چین 20 میلیون دلار برای یاری به دولت بشار اسد تصویب نموده است

به گزارش زنگ قلاب بافی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: روس ها با ما در سوریه همکاری می نمایند، اخیراً هم دولت چین 20 میلیون دلار برای یاری به دولت آقای بشار اسد تصویب نموده است.

چین 20 میلیون دلار برای یاری به دولت بشار اسد تصویب نموده است

با تور خرداد چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با شبکه تلویزیونی CCTV چین درباره سفر رئیس جمهور چین به ایران و چشم انداز روابط و همکاری های میان دو کشور به اظهارنظر پرداخت.

محسن رضایی در ابتدای این گفت وگو در پاسخ به سؤالی پیرامون مقطع زمانی سفر هیئت بلندپایه چین به ایران گفت: این سفر در شرایط خوبی اجرا شده است. هم ایران و هم چین در موقعیت خاصی از پیشرفت و توسعه قرار دارند و همچنین می توانند در ایجاد امنیت جهانی به هم یاری نمایند و از طرف دیگر اتحاد آسیایی می تواند در آینده یک محور خوبی برای همکاری های بیشتر در آسیا در میان دو کشور باشد. لذا من این سفر را در شرایط کنونی هم برای چین و هم برای ایران، بسیار خوب و مناسب می دانم.

وی در خصوص توافقات اجرا شده در سفر رئیس جمهور چین به ایران گفت: چین و ایران در حال رشد و توسعه هستند. منابعی در ایران داریم که چین می توانند از آنها استفاده کند و فرصت های خوبی در چین وجود دارد که ایران می تواند از آنها بهره ببرد. ما در ایران از منابع نفت و گاز فراوانی برخوردار هستیم و چین مشتری و احتیاجمند این منابع است، از طرف دیگر، چین یک بازار بسیار بزرگی است که ایران می تواند وارد این بازار بگردد و ما می توانیم در این نقطه بازار خوبی برای صادرات چین به منطقه بشویم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه نمود: بنابراین روابط متقابل خوبی را می توانیم برقرار کنیم. به لحاظ جغرافیایی ایران و چین می توانند یک پل مالی بسیار خوبی را بین شرق و غرب آسیا به وجود بیاورند. چین می تواند در پالایشگاه ها و پتروشیمی ایران و در راه سازی و راه آهن سرمایه گذاری کند و ظرفیت ایران هم ظرفیت کاملاً آماده ای است. ما برخلاف بعضی از کشورها خیلی از ظرفیت مان هنوز خالی است و اشباع نشده و احتیاجمند سرمایه است. همانطور که آقای رئیس جمهور گفت تا 600 میلیارد دلار چین می تواند در ایران سرمایه گذاری انجام دهد.

رضایی درباره امضای سند راهبردی میان ایران و چین گفت: این سند دوستی ها و همکاری های ما را به طور قطع چند برابر خواهد نمود و در سیر تاریخی روابط ایران و چین به ویژه در 10 سال اخیر که اعتماد خوبی بین ما و چین به وجود آمده است، می توانیم این گام بلند را برداریم و در دیپلماسی و ایجاد امنیت هم در منطقه و هم در جهان می توانیم همکاری های خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

وی درباره پیغامدهای مثبت سفر رئیس جمهور چین به کشورهای منطقه خاورمیانه گفت: ما مخالف این سفرها نیستیم. ما معتقدیم که چین در شناخت منطقه احتیاج به تحقیقات بیشتری دارد. ما در منطقه ای زندگی می کنیم که پیچیده است؛ به عنوان مثال درک درستی از گرایشات سیاسی دولت ها ممکن است برای خیلی از کشورهای جهان، حتی انگلیس و آمریکا که بیش از 300 سال در منطقه هستند، فراهم نشده باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: آمریکایی ها کم کم متوجه می شوند که ریشه داعش در عربستان سعودی است. درحالی که سعودی ها از دوستان صمیمی آمریکایی ها بودند. ما از این سفرها انتظار داریم که اطلاعات دقیقی به دولتمردان چین داده گردد نا آنها با مطالعات بیشتری منطقه را ارزیایی نمایند.

رضایی درباره روابط ایران و چین در دوران پسابرجام گفت: به نظر من، ما در چند زمینه می توانیم همکاری های خوبی را در آینده داشته باشیم. یکی کوشش برای احیای فرهنگ آسیایی است. فرهنگ و تمدن غرب در حال افول و در شرایط سراشیبی است و دیگر نمی تواند احتیاجهای فرهنگی جهان را تأمین کند؛ در حالی که در آسیا از نظر فرهنگی و انسانی سابقه بسیار طولانی را شاهد هستیم؛ از کنفسیوس تا اسلام.

وی ادامه داد: ما حرف های خوبی برای همه جهان داریم. انسانیت و روح انسانی در آسیا بیشتر از غرب جلوه دارد. مسئله دوم سرمایه گذاری های چین است. چین امروز 3600 میلیارد دلار پول دارد و این سرمایه را می تواند در راه سازی و راه آهن و ساخت بنادر جدید در ایران سرمایه گذاری کند و شعار چین مبنی بر یک کمربند - یک جاده را به وسیله عبور از ایران، اجرایی کند. مسئله سوم، موضوع آموزش و مسائل پژوهشی و تحقیقات علمی در امور مالی و اجتماعی و غیره است که ما می توانیم در کنار هم دانشگاه ها و پژوهشکده ای مشترک تأسیس کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اخیراً به دعوت مجمع تشخیص مصلحت نظام هیئتی از حزب کمونیست چین به ایران سفر داشتند، من به آنها پیشنهاد کردم که یک پژوهشگاه مطالعات غرب آسیا را در اینجا با هم راه اندازی کنیم که با یکدیگر به یک برداشت مشترک در رابطه با منطقه برسیم.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره انتظارات ایران از چین گفت: ما معتقدیم که اقتصاد و تجارت بدون امنیت ممکن نیست. اگر امنیت در منطقه نباشد، تأمین انرژی چین هم با مشکل روبرو خواهد شد و انتقال نفت و گاز به چین با اشکال روبرو خواهد شد. در ثانی اگر امنیت در منطقه نباشد ممکن است امنیت چین هم با مشکل روبرو گردد.

وی اعلام نمود: هم اکنون زمان آن رسیده که ایران و چین در تأمین امنیت منطقه با یکدیگر همکاری نمایند. این همکاری هم جنبه دیپلماتیک دارد و هم همکاری در زمینه مقابله با تروریسم می تواند باشد. چین در هر دو زمینه می تواند با ما همکاری داشته باشد و ما در این زمینه ها آمادگی داریم. الان روس ها با ما در سوریه همکاری می نمایند، اخیراً هم دولت چین 20 میلیون دلار برای یاری به دولت آقای اسد تصویب نموده و نشان می دهد که دولتمردان چین مایلند به منطقه بیایند. ما هم می توانیم به آنها یاری کنیم.

انتهای پیغام،

منبع: تسنیم
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 60

به "چین 20 میلیون دلار برای یاری به دولت بشار اسد تصویب نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین 20 میلیون دلار برای یاری به دولت بشار اسد تصویب نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید