کشورهای پیشرفته با اقداماتشان دریا، خشکی، آب و خاک را تهدید می نمایند ، پیشنهادات رئیسی برای حفط محیط زیست

به گزارش زنگ قلاب بافی، رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای پیشرفته به محیط زیست ضربه می زنند، گفت: آن ها فقط به فکر توسعه صنعتی و نظامی خودشان هستند.

کشورهای پیشرفته با اقداماتشان دریا، خشکی، آب و خاک را تهدید می نمایند ، پیشنهادات رئیسی برای حفط محیط زیست

به گزارش خبرنگاران، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز شنبه (18 شهریور) در اجلاس بین المللی مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار گفت: امیدوارم این نشستِ هم اندیشی، همگرایی و تصمیم مشترک کشورها برای حفظ محیط زیست نشست مبارکی باشد. دغدغه محیط زیست دغدغه عمومی است و مربوط به یک اقلیم یا کشور خاصی نیست.

وی اضافه نمود: آلاینده ها، گردو غبار و توفان های شن و ماسه و خطراتی که برای امنیت غذایی برای جان انسانها و محیط زیست وجود دارد همه کشورها و دغدغه مندان را برای حفظ محیط زیست به همفکری وا می دارد.

رئیس جمهور توضیح داد: آنچه در خصوص پدیده گرد و غبار و حفظ محیط زیست لازم است بدانیم آن است که خداوند متعال قوانینی را در طبیعت قرار داده؛ ضمن اینکه بشر از آب و خاک بهره برداری می نماید باید به قوانین حاکم بر طبیعت نیز احترام بگذارد اگر قانون حاکم بر دریاها و جنگل ها و محیط زیست شکسته شد خطرش برای همه موجودات است.

وی با بیان اینکه شناخت قوانین حاکم بر طبیعت مهم است و هم احترام به قانون حاکم بر طبیعت اهمیت دارد، اضافه نمود: حافظان محیط زیست، همه دولت ها و سازمان های بین المللی خود را برای کشف و احترام و نشکستن این قوانین موظف بدانند.

رئیسی توضیح داد: پدیده گرد و غبار از کجا پدید می آید؟ یکی از علل آن خشکسالی است، موضوع مدیریت بر منابع آبی و مصرف بسیار مهم است یکی از علل توسعه گرد و غبار بدون تردید استفاده نادرست، غیرصحیح و ناعادلانه از منابع آبی است که می تواند از علل گرد و غبار باشد. کشورهایی هستند که فقط به توسعه یافتگی صنعتی خودشان توجه دارند یکی از مسایلی که بشر مبتلا به آن شده است نگاه کشورهای پیشرفته است که بدون توجه به محیط زیست فقط به توسعه صنعتی و ابزار نظامی خودشان توجه می نمایند. این یکی از ظلم هایی است که به بشر و محیط زیست می گردد.

وی اضافه نمود: کشورهای پیشرفته یا کشورهایی که فقط خودشان و منافعشان را می بینند و فقط توسعه صنعتی را مدنظر دارند بدون نگاه به حفظ محیط زیست؛ دریا، خشکی، آب و خاک را با اقداماتشان تهدید می نمایند و این ظلمی است که نظام سلطه به بشریت می نماید.

رئیس جمهور توضیح داد: راه حل حل این مشکل، همفکری، همگرایی و مشارکت در این درد مشترک و پیدا کردن درمان های مشترک است؛ قطعنامه های سازمان ملل صادر شده است، سازمان های منطقه ای و بین المللی اقداماتی نموده اند که نسبت به آنها باید قدردان بود اما کشورهای پیشرفته یا سلطه گر که فقط به قدرت صنعتی و نظامی خودشان فکر می نمایند چه مقدار به این قطعنامه ها توجه نموده اند؟ برای قطعنامه های زیست محیطی باید ضمانت اجرا وجود داشته باشد.

رئیسی گفت: اگر ضمانت اجرا وجود نداشته باشد صاحبان قدرت فقط در پی افزایش قدرت خودشان هستند و محیط زیست را به خطر می اندازند از نکاتی که باید حتما به آن فکر کرد ضمانت اجرای قطعنامه های سازمان ملل است که فقط با پشتوانه قدرت یا پول افرادی نتوانند قطعنامه ها و تصمیماتی که به نفع عموم مردم است را نقض نمایند.

وی اضافه نمود: حضور قریب به سی کشور و بیش از 15 سازمان منطقه ای و بین المللی در این نشست نشان دهنده احساس مشترک از سوی کشورها وسازمان های بین المللی برای حفظ محیط زیست است که نسبت به آن تقدیر و تشکر دارم. این احساس خوبی است که شما را برای هم اندیشی و کار مشترک برای حفظ محیط زیست گرد هم آورده است. این همگرایی باعث می گردد که کشورهای پیشرفته فقط با نگاه مالی به مسائل مشترکی که برای بشریت است نگاه ننمایند. منافع مردم حفظ محیط زیست امر بسیار ضروری و قابل توجه است.

رئیس جمهور توضیح داد: حفظ محیط زیست هم نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی باشد اگر غیر از این باشد و تحت تاثیر مسائل سیاسی و تعارفات معمول دیپلماسی قرار بگیرد ره به جایی نمی برد. این اقدام یک اقدام بشری است برای حفظ محیط زیست باید خارج از تعارفات سیاسی و دیپلماسی به یک موضوع مشترک و مهم اندیشه و عمل کرد.

رئیسی گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه توسعه یافتگی فرع بر حفظ محیط زیست شناخته شده است؛ صنعتی که می خواهد پیشرفت کند باید نگاه زیست محیطی را در آن در نظر گرفت لذا توسعه آری به خطر انداختن محیط زیست هرگز. این اصلی است که در قانون اساسی ما به رسمیت شمرده شده است و همیشه مورد توجه فعالان مالی و کارآفرینان قرار داشته و باید قرار داشته باشد البته محیط زیست هم باید برای توسعه توجه خودش را داشته باشد تا هم توسعه صورت بگیرد و هم محیط زیست به خطر نیفتد؛ این دو در کنار یکدیگر قابل توجه است.

وی اضافه نمود: مساله مربوط به یک اقلیم، کشور یا منطقه نیست موضوع مشترکی است که همه باید به آن اندیشه نمایند و نگاه مشترک می خواهد پیشنهاد من به این نشست نگاه مشترک به دور از هرگونه شائبه های سیاسی و دیپلماسی متعارف و معمول است باید به این مشکل مشترک فکر و راه حلهایی اندیشه گردد.

رئیس جمهور توضیح داد: در این رابطه استفاده از مراکز علمی و تحقیقاتی بسیار تاثیر گذار است مراکز علمی ما بسیار کار کردند و در این قضیه صاحب نظر هستند به نظر من یکی از پشتوانه های بسیار مهم تصمیمات می تواند کار علمی مراکز پژوهشی ما باشد حاضریم در این رابطه تجربیات و دریافت های علمی مان را با همه کشورها به اشتراک بگذاریم.

وی با اشاره به لزوم پشتوانه مالی برای انجام این اقدامات اضافه نمود:کشورهایی که در این رابطه باید با هم همکاری نمایند می توانند صندوقی را تاسیس نمایند به عنوان صندوق پشتیبانی اقدامات اجرایی تا همه کشورها مساعدت نمایند و کار به خاطر مسائل مالی دچار وقفه نگردد صندوق مشترک بین کشورها می تواند پشتوانه خوبی برای اجرای تصمیمات حفظ محیط زیست و مقابله با گردو غبار و توفان های شن و ماسه و ... باشد.

رئیس جمهور توضیح داد: این اقدامات احتیاجمند پیوست فرهنگی ورسانه ای است یعنی همه باید در این رابطه همکاری کننند به پیوست رسانه ای و فرهنگی و فرهنگ ساز احتیاج است فرهنگ سازی در این رابطه بسار اهمیت دارد و معین گردد هر توسعه ای فرع بر محیط زیست است.

رئیسی با بیان اینکه نسبت به منابع آبی باید توجه و مدیریت گردد، گفت: در مناسبات جهانی حتما یکجانبه گرایی امری است که به حفظ محیط زیست ضربه می زند و نگاه نابرابر و غیر عادلانه در مناسبات جهانی حفظ محیط زیست را در خطر قرار می دهد. در این رابطه معتقدیم باید برای حفظ محیط زیست کار ترویجی انجام داد و شرط حفظ محیط زیست اقدامات ترویجی و تبیینی است که در همه حوزه ها شرط موفقیت برای حفظ محیط زیست خواهد بود.

رئیس جمهور توضیح داد: با کارهای خوبی که تا به امروز اجرا شده است خصوصا نشست قبل که در تیرماه صورت گرفت و با مشارکت خوبی که کشورها و سازمان های بین اللملی در این نشست دارند و با هم اندیشی و همکاری که بین سازمان های بین المللی و کشورهای مختلف صورت می گیرد؛ خصوصا در این رابطه که سازمان ملل هم اعلام همکاری و پشتیبانی نموده است با قید اینکه متوقف به قدرت ها و ثروت ها نگردد واین کار به عنوان یک ضرورت زیست محیطی و ضرورتی برای حفظ جان انسان ها قلمداد گردد؛ معتقدم می تواند کار مفید و موثری باشد. امیدوارم اقداماتی که انجام می گردد و هم اندیشی ها و هم گرایی ها و تصمیمات خوبی که در این جلسه اخذ می گردد موجب حفظ محیط زیست گردد که امر بسیار لازم است برای منطقه ما و همه منطقه ها در جهان است.

وی با بیان اینکه امیدوارم این نشست برای حفظ محیط زیست منشا برکات باشد، گفت: درباره موضوع با اهمیت محیط زیست هم به کشورهای پیشرفته اجازه ندهد محیط زیست را به خطر بیندازند و باعث گردد از منابع آبی در منطقه و جهان درست بهره برداری گردد و موجب گردد قوانین حاکم بر طبیعت را که خداوند متعال قرار داده و شرط استفاده درست از طبیعت معین نموده است افراد با خواسته های شخصی، سیاسی و اقلیمی قانون شکنی ننمایند بلکه به حیات انسان و حفظ محیط زیست نگاه نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1402 بروزرسانی: 18 شهریور 1402 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1707

به "کشورهای پیشرفته با اقداماتشان دریا، خشکی، آب و خاک را تهدید می نمایند ، پیشنهادات رئیسی برای حفط محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای پیشرفته با اقداماتشان دریا، خشکی، آب و خاک را تهدید می نمایند ، پیشنهادات رئیسی برای حفط محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید