آفریقا، شکست مذاکرات سدالنهضه، تهدید مقامات سومالی توسط آمریکا و انگلیس

به گزارش زنگ قلاب بافی، شکست مذاکرات سدالنهضه در پایتخت کنگو، بازپس گیری قانون لغو تابعیت الجزایری ها، دعوت برای بازگشایی مراکز دیپلماتیک کشورها در لیبی، تهدید آمریکا و انگلیس به اعمال تحریم علیه مقامات سومالی از جمله تحولات قاره آفریقا هستند.

آفریقا، شکست مذاکرات سدالنهضه، تهدید مقامات سومالی توسط آمریکا و انگلیس

با تور افریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شبکه الجزیره ، نشست وزیران خارجه و منابع آبی مصر، سودان و اتیوپی درباره مشخص حقآبه این کشورها از رودخانه نیل و آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه امروز بدون هیچ گونه نتیجه ای خاتمه یافت.

در نشست کینشازا، مصر، سودان و اتیوپی هریک بر مواضع قبلی خود تاکید کردند و به همین دلیل نتوانستند به یک توافق در مورد آبگیری و فعال سازی سدالنهضه دست پیدا نمایند.

خارطوم و قاهره میانجیگری اتحادیه آفریقا در مذاکرات مربوط به سد النهضه را کافی نمی دانند و خواستار مشارکت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا در این مذاکرات هستند و معتقدند در این صورت، کشورهای حوزه رودخانه نیل می توانند به یک توافقنامه الزام آور در مورد تقسیم آب این رودخانه دست پیدا نمایند اما اتیوپی با رد درخواست آنها معتقد است، اتحادیه آفریقا به تنهایی می تواند مسائل مربوط به قاره سیاه را حل و فصل کند.

بازپس گیری طرح لغو تابعیت الجزایری ها

به دنبال افزایش مخالفت ها و اعتراضات احزاب سیاسی و مردم الجزایر درباره طرح پیش نویس قانون لغو تابعیت الجزایری هایی که عضو گروه های تروریستی هستند و به امنیت ملی این کشور لطمه می زنند، رئیس جمهور الجزایر از بازپس گیری این طرح اطلاع داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی الجزایر، عبدالمجید تبون در ملاقات با جمعی از اصحاب رسانه های الجزایر گفت: طرح پیش نویس قانون لغو تابعیت الجزایری هایی که با انجام اقداماتی خارج از کشور به منافع دولت و وحدت ملی الجزایر لطمه می زنند، پس گرفته شد.

دادستان کل الجزایر در اسفند ماه گذشته طرح پیش نویس قانون لغو تابعیت الجزایری هایی که عضو گروه های تروریستی هستند یا به این گروه ها یاری می نمایند، به دولت الجزیره ارائه داد و این دولت درصدد تصویب و اجرایی کردن آن بر آمد اما مخالفت های داخلی سبب شد تا این طرح جامه عمل به خود نپوشاند.

رئیس جمهور الجزایر هدف از ارائه طرح قانون لغو تابعیت را لطمه زدن به منافع ملی الجزایر عنوان و توضیح داد: از امنیت ملی کشور با شیوه دیگری دفاع خواهیم کرد.

وی علت بازپس گیری این طرح را کج فهمی های ناشی از طرح مزبور مطرح نمود.

دعوت به بازگشایی سفارتخانه ها در لیبی

وزیر خارجه دولت موقت وحدت ملی لیبی از کشورهای دنیا خواست تا سفارتخانه ها و کنسولگری های خود را در این کشور بازگشایی نمایند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، خانم نجلاء المنقوش در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت: لیبی از کشورهای دنیا می خواهد هرچه سریع تر سفارتخانه ها و کنسولگری های خود را در این کشور بازگشایی نمایند تا خدمات خود را به شهروندان لیبی و اتباع سایرکشورهای مقیم لیبی ارائه نمایند.

وی با اشاره به منافع مشترک لیبی و اتحادیه اروپا گفت: این منافع، همکاری های پایداری را بین دو طرف ایجاب می نماید.

در این نشست مطبوعاتی رئیس شورای اتحادیه اروپا با تاکید بر همکاری این اتحادیه با دولت وحدت ملی لیبی گفت: طی هفته های آینده سفیر اتحادیه اروپا به لیبی اعزام خواهد شد تا ماموریت خود را در این کشور آغاز کند.

تهدید مقامات سومالی

آمریکا و انگلیس با ارسال نامه به مقامات سومالی، آنان را به اعمال تحریم تهدید کردند.

به نوشته پایگاه خبری سومالی جدید، دو عضو دائمی شورای امنیت با ارسال نامه ای به مقامات سومالی اعلام کردند: چنانچه به اختلافات خود در مورد برگزاری انتخابات در سومالی ادامه دهید، تحریم خواهید شد.

آمریکا و انگلیس درنامه خود به مقامات و رهبران سومالی تاکید نموده اند: باید از مواضع قبلی خود دست بردارید و بسترهای لازم را برای برگزاری انتخابات رئیس دولت سومالی فراهم کنید و هرکس بر مواضع قبلی خود همچنان اصرار ورزد، تحت تحریم قرار خواهد گرفت.

مقامات و رهبران قبایل و گروه های سیاسی سومالی درباره برگزاری انتخابات ریاست دولت این کشور با یکدیگر اختلاف دارند و با وجود نشست های متعددی که برگزار نموده اند، هنوز نتوانسته اند به توافقی در این زمینه دست پیدا نمایند و این درحالی است که عمر قانونی دولت موگادیشو اسفند ماه گذشته به خاتمه رسیده و این دولت به عنوان دولت پیشبرد امور اداره سومالی را همچنان به عهده دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 977

به "آفریقا، شکست مذاکرات سدالنهضه، تهدید مقامات سومالی توسط آمریکا و انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفریقا، شکست مذاکرات سدالنهضه، تهدید مقامات سومالی توسط آمریکا و انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید