کالای مشمول استاندار اجباری باید از کیفیت لازم برخوردار باشد

به گزارش زنگ قلاب بافی، مدیرکل اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس گفت: در قانون استاندارد مفهومی به نام کالای درجه یک و دو وجود ندارد و کالای مشمول استاندارد اجباری باید کیفیت لازم را داشته باشد.

کالای مشمول استاندار اجباری باید از کیفیت لازم برخوردار باشد

به گزارش از ، مرتضی رهنما مدیر کل اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس در خصوص وجود کالاهایی با قیمت های مختلف و به عنوان درجه یک و دو در بازار بیان نمود: در قانون استاندارد مفهومی به نام درجه یک و دو وجود ندارد و تمامی کالاهایی که دارای نشان استاندارد هستند ملزم به رعایت قوانین و آیین نامه های مرتبط هستند.

او، با اشاره به اینکه بازرسی و نظارت های اداره کل استاندارد از کارخانه تا محل توزیع کالا ادامه دارد شرح داد: علاوه بر بازرسی های مستمر از محل تولید و بخش عمده، بازرسی های استاندارد در محل فروش کالاها به صورت تصادفی و سرزده از محصولات انجام و از محل فروش به آزمایشگاه برده می شوند.

رهنما، با بیان اینکه مواد و مایع های ظرفشویی و دستشویی ملزم به دریافت نشان استاندارد اجباری هستند،ادامه داد: کالاهایی که به صورت مستقیم با سلامتی مردم روبرو باشند مانند مواد غذایی، لوازم برقی خانگی، محصولات سرمایشی و گرمایشی، مصالح ساختمانی و آسانسور ملزم به دریافت نشان استاندارد اجباری هستند.

مدیر کل اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس با تاکید بر اینکه دیگر محصولات می توانند به صورت داوطلبانه برای دریافت نشان استاندارد اقدام کنند، افزود: اگر محصولی به صورت داوطلبانه پیروز به دریافت نشان استاندارد شود نیز ملزم به رعایت دستورالعمل های استاندارد در تولید و عرضه است.

او، با تاکید بر اینکه کالاهای مرتبط با کرونا مشمول استاندارد اجباری نیستند، افزود: ژل های ضدعفونی، ماسک و الکل زیر 90 درصد تنها نیاز به دریافت تاییدیه وزارت بهداشت و درمان دارند اما موظف به درج آدرس و مشخصات کارخانه در روی محصول هستند.

رهنما اظهار کرد: نظارت ها شامل نمونه برداری، آزمایش، ارشاد و راهنمایی فنی واحدهای تولیدی و واردکنندگان و بالاخره توقیف کالاهای خارج از استاندارد و تعقیب تولید کنندگان متخلف از طریق مراجع قانونی است.

مدیرکل اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس گفت: در بازرسی های مستمر بسیاری از کالاهای فاقد مجوز و تقلبی از دسترس خارج می شوند که به عنوان نمونه در مدت اخیر با نمونه های تقلبی دستمال کاغذی های بدون نشان استاندارد که با کاهش اندازه و کیفیت ورق های سلولوزی عرضه می شدند برخورد و به مقامات قضایی ارجاع داده شدند.

او، در خصوص سایر تولیدات همانند محصولات فرآوری شده گوشتی و پروتئینی مانند سوسیس و کالباس بیان نمود: با توجه به استفاده عموم مردم از محصولات غذایی پروتئینی و لبنی علاوه بر نظارت سازمان بهداشت و درمان در تولید و عرضه این محصولات، اداره کل استاندارد نیز چگونگی تولید و عرضه این محصولات و نشان استاندارد کیفیت محصول را رصد و پیگیری می کند.

رهنما شرح داد: شهروندان می توانند برای اطمینان از صحت نشان کیفیت هر محصول علاوه بر توجه به نشان استاندارد مندرج بر کالا با ارسال کد ده رقمی محصول به شماره پیامکی 10001517 بصورت آنی از کیفیت کالا مطلع شوند.

مدیرکل اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس ادامه داد: در خصوص مراقبت بیشتر شهروندان در زمینه کالاهای غذایی ادامه داد: توصیه اصلی این است که از خرید محصولات خوراکی مانند آبلیمو و آبغوره، آب معدنی از کنار جاده ها خودداری کنند چرا که این نمونه از کالاها نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرند.

او، در خصوص ارسال گزارش تخلفات مربوط به جعل نشان استاندارد و یا عرضه محصولات غیر استاندارد، افزود: شهروندان می توانند موارد تخلف را به صورت شبانه روزی از طریق شماره گویای 36290906 به بازرسی اطلاع دهند.

منبع: مهر

ت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 550

به "کالای مشمول استاندار اجباری باید از کیفیت لازم برخوردار باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالای مشمول استاندار اجباری باید از کیفیت لازم برخوردار باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید