کرونا رشد سرمایه گذاری در استارتاپ های آموزشی را رقم زد
به گزارش زنگ قلاب بافی، بیش از یک سال است که پاندمی کووید19 زندگی مردم جهان را با تغییراتی عمده روبرو نموده و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. شیوع کرونا بیش از 1.2میلیارد دانش آموز را در جهان تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از مدارس جهان مجبور شدند در کوتاه ترین زمان ممکن، از آموزش سنتی به آموزش آنلاین کوچ نمایند.همین توسعه آموزش آنلاین زمینه ساز رشد 3برابری سرمایه گذاری برای استارتاپ های فعال در زمینه اپلیکیشن ها و ابزارهای آموزش از راه دور شد.
این استارتاپ های چینی پیروز
بر اساس گزارشی از CB Insights، شرکتی که فعالیت شرکت های نوپا و سرمایه گذاری را ردیابی می نماید، خاطرنشان کرد: میزان سرمایه گذاری مشارکت و سهام برای شرکت های نوپا در زمینه فناوری و اپلیکیشن های آموزشی بیش از دو برابر شده و از 4.81 میلیارد دلار در سال 2019 این رقم در سرانجام سال 2020 به حدود 12.58 میلیارد دلار رسیده که رقم قابل توجهی است و حدود 3برابر رشد را نشان می دهد. اما کدام استارتاپ ها در جذب سرمایه پیروز تر بوده اند؟
آموزش از راه دور تنها یک ویدئوکنفرانس نیست که معلم و دانش آموزان کتاب ها را باز نمایند و با همدیگر بخوانند بلکه باید گفت در این جهت اپلیکیشن ها نقش اساسی ایفا می نمایند.معلم در هر جلسه آموزش آنلاین مؤثر حداقل به 3پلتفرم احتیاج دارد.ابتدا نرم افزار مدیریت کلاس که به وی یاری کند دانش آموزان را در کلاس آنلاین کنترل کند تا حواس آنها پرت نگردد.
دومین مورد یک نرم افزار ویدئوکنفرانس است تا بتواند ارتباط دیداری و شنیداری را با دانش آموزان برقرار کند و درنهایت هم احتیاج به یک سیستم مدیریت آموزش(LMS) دارد تا فضای ذخیره ابری را برای مدرسه و اسناد مرتبط با دانش آموزان مدیریت کند.استارتاپ های چینی را می توان پیروز ترین ها در تأمین هرسه پلتفرم و همچنین جذب سرمایه دانست.
ازاستارتاپ های فناوری آموزشی پیروز می توان به غول فناوری چینی Zuoyebang اشاره نمود که در زمینه آموزش آنلاین فعالیت دارد و در طول پاندمی حتی تکالیف درسی را نیز با دانش آموزان از پایه مهدکودک تا دوازدهم هماهنگ می نماید.
این کمپانی پیروز شد در سال گذشته رقمی معادل 2.35میلیارد دلار ازسوی کمپانی هایی مانند علی بابا و Sequoia Capital China سرمایه جذب کند. Yuanfudao نیز دیگر استارتاپ آموزشی چینی است که پیروز به جذب سرمایه 3.5میلیارد دلاری ازسوی تنسنت شد. Kahoot هم یک کمپانی سازنده اپلیکیشن آموزشی درزمنیه امتحانات آنلاین از نروژ است که درسال گذشته میلیون ها معلم را به خود جذب کرد و از شرکت بزرگ سافت بانک(Soft Bank) حدود 215میلیون دلار جذب سرمایه داشت.
در ایالات متحده نیز بزرگ ترین معاملات فناوری اخیر شامل استارتاپ های آموزش از راه دور است که از آنها می توان به Newsela و Nearpod اشاره نمود؛ برنامه هایی که بسیاری از معلمان از آن برای ایجاد درس های ویدئویی تعاملی زنده یا استفاده دانش آموزان از سفرهای مجازی استفاده می نمایند و یادگیری ها به وسیله گفت و گو بین معلمان و دانش آموزان انجام می گردد.
آموزش آنلاین در پساکرونا
یکی از مؤسسات پژوهشی و مشاوره ای که در زمینه تحول آموزش آنلاین در دنیا در سال 2020، مطالعاتی گسترده دارد Future source Consulting است که نتایج تحقیقات آن نشان می دهد تعداد لپ تاپ ها و تبلت های فروخته شده به مدارس ابتدایی و متوسطه در ایالات متحده تقریباً دو برابر شده و از 14 میلیون به 26.7 میلیون عدد رسیده است. این لپ تاپ و تبلت ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است تا در محدودیت های کرونا از آموزش عقب نمانند.
