آکنه (جوش صورت)

به گزارش زنگ قلاب بافی، هنگامى که شما بخار را از آینه حمام خود پاک مى کنید، ناگهان متوجه یک نقطه ى قرمز بزرگ روى بینى خود مى شوید؛ این حالت خوبى براى آغاز اول هفته نیست. یک بار دیگر آینه را با دست خود پاک مى کنید و روى پنجه هاى پاى خود مى ایستید و بر وان حمام تکیه مى دهید و نگاه بهترى مى اندازید آن نقطه واقعا وجود دارد.

آکنه (جوش صورت)

آکنه (جوش صورت)

مترجمان* :

دکتر حسن کریمی یزدی

دکتر پدرام مصطفایی

17 روش درمانى براى دست یابى به پوست لطیف تر

هنگامى که شما بخار را از آینه حمام خود پاک مى کنید، ناگهان متوجه یک نقطه ى قرمز بزرگ روى بینى خود مى شوید؛ این حالت خوبى براى آغاز اول هفته نیست. یک بار دیگر آینه را با دست خود پاک مى کنید و روى پنجه هاى پاى خود مى ایستید و بر وان حمام تکیه مى دهید و نگاه بهترى مى اندازید آن نقطه واقعا وجود دارد.

آن نقطه چیست؟

جواب ساده است؛ شما آکنه دارید. ممکن است آکنه به دلیل مسایل بلوغ باشد؛ اما افراد میان سال و بزرگ تر را هم درگیر مى کند.

بنابر اظهار نظر دکتر جیمز فالتون متخصص پوست و مؤسس و استاد انستیتو تحقیقات آکنه در کالیفرنیا: ممکن است زنان در سنین بین 25 - 35 سال و حتى بالاتر به آکنه دچار شوند؛ مادر من وقتى 62 سال داشت به آکنه مبتلا شد.

در حقیقت، آکنه یک واژه عمومى براى انواع مختلف علایم نظیر جوش هاى قرمز روى صورت، جوش هاى نوک سیاه و نوک سفید مى باشد.

پروفسور پیتر پاچى استاد پوست در دانشگاه پزشکى بوستون مى گوید: آکنه حالتى است که منافذ روى پوست بسته مى شوند و شخص دچار ضایعات عفونى و یا غیر عفونى مى گردد.

دلیل بسته شدن منافذ چیست؟

دکتر فالتون مى گوید: شکلات، مو و یا پوست کثیف، غریزه ى جنسى - چه افزایش آن و چه فقدان آن - باعث ایجاد آکنه نمى شوند. پس دلیل آکنه چیست؟ وراثت تا حدودى مى تواند دخیل باشد. آکنه، ژنتیکى است و در بعضى خانواده ها دیده مى گردد و یک نقص ارثى در منافذ پوست مى باشد.

دکتر فالتون مى گوید: اگر پدر و مادر شما هر دو آکنه دارند، احتمال بروز آن در برادران و خواهران شما 75% مى باشد؛ اما اگر خواهرتان آکنه ندارد ولى شما دچار آن هستید، باید بدانید که عوامل دیگرى هم آکنه را تشدید مى کند.

استرس، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغییرات فصلى و آب و هوا در شیوع آکنه مؤثر است. انواع خاصى از مواد آرایشى و مصرف قرص هاى ضد باردارى هم مى تواند باعث بروز آن گردد.

بعلاوه از نظر دکتر فالتون زنان شاغل، مستعد این بیمارى هستند؛ زیرا بیشتر در معرض استرس قرار دارند و به علاوه تمایل به آرایش کردن در این زنان زیادتر است.

در ذیل چند توصیه براى جلوگیرى از آکنه آمده است. نکاتى را که بیشتر به آنها احتیاج دارید، به خاطر بسپارید.

هشدار پزشکى

آکوتان براى درمان

جوش بزرگ روى بینى، یک مشکل حاد براى اشخاص مى باشد و حتى براى برخى افراد صحبت کردن با دیگران - وقتى که به او نگاه مى نمایند - مشکل مى گردد.

آکنه به چهار درجه تقسیم مى گردد:

درجه ى اول که نوع خفیف و شامل تعدادى جوش هاى نوک سیاه و نوک سفید است و چهارمین و شدیدترین حالت شامل تعداد زیادى جوش هاى نوک سفید، نوک سیاه، تاول ریز، ندول و کیست مى باشد.

درجه ى چهار آکنه، همراه التهاب شدید و تغییر رنگ قرمز یا صورتى مى باشد؛ در این حالت بهتر است خود را به متخصص پوست، نشان بدهید.

آکنه ى شدید، اگر به درستى درمان نگردد، باعث ایجاد اسکار شدید مى گردد. تجویز داروى آکوتان)ACCUTANE(در درمان آکنه ى شدید مؤثر است. این دارو منجر به ناهنجارهایى در جنین مى گردد و نباید براى زنان باردار تجویز گردد.

مواد آرایشى خود را تغییر بدهید.

در زنان بالغ، آرایش، دلیل اصلى ایجاد آکنه است. مواد آرایشى روغنى مشکل زا مى باشند. دکتر فالتون مى گوید: رنگ دانه هاى موجود در مواد آرایشى، رژها و کرم هاى پاک نماینده، مشکل اصلى نیستند و آب موجود در این محصولات هم مشکل زا نمى باشند؛ بلکه مشکل شما روغن موجود در آنها مى باشد. روغن موجود معمولا از مشتقات اسیدهاى چرب مى باشد که از اسیدهاى چرب موجود در بدن شما خطرناک ترند؛ اگر به آکنه مستعد هستید، از مواد آرایشى غیر روغنى بهره ببرید.

برچسب محصولات خود را بخوانید.

از استعمال مواد آرایشى که داراى لانولین، ایزوپروپیل میریستات، سدیم لوریل سولفات، 4- لورت و رنگ هاى قرمز C و D مى باشد، همچون چربى باید اجتناب کرد؛ زیرا این مواد براى پوست مضر مى باشند.

مواد آرایشى خود را بشویید.

آرایش خود را هر شب به طور کامل بشویید. از یک صابون ملایم)دو بار در روز(بهره ببرید و مطمئن شوید که به طور کامل صابون را از صورت خود پاک نموده اید. شش یا هفت بار شستشو با آب باید صورت گیرد.

به سمت ظاهرى عادى تر بروید.

دکتر فالتون مى گوید: هر قدر از مواد آرایشى کمتر بهره ببرید، بهتر است.

قرص ها مقصر هستند.

تحقیقاتى که به وسیله دکتر فالتون انجام شده است، نشان مى دهد که برخى از قرص هاى ضد باردارى آکنه را تشدید مى نمایند.

اگر مشکل آکنه دارید و قرص مصرف مى کنید، موضوع را با یک دکتر مطرح کنید؛ چرا که ممکن است دکتر داروى دیگرى به شما بدهد و یا روش هاى دیگر کنترل جمعیت را توصیه نماید.

به جوش ها دست نزنید.

دکتر پاچى مى گوید: شما نباید جوش هاى قرمز یا نوک سفید را فشار دهید. جوش قرمز نشانه ى التهاب است و شما نباید با فشار دادن به التهاب آن بیفزایید.

وى اشاره نمود که شما هیچ کارى نمى توانید انجام دهید تا جوش ها زودتر از بین بروند؛ به طور معمول یک جوش قرمز یک تا چهار هفته باقى مى ماند ولى اغلب از بین مى رود.

دکتر پاچى اضافه مى کند که یک جوش نوک سفید، یک منفذ ملتهب مسدود مى باشد. هنگامى که شما جوش نوک سفید را فشار مى دهید، ممکن است دیواره هاى منفذ بشکند و محتویات آن خارج گردد و در نتیجه یک جوش قرمز رنگ ایجاد گردد.

جوش قرمز رنگ معمولا از پاره شدن دیواره ى منفذ جوش هاى نوک سفید ایجاد مى گردد.

چه موقع باید فشار بدهیم؟

اگرچه بهتر است به بیشتر جوش هاى قرمز دست زده نگردد، ولى در یک نوع فشار دادن باعث بهبودى سریع جوش مى گردد.

دکتر پاچى شرح مى دهد: گاهى اوقات یک جوش داراى چرک مرکزى زردرنگ مى باشد و فشار ملایم باعث باز شدن آن مى گردد و هنگامى که چرک خارج شد، سریع تر بهبود مى یابد.

به جوش هاى سر سیاه حمله کنید.

با فشار دادن مى توانید از شر این جوش ها خلاص شوید.

یک جوش سر سیاه همان منفذ مسدود شده مى باشد. ماده ى داخل آن جامد و سطح منفذ آن توسعه یافته است. به نظر دکتر پاچى قسمت سیاه این جوش ها چرک نیست و در حقیقت متخصصان پوست مطمئن نیستند که این قسمت سیاه، چیست؛ اما هر چه باشد، موجب ایجاد جوش نمى گردد.

براى معالجه آکنه از داروها بهره ببرید.

شما مى توانید از محصولات دارویى بهره ببرید. از داروهایى که حاوى بنزوئیل پراکساید مى باشند، بهره ببرید. قسمت بنزوئیل، پراکساید را به داخل منافذ مى کشاند و اکسیژن آزاد مى کند و اکسیژن باکترى هاى تشدید نماینده ى آکنه را مى کشد.

بعلاوه، بنزوئیل سلول هاى چربى را که موجب آسیب به منافذ مى شوند، مهار مى کند. داروهاى ضد آکنه به اشکال مختلف نظیر ژل، لوسیون و یا کرم مى باشند. دکتر فالتون پیشنهاد مى کند که از ژل هاى با پایه آبى بهره ببرید تا کمترین اثر تحریکى را روى پوست شما داشته باشد.

بعلاوه، او پیشنهاد مى کند که یک ساعت از این داروها و در هنگام غروب بهره ببرید و هنگام خواب، خصوصا نواحى چشم ها و گردن را بشویید.

فریب درصد داروها را نخورید.

داروهاى ضد آکنه حاول بنزوئیل پراکساید، از 5 / 2 تا 10% از این ماده را دارند.

به گفته دکتر توماس گاسل)استاد داروشناسى و سم شناسى(درصدها در تأثیر این داروها اثر کمى دارند و در بیشتر آزمایش هایى که انجام گرفته، محصولات داراى درصد پایین همان اثر درصدهاى بالا را داشتند؛ یعنى 5 % به همان مقدار 10 % مؤثر مى باشد.

پوست خشک به مراقبت بیشترى احتیاج دارد.

پوست خشک ممکن است به بنزوئیل پراکساید حساس باشد. بنابراین، دکتر گاسل توصیه مى کند که شما ابتدا از درصدهاى کم بهره ببرید و سپس به آرامى غلظت را افزایش دهید. وى گفت: در ابتدا پوست شما به قرمز شدن تمایل دارد؛ اما این، یک واکنش طبیعى است.

خود را از نور خورشید، دور نگه دارید.

داروهاى مؤثر در درمان آکنه، ممکن است در نور آفتاب واکنش هاى معکوس به نور آفتاب داشته باشند؛ قرار گرفتن در معرض نور خورشید و لامپ هاى مادون قرمز را به حداقل برسانید تا واکنش خود را نسبت به آنها تجربه کنید.

صورت خود را پاک کنید.

به گفته دکتر گاسل، هر بار قبل از مصرف دارو، صورت خود را بشویید.

در یک زمان تعیین از یک نوع درمان بهره ببرید.

درمان ها را با هم مخلوط نکنید. در صورت استفاده از داروهاى تجویز به وسیله پزشک، از مصرف داروهاى تجارى خوددارى کنید.

دلیل واقعى چیست؟

اگر چه به نظر مشکوک مى رسد، اما اگر پوست شما مستعد آکنه است به اعتقاد پزشکان، غذاهاى دریایى و دیگر غذاهاى حاوى ید باعث افزایش آکنه مى شوند.

بنابراین، ید یک عامل مهم در افراد مستعد به آکنه است. به نظر دکتر فالتون ید وارد بدن مى گردد و به جریان خون راه مى یابد و اضافى آن به وسیله غدد چربى خارج مى گردد؛ هنگامى که به وسیله این غدد ترشح مى گردد باعث آسیب به منافذ سلولى مى گردد و آکنه به طور ناگهانى ایجاد مى گردد.

اگر شما در پی دلیل آکنه مى گشت، جدول ذیل مقدار ید موجود)در هر میلیون(غذاها و نوشیدنى ها را نشان مى دهد.

به نظر دکتر فالتون، تعیین نیست که چه مقدارى از ید باعث ایجاد آکنه مى گردد؛ اما مصرف طولانى مدت و زیاد آن مى تواند سبب ایجاد آکنه گردد.

غذا - نوشیدنى

مشتقات شیر

پنیر چدار (CHEDDAR)، مقدار ید (PPM(: 27

کره، مقدار ید (PPM(: 26

خامه ترش،، مقدار ید (PPM(: 7

پنیر هلندى، مقدار ید (PPM(: 5

ماست، مقدار ید (PPM(: 3

نوشیدنى هاى آبى، مقدار ید (PPM(: 8

گوشت و ماکیان

ترکى، مقدار ید (PPM(: 132

مرغ، مقدار ید (PPM(: 67

همبرگر، مقدار ید (PPM(: 44

متفرقه

چیپس سیب زمینى، مقدار ید (PPM(: 40

نان سفید، مقدار ید (PPM(: 8

کوکاکولا، مقدار ید (PPM(: 3

شکر، مقدار ید (PPM(: 2

نمک یددار، مقدار ید)PPM(: 54

نمک فصلى، مقدار ید (PPM(: 40

غذاهاى دریایى

ماهى حلوا، مقدار ید (PPM(: 24

میگو، مقدار ید (PPM(: 17

خرچنگ دریایى، مقدار ید (PPM(: 9

صدف، مقدار ید (PPM(: 8

سبزیجات

پیاز (سفید)، مقدار ید (PPM(: 82

ذرت، مقدار ید (PPM(: 45

کلم دلمه اى، مقدار ید (PPM(: 23

سیب زمینى، مقدار ید (PPM(: 9

لوبیا سبز، مقدار ید (PPM(: 7

بنزوئیل پراکساید داراى ترکیب مشابهى با رتین - A و دیگر محصولات حاوى ویتامین A، مانند آکوتان)ACCUTANE(مى باشد. دکتر گاسل مى گوید که یک شخص نباید از هر دو درمان استفاده کند.

از توسعه آکنه جلوگیرى کنید.

از داروهاى ضد آکنه به مقدار 25/ 1 سانتى متر در اطراف محل درگیر بهره ببرید تا از توسعه آکنه جلوگیرى گردد. درمان دارویى در واقع به بهبود جوش هاى موجود یاری نمى کند؛ بلکه بیشتر جنبه پیش گیرى دارد. در هر صورت، آکنه از بینى به طرف گوش ها توسعه مى یابد و شما باید اطراف ناحیه درگیر را هم درمان کنید.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی نوشت ها:

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1230

به "آکنه (جوش صورت)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آکنه (جوش صورت)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید