کشنده فوتون H5 محصول نو ایران خودرو دیزل چه ویژگی هایی دارد؟
به گزارش زنگ قلاب بافی، شرکت ایران خودرو دیزل از کشنده فوتون H5 رونمایی نموده است. این کشنده نسخه به روز شده فوتون H4 است که چندین سال از حضورش می گذرد. آیا این بهینه سازی آن را مناسب خرید نموده است؟
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: تحریم و انزوای کشور ناوگان فرسوده حمل و نقل کشور را در هم کوبیده است.
در این میان دیزلی سازان داخلی به سمت ساخت کامیون های چینی حرکت نموده اند. ایران خودرو دیزل که زمانی برترین کامیون های مرسدس بنز را فراوری می کرد به مونتاژ کار شرکت های چینی تبدیل شده است و کشنده فوتون نوترین محصول این شرکت است.
کشنده فوتون H4
کشنده فوتون H5 یا Auman H5 EST نسخه به روز شده کشنده فوتون H4 است که مالکان آن تجربه چندان خوشایندی از خرید آن ندارند.
سعی فوتون در طراحی محصولی شبیه مرسدس بنز آکتروس در کشنده فوتون H5 کاملا مشهود است.
طراحی محصول نو زیباتر از محصول قبلی است و به محصولات اروپایی شباهتی بیش از پیش پیدا نموده است.
مشخصات فنی
فوتون H5 از یک موتور دوازده لیتری ساخت شرکت CUMMINS با قدرت 460 اسب بخار و گشتاور 2300 نیوتون متر بهره گرفته است.
پیشرانه نو حدود چهل اسب بخار قدرت و دویست و پنجاه نیوتون متر گشتاور بیشتری را نسبت به نسل قبلی فراوری می نماید.
یک گیربکس اتوماتیک 2+12 سرعته ساخت شرکت ZF آلمان وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.
اما نکته منفی این گیربکس استفاده از فناوری قدیمی AMT در آن است که در واقع ترکیبی از سیستم گیربکس دستی و اتوماتیک است که در اتومبیل ها عملکرد افتضاحی دارد و امیدواریم در این کشنده این گونه نباشد.
امکانات فوتون H5
این کشنده به سیستم تعلیق بادی با چهار بالن مجهز است که تا به امروز در دیگر محصولات چینی وجود نداشته است و همین نکته موجب رنجش رانندگان بوده است.
ترمز های دیسکی در هر دو محور جایگزین ترمزهای پنوماتیک شده اند و سیستم های ضد قفل ABS، ضد لغزش ASR، ریتاردر پنج مرحله ای، هشدار انحراف از راستا و سیستم کنترل پایداری اکترونیکی ESP هم به این کشنده اضافه شده اند.
جالب ترین ویژگی ایمنی این کشنده سیستم ترمز اضطراری است که با اسکن کردن 200 متر از راستا پیش رو می تواند در صورت وجود مانع و نبود عکس العمل مناسب از سوی راننده وارد عمل شده و خودرو را متوقف کند.
الته این سیستم در صورت آموزش ندادن به رانندگان می تواند باعث دردسر گردد چرا که اگر راننده از وجود و نحوه عملکرد آن آگاهی نداشته باشد، در هنگام وارد شدن سیستم به مدار دست و پای خود را گم نموده و منحرف می گردد.
اگر سیستم ها و فناوری های ایمنی ذکر شده از نوع مقرون به صرفه قیمت و بی دقت باشند کارایی لازم را ندارند و حتی ممکن است باعث بروز دردسر شوند.
این کشنده توانایی حمل چهل و چهار تن بار را دارد.
ایران خودرو دیزل هنوز زمان ورود و قیمت این کشنده را اعلام ننموده است.
منبع: بیت ران