مایکل بورهام، تحلیلگر ارشد بازار در این مؤسسه گفت ما شاهد یک انفجار واقعی در تقاضا درنتیجه یک تغییر گسترده و بزرگ بوده ایم ولی مطمئن نیستم که با سرانجام دریافت کرونا این فناوری تا این حد پررونق باقی بماند.بعضی دیگر اما نظر متفاوتی دارند. به عنوان مثالمتیو گروس، مدیر اجرایی Newsela که یک برنامه محبوب درس خواندن برای مدارس محسوب می گردد، اعتقاد دارد این بیماری همه گیر باعث گسترش سرعت لپ تاپ ها و برنامه های یادگیری در مدارس شده است و در پساکرونا نیز آموزش آنلاین همچنان محبوب خواهد ماند.
مایکل جیسون یکی از کارآفرینان قدیمی در زمینه تکنولوژی های آموزشی که در سال 1997 کمپانی Black board را بنیانگذاری کرد و حالا به یکی از بزرگترین سیستم های مدیریت آموزش برای مدارس و دانشکده ها تبدیل شده است هم می گوید شیوع کرونا براحتی 5 تا 10 سال فناوری در آموزش و پرورش را سرعت بخشیده است. شما نمی توانید صدها هزار معلم و میلیون ها دانش آموز را در آموزش آنلاین تربیت کنید و با وجود تأثیرات عمیق آن، منتظر باشید با سرانجام کرونا همه چیز به روال قبل بازگردد. بی شک آموزش آنلاین به بازویی برای آموزش و پرورش و دانشگاه ها در دنیا تبدیل خواهد شد و در دوران پساکرونا کمرنگ نخواهد شد.
آینده زوم در آموزش
یکی دیگر از کمپانی های مطرح دنیا که در دوران کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفته، زوم است. مدیر ارتباطات ویدئویی زوم می گوید که طی همه گیری خدمات به بیش از 125 هزار مدرسه در 25 کشور دنیا خدمات رایگان ارائه نموده است. با این حال بسیاری در آینده حضور زوم در آموزش آنلاین تردید دارند.
این عده معتقدند آینده آموزش برای خدمات شرکتی مانند زوم که برای استفاده تجاری طراحی شده اند و توسط مدارس به دلیل احتیاج همه گیر پذیرفته شده اند، کمتر روشن است. اما کلی استکلبرگ، مدیر ارشد اقتصادی زوم دراین باره گفت که انتظار دارد مؤسسات آموزشی در روش های جدید برقراری ارتباط واقعی، فراتر از آموزش از راه دور سرمایه گذاری نمایند.
وی یادآور شده است که مدارس می توانند از زوم علاوه بر آموزش برای جلسات انجمن معلمان و والدین، جلسات هیأت مدیره مدرسه، کنفرانس های والدین و معلمان و... استفاده نمایند. وی اضافه کرد: اینکه آیا ابزاری که معلمان برای یادگیری از راه دور به آنها اعتماد نموده اند می توانند محبوبیت خود را حفظ کند یا نه، به میزان مفید بودن برنامه ها در کلاس بستگی دارد.
جیسون، این کارآفرین پیشرفته هم بر اپلیکیشن زوم حساب باز نموده است و اخیراً Class Technologies را تأسیس نموده است. یک شرکت نوپا که ابزارهای مدیریت دوره آنلاین مانند ویژگی های حضور و غیاب و درجه بندی را برای مربیان و مربیان شرکت هایی که کلاس های زنده را در Zoom برگزار می نمایند، ارائه می دهد. این شرکت تا به امروز 46 میلیون دلار سرمایه جمع آوری نموده است.
این لابراتوارهای مجازی
سرانجام شیوع کرونا معین نیست و همچنان دورکاری و آموزش آنلاین در دنیا ادامه دارد. درحالی که کلاس های مدارس با یاری انواع اپلیکیشن های ویدئوکنفرانس و... به صورت آنلاین برگزار می گردد ولی بعضی رشته های درسی را نمی توان به صورت آنلاین آموزش داد. درس هایی که احتیاج به آزمایشگاه و کارگاه دارند و دانش آموز یا دانشجو باید با حضور در لابراتوارها به طور عملی دروس را آموزش ببیند حالا به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. ازنگاه محققان، رشته هایی مانند هوش مصنوعی، روباتیک و...که بدون آموزش های عملی نقص های زیادی خواهد داشت، به همین دلیل هم باید فکری به حال آموزش این رشته ها کرد.
به همین دلیل یک شرکت توسعه دهنده نرم افزار محاسباتی ریاضیات با نام MathWorks در هندوستان به حل این مشکل پرداخته است و از MATLAB و Simulink برای ایجاد آزمایشگاه های مجازی استفاده می نماید. MATLAB محیط را برای توسعه الگوریتم، بررسی دیتا و... برنامه ریزی می نماید و Simulink هم یک محیط دیاگرام برای سیستم های شبیه سازی است. می توان از این دو در زمینه خودروسازی، هوافضا، ارتباطات، الکترونیک و اتوماسیون صنعتی و نیز مدل سازی و شبیه سازی در سرویس های اقتصادی و... نیز استفاده کرد.
منبع: ایران آنلاین