یزد، شهر جهانی ایران هتل 5 ستاره ندارد

به گزارش زنگ قلاب بافی، شهر جهانی یزد با وجود رشد 9 درصدی گردشگران خارجی آن در سال گذشته، هنوز هتل 5 ستاره ندارد.

یزد، شهر جهانی ایران هتل 5 ستاره ندارد

شهر یزد که به تازگی به ثبت جهانی رسیده است، هتل 5 ستاره ندارد. این شهر به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست ودومین اثر تاریخی کشور در حالی در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد که اکنون مهم ترین چالش این شهر پس از حفظ بافت تاریخی اش، با وجود میل شدید برای تغییر و ساخت وساز، بهبود زیرساخت های مورد احتیاج جهانگردانی است که برای تماشا این جواهر پارسی، راه سفر طولانی را به جان می خرند.

سیدمصطفی فاطمی، مشاور عالی اداره میراث فرهنگی و جهانگردی یزد در خصوص زیرساخت های اسن شهر گفت:

زیرساخت های این شهر برای شرایط فعلی کفایت می نماید، ولی با افزایش تعداد جهانگردان بویژه پس از جهانی شدن، باید برای آینده پیش بینی هایی صورت گیرد.

به گفته وی تعداد جهانگردان یزد که در سال 93 حدود 12 هزار و 300 نفر بود، در سال 95 به 113 هزار نفر رسید. این رشد، خیلی خوب و حتی از برنامه ها جلوتر بوده است.

فاطمی معتقد است یزد به نسبت اصفهان و شیراز سابقه ای در جهانگردی ندارد، هرچند که شهری تاریخی با میراث فرهنگیِ فراوان است، اما آن دو شهر پیش از انقلاب هم در جهانگردی فعال بودند، در حالی که یزد نزدیک یک دهه است به حوزه جهانگردی وارد شده که البته در این مدت با رشد خیلی خوبی در جذب جهانگرد روبه رو بوده است. در واقع آغاز جهانگردی در یزد از زمان دولت اصلاحات با ساخت هتل های نو بود.

به گفته او، در حال حاضر یزد 300 واحد اقامتی دارد که تعداد تخت های آن در سه سال گذشته از 3 هزار به 5 هزار تخت افزایش یافته است که برای یزد جهش خوبی به شمار می آید. یزد فعلا هتل 5 ستاره ندارد، هتل های آن چهار ستاره به پایین هشتند، هرچند با افزایش شمار جهانگردان داخلی و خارجی در سال های اخیر، سه سرمایه گذار برای ساخت هتل 5 ستاره درخواست داده اند که به علت محدودیت منابع اقتصادی، تا به امروز به سرانجام نرسیده ؛ البته یکی از این سه پروژه، با توجه به فرایند و پیشرفتی که دارد احتمالا تا سرانجام سال به بهره برداری برسد.

وی در ادامه اضافه کرد:

تاکید یزد بیشتر روی ساخت هتل 5 ستاره است، مخصوصا بعد از ثبت جهانی، با این حال فعلا بیشترین متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه اقامت، خواستار راه اندازی واحدهای کوچک تر و بومگردی هستند که البته این هم احتیاج یزد است، اما کفایت نمی نماید. برای ارتقاء و ساخت واحدهای اقامتی بیشتر، یزد حتما به زمان بیشتری احتیاج دارد.

یزد پیش از آن که در یونسکو ثبت گردد با توجه به افزایش شمار جهانگردان، تامین زیرساخت را آغاز نموده بود. البته هتل تنها زیرساخت مورد احتیاج نیست، هرچند که مهم ترین احتیاج و اساسی ترین کمبود این شهر به شمار می آید، ولی یزد به سرویس بهداشتی، حمل و نقل درون و برون شهری و بعلاوه ناوگان هوایی با کیفیت هم احتیاج دارد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1429

به "یزد، شهر جهانی ایران هتل 5 ستاره ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یزد، شهر جهانی ایران هتل 5 ستاره ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید