2عامل اصلی رشد قیمت ها، خرید ارزی که دردسرساز شد

به گزارش زنگ قلاب بافی، خبرنگاران: عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حساب اینستاگرامی خود ضمن معرفی دو عامل اصلی رشد قیمت ها از اقدامات ناگزیری که تحت فشار تحریم ها صورت گرفت و به سیستم پولی و بانکی کشور خسارت وارد کرد، پرده برداشت.

2عامل اصلی رشد قیمت ها، خرید ارزی که دردسرساز شد

به گزارش خبرنگاران، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی امروز در یک پست اینستاگرامی از عزم بانک مرکزی برای نیل به تورم هدف گذاری شده و کنترل قیمت ها اطلاع داد نوشت: بانک مرکزی با وجود موانع و محدودیت ها همه کوشش خود را برای کنترل رشد متغیرهای پولی و مدیریت نرخ سود، برای کنترل و مهار تورم بکار گرفته است.

همتی با لحنی گلایه آمیز قضاوت درباره عملکرد بانک مرکزی را مستلزم در نظر دریافت شرایط محیطی اقتصاد کلان و شوک های وارده به اقتصاد و نیز توجه به ابزارها، اختیارات و میزان استقلال مهم ترین نهاد پولی کشور دانست.

دردسرهای خرید ارزی که در دسترس نیست

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به اقدام مهمی اشاره نمود که به گفته وی علی رغم هشدار کارشناسی این نهاد درباره تبعات آن، اجرایی شده و دردسر فراوانی برای بانک مرکزی به بار آورده است.

عبدالناصر همتی با اشاره به خرید بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه در سال 98 گفت که بانک مرکزی پیش تر درباره آثار احتاقتصادی ناخوشایند این روش هشدار داده، اما بنابر وظیفه قانونی ناگزیر به انجام آن شده است.

به گفته بعضی کارشناسان در شرایط تحریمی که بخش بزرگی از منابع ارزی از دسترس نهادهای اقتصادی کشور خارج است، خرید آن از صندوق توسعه ملی به معنای استقراض پولی است که امکان استفاده واقعی از آن و پرداخت هزینه ها با آن عملاً وجود ندارد.

کارشناسان بر این باورند که نکته مورد اشاره عبدالناصر همتی این است که در چنین شرایطی بانک مرکزی لاجرم اقدام به چاپ پول بدون پشتوانه نموده و به عبارتی به رشد پایه پولی تن داده است.

در واقع در شرایطی که سیاست بانک مرکزی، جمع آوری نقدینگی مازاد است، چنین اقداماتی بانک مرکزی را مجبور می نماید به چاپ اسکناس (رشد پایه پولی) روی آورد، و به تبع آن به حجم نقدینگی افزوده و مشکل سیاستگذار دوچندان خواهد شد.

روش مناسب برای جبران کسری بودجه

با این وجود همتی از روش هایی که در امسال دولت برای جمع آوری نقدینگی در پیش گرفته تقدیر کرد و اقداماتی چون فروش سهام دولتی و انتشار اوراق بدهی را روش های مناسب برای جبران کسری بودجه به وسیله نقدینگی جاری در جامعه و بدون فشار بر پایه پولی دانست که در شرایط تداوم فشار حداکثری می تواند به تحقق هدف تورمی یاری کند.

عوامل اصلی فشار تورمی

رئیس کل بانک مرکزی در سرانجام نوشت که رشد پایه پولی و افزایش حجم نقدینگی تنها عامل رشد قیمت ها نیست.

وی افزایش انتظارات تورمی متأثر از عوامل غیرپولی و عملکرد سایر بازارها را دیگر عوامل موثر بر فشار تورمی دانست.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 559

به "2عامل اصلی رشد قیمت ها، خرید ارزی که دردسرساز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2عامل اصلی رشد قیمت ها، خرید ارزی که دردسرساز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید