری هوش مصنوعی می تواند با اطلاعاتی اندکی خبرهای جعلی در مورد این بیماری را تشخیص داده و کاربران را نسب به درست نبودن آن داده ها مطلع کنند.

آمادگی جسمی و روحی برای مقابله با بیماری کرونا

در صورتی که مردم بدانند هر خبری درباره بیماری کرونا درست نیست قطعا کمتر نگران شده و از فشار روانی وارد بر آن ها کاهش می یابد. تصور کنید در کنار لپ تاپ خود در حال جستجوی اخبار برای اطلاع از آخرین آمار کرونا در دنیا هستید و ناگهانی پیامی مبنی بر تولید داروی این بیماری را مشاهده می کنید در این لحظه هوش مصنوعی به کمک شما آمده و درست یا غلط بودن آن خبر ها را اعلام می کند.

بدون شک هرکس اطلاعات و مطلعی بیشتری نسبت به کرونا داشته باشد راحت تر زندگی کرده و احتمال ابتلا به بیماری در او کاهش می یابد. می توان گفت نترسیدن از کرونا در گرو اعتماد به نفس و مطلعی از روش های پیشگیری است. ماشین ها و ابزارهای هوشمندی که اکنون در شرکت های مختلف ساخته می شوند بیش از گذشته زبان انسان ها و ارتباط آن ها با یکدیگر را درک می کنند. چنین توانایی به محققان اجازه می دهد آلودگی های اطلاعاتی را حتی در زمان ارتباطات اینترنتی کاربران با یکدیگر ردیابی کرده و امنیت شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های ارتباطی را افزایش دهند.

محققانی که روی پروژه ردیابی آلودگی های اطلاعاتی در فضای وب فعالیت می کنند، معتقدند فناوری های هوشمند به ویژه فناوری هوش مصنوعی دسترسی های کاربران به منابع قابل استناد در زمینه های مختلف را محدود نکرده و تنها برای کاربرانی که قصد دارند با سوء استفاده از نامطلعی مردم خبر یا تصاویر جعلی را منتشر کنند محدودیت ایجاد می کند. در میان انبوه داده ها که همه روزه در سایت ها مختلف منتشر می شود تشخیص اطلاعات صحیح از دروغ، کار بسیار مسئله ای است ولی الگوریتم های هوش مصنوعی به گونه ای پیشرفته که داده های جعلی را در مدت زمانی بسیار کوتاه شناسایی کرده و منابع منتشر کننده آن ها را هم معرفی می کند.

اطلاعات نادرست آمادگی مردم برای مقابله با بحران را کاهش می دهد

در بسکمک از کشورهای دنیا پس از شیوع کرونا مسئولان بهداشتی رفتارهای دوگانه ای را در پیش گرفتند و همین موضوع یکی از عوامل بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کووید-19 بود. به نام مثال در اوایل شیوع این بیماری سازمان دنیای بهداشت پوشیدن ماسک را برای همه مردم ضروری نمی دانست ولی حالا پوشیدن ماسک در تعداد زیادی از کشورها اجباری شده و مردم باید این قانون را عایت کنند. تحقیقات نشان می دهد اگر از ظرفیت های هوش مصنوعی برای درک رفتار ویروس کرونا استفاده می شد شاید زودتر قانون اجباری شدن ماسک در کشورها اجرایی می گشت.

قطعا بلاتکیفی و رفتارهای دوگانه مسئولان بهداشتی در هر کشوری اعتماد مردم نسبت به نهادهای دولتی را از بین برده و مردم در شرایط که باید بیش از گذشته به فکر سلامت خود و سایر افراد جامعه باشند قوانین مربوط به پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند را نادیده می گیرند.

موتورهای جستجو خبرهای نادرست را نمایش نمی دهند

قرار است به زودی پرطرفدارترین موتورهای جستجوی اینترنتی به فناوری ردیابی هوشمند مجهز شوند. یعنی زمانی که کاربران در مورد موضوعی مشخص همانند بیماری کرونا جستجو می کنند تنها اطلاعات صحیح و قابل اعتماد منتشر شده و خبرهای غیرواقعی، دیگر نمایش داده نمی شوند. کارشناسان فضای مجازی امیدوارند در آینده ای نزدیک ایمنی اطلاعات و امنیت کلی فضای مجازی به حدی برسد که کاربران، دیگر نگرانی از بابت مطالعه داده های نادرست نداشته باشند.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1184

به "پالایش اخبار جعلی کرونا با هوش مصنوعی، موتورهای جستجو هم اخبار غیرواقعی را حذف می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پالایش اخبار جعلی کرونا با هوش مصنوعی، موتورهای جستجو هم اخبار غیرواقعی را حذف می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید