چین در سال گذشته چه محصولاتی از ایران خرید؟

به گزارش زنگ قلاب بافی، نگاهی به لیست بلند بالای صادرات کالاهای مختلف از ایران به چین در سال 1401 نشان می دهد که چین عمدتاً مشتری محصولات پتروشیمی و معدنی ایران بوده و در کنار آن کالاهای دیگری هم برای تکمیل ویترین خریداری می نماید.

چین در سال گذشته چه محصولاتی از ایران خرید؟

آنالیز تجارت ایران و چین نشان می دهد که به ترتیب محصولات پتروشیمی، محصولات معدنی و بعضی محصولات کشاورزی عمده ترین کالاهایی است که چینی ها از ایران در سال 1401 خریداری کردند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک چین با خرید بیش از چهارده و نیم میلیارد دلار انواع محصولات غیر نفتی از ایران بزرگترین مشتری کشورمان در 12 ماه سال گذشته نام گرفته است که بیش از 31 میلیون تن انواع کالای غیر نفتی خریداری نموده و ارزش ریالی آن ها بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان است.

نگاهی به لیست بلند بالای صادرات کالاهای مختلف از ایران به چین در سال 1401 نشان می دهد که چین عمدتاً مشتری محصولات پتروشیمی و معدنی ایران بوده و در کنار آن کالاهای دیگری هم برای تکمیل ویترین خریداری می نماید.

در این میان پروپان مایع شده در صدر محصولات صادراتی به چین قرار گرفته است که سه میلیارد و 683 میلیون دلار را به خود اختصاص می دهد و در 12 ماه سال گذشته بیش از 5.5 میلیون تن از این محصول پتروشیمی به چین صادر شده که ارزش ریالی آن بالغ بر 101 هزار میلیارد تومان است.

بعلاوه 2.5 میلیون تن انواع پلی اتیلن با گریدها و چگالی های مختلف در سال گذشته به چین صادر شده است که ارزشی بالغ بر دو میلیارد و 761 میلیون دلار معادل بیش از 74 هزار میلیارد تومان دارد این محصول پتروشیمی در ردیف دومین کالای صادراتی غیرنفتی به چین قرار گرفته است.

بوتان مایع شده دیگر محصول پتروشیمی است که با ارزشی بالغ بر دو میلیارد و 136 میلیون دلار سومین و متانول با ارزشی بالغ بر یک میلیارد و 885 میلیون دلار چهارمین محصول صادراتی ایران به چین هستند.

محصولات معدنی در رتبه دوم صادرات به چین

پس از محصولات پتروشیمی این معدنی ها هستند که در رتبه دوم قرار می گیرند چرا که انواع سنگ آهن شمش آهن کنسانتره آهن و غیره در پنجمین جایگاه کالاهای صادراتی غیرنفتی به چین در 12 ماهه سال گذشته قرار گرفته است.

در این بازه زمانی بیش از 8 میلیون تن از این محصولات به چین صادر شده که ارزشی بالغ بر یک میلیارد و 608 میلیون دلار معادل بیش از 45 هزار میلیارد تومان داشته است.

بعلاوه انواع شمش ، ورق کاتود، قطعات کاتود ، مفتول و آلیاژهای مس، البته با فاصله های بسیار زیاد در جایگاه بعدی صادرات به چین قرار می گیرند. چرا که در سال گذشته بیش از 90 هزار تن از این محصولات به چین به ارزشی بالغ بر 670 میلیون دلار معادل بیش از 18 هزار میلیارد تومان صادر شده است.

انواع سنگ، کنستانتره و آلیاژهای آلومینیوم نیز در لیست خرید چین از ایران قرار گرفته است که این کشور بابت آن بیش از 207 میلیون دلار هزینه نموده است.

زعفران و ماهی صدرنشین صادرات محصولات کشاورزی

البته در این میان محصولات مختلفی به چین صادر شده است اما بعضی از محصولات مانند محصولات کشاورزی در این لیست بیشتر به چشم می خورد. به عنوان مثال چین حدود 50 تن زعفران به ارزشی بالغ بر 59 میلیون دلار و بیش از 30 هزار تن انواع ماهی به ارزشی بالغ بر 57 میلیون دلار از ایران در این بازه زمانی خریداری نموده است.

بعلاوه می توان به دیگر محصولات کشاورزی صادراتی از جمله 13 هزار تن انجیر خشک به ارزشی حدود 40 میلیون دلار ، بیش از 6000 تن انواع میگو به ارزشی بالاتر از 24 میلیون دلار، بیش از 3800 تن انواع پسته و مغز پسته به ارزشی بالغ بر 21 میلیون دلار و بیش از 8000 تن انواع خرما به ارزشی بالغ بر 8.6 میلیون دلار اشاره نمود که به این کشور صادر شده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 2 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1402 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1652

به "چین در سال گذشته چه محصولاتی از ایران خرید؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چین در سال گذشته چه محصولاتی از ایران خرید؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین در سال گذشته چه محصولاتی از ایران خرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید