چگونه بچه ها قد بلندتری داشته باشیم؟

به گزارش زنگ قلاب بافی، رشد قدی و وزنی بچه ها در ابتدا تحت تاثیر ژنتیک افراد است که از قد پدر و مادر متاثر می شود، اما بعد از آن عوامل محیطی و تغذیه دوران کودکی نقش مهمی در این رابطه دارد.

چگونه بچه ها قد بلندتری داشته باشیم؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، فوق تخصص غدد درون ریز بچه ها با بیان این مطلب گفت: هر خانواده باید اطلاع داشته باشد که کودکشان در منحنی رشد در چه مرحله ای واقع شده است، وقتی نوزاد به دنیا می آید معمولا 3 تا 3 و نیم کیلوگرم وزن و 50 سانتیمتر قد دارد.

قاسمی با بیان اینکه کودک در سال اول زندگی بیشترین رشد را دارد، اضافه کرد: در سال اول قد نوزاد 25 سانتی متر، سال دوم زندگی 12 سانتی متر و در سال سوم 8 سانتی متر افزایش قد پیدا می کند و از سال چهارم تا اوایل بلوغ سالیانه 6 تا 7 سانتی متر رشد قدی دارد و با ورود به سن بلوغ 20 تا 25 سانتی متر قد رشد می کند.

وی به وجود دو جهش رشدی در بچه ها شامل رشد شیرخوارگی و جهش رشدی بلوغ اشاره کرد و گفت: شیرخوارانی که تغذیه خوبی نداشته باشند اوایل وزن آن ها و بعد قدشان کوتاه می شود به همین دلیل باید به سه سال اول زندگی توجه زیادی شود و وزن، قد و دور سر بچه ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

این فوق تخصص غدد درون ریز بچه ها گفت: رشد به معنی افزایش اندازه سلول ها و افزایش ابعاد بدن است که با افزایش وزن و قد خود را نشان می دهد در حالی که تکامل نشان دهنده معیار های تکامل سیستم اعصاب مرکزی است.

قاسمی خاطرنشان کرد: نوزادی که به دنیا می آید باید در دوماهگی بخندد، سه تا 4 ماهگی گردن بگیرد، 6 تا 7 ماهگی بنشیند، در یک سالگی راه برود و اولین کلمه را بگوید، در 18 ماهگی 6 تا 10 کلمه بگوید و دو سالگی جملات دو قسمتی را به زبان آورد که همه این ها نشان دهنده تکامل سیستم اعصاب مرکزی است.

وی اضافه کرد: کودک اگر تا 6 ماهگی گردن نگرفته باشد نشان از اختلال در سیستم اعصاب مرکزی او دارد که می تواند زنگ خطری برای بیماری کم کاری تیروئید باشد و در صورت عدم توجه به این موضوع احتمال دارد بچه ها دچار عقب ماندگی ذهنی شود.

قاسمی در خصوص قد بچه ها گفت: رشد قدی کودک تحت تاثیر ژنتیک، عوامل محیطی، تغذیه و محبت مادر واقع شده است، نوزادانی که در شیرخوارگاه تغذیه می شوند با اینکه ممکن است تغذیه خوبی داشه باشند، اما چون از محبت مادر محرومند، ممکن است دچار کوتاهی قد شوند.

وی گفت: موقعی که نوزاد به دنیا می آید باید در آغوش مادر قرار گیرد، تماس پوست کودک با پوست مادر باعث می شود کودک به نحو مناسبی رشد کند.

این فوق تخصص غدد درون ریز بچه ها گفت: فاکتور های روانی نقش مهمی در رشد کودک دارد، افسردگی های بعد زایمان، دارو هایی که مادر مصرف می کند و تنش های در خانواده روی رشد قدی کودک تاثیر می گذارد.

قاسمی با اشاره به اینکه بلوغ زودرس نیز از عواملی است که باعث می شود قد کودک 6 تا 7 سانت کوتاه تر شود، اضافه کرد: بلوغ طبیعی در دختر ها یازده تا دوزاده سالگی و در پسر ها دوازده سال به بعد باید اتفاق بیافتد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1075

به "چگونه بچه ها قد بلندتری داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بچه ها قد بلندتری داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید