ادامه دادن روش آزمون و خطا به صنعت گردشگری آسیب می زند

به گزارش زنگ قلاب بافی، یک فعال صنعت گردشگری در چهارمین میزگرد خبرنگاران گفت: در صنعت گردشگری به سیاست یکپارچه نیاز داریم و ادامه دادن روش آزمون و خطا به این صنعت آسیب می زند.

ادامه دادن روش آزمون و خطا به صنعت گردشگری آسیب می زند

چهارمین میزگرد بررسی چالش ها و فرصت های صنعت جهانگردی با موضوع راهکارهای رونق بخشی به جهانگردی جشنواره های بومی-محلی با حضور فعالان این حوزه در تاریخ 13 آذر ماه 97 در دفتر سایت خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش خبرنگاران، بهروز افشار مدیر اجرایی مجموعه پدیده 81 و آیتورز در این میزگرد گفت: در مقایسه کشور ایران با ترکیه می بینیم که این کشور در 30 سال گذشته بسیار از نظر جهانگردی از ما پایین تر بوده است؛ در حال حاضر به قدری پیشرفت کرده که به شکل های مختلف به ارائه خدمات جهانگردی خود می پردازد.این فعال صنعت جهانگردی با اشاره به اینکه صنعت توریسم در بحث کلان، از نظر زیرساخت مشکل دارد، بیان نمود: در مرحله نخست باید سیاست های جهانگردی مشخص شود.

افشار در ادامه اضافه کرد: در شهرهای مختلف ایران بنا به ارتباطات گسترده ای که دلیل فعالیت های آموزشی داریم، این افراد نیز علاقه مند مطرح کردن امکانات، داشته ها و جاذبه های جهانگردی محل زندگی خود هستند در قالب های مختلف از جمله جشنواره های بومی اما زیرساختی برای این کار وجود ندارد، اگر هم تمایل به انجام معرفی این جاذبه ها داشته باشند، روش معرفی آن را بلد نیستند؛ اگر چارچوب کلی برای راهنمایی و کمک به افرادی که مستعد این ویژگی هستند، پیدا کنیم بهترین کار ممکن است.

اطلاع رسانی و آگاه سازی در صنعت توریسم بسیار اهمیت دارد

مدیر اجرایی مجموعه پدیده 81 و آیتورز با بیان اینکه در بحث جهانگردی دو موضوع مسافران خارجی و مسافران ایرانی وجود دارد، مطرح نمود: اطلاع رسانی و آگاه سازی به قدری کم است که در داخل کشور و برای بازدیدکننده های ایرانی هم اطلاعات کافی برای بازدید از منطقه ها جهانگردی وجود ندارد و این موضوع برای گرشگران خارجی در مرحله بعد قرار می گیرد.

این مدرس دوره های هواپیمایی اضافه کرد: در برخی کشورهای دیگر مانند ژاپن، فرانسه و ایتالیا کتاب هایی درباره ایران وجود دارد که آنچنان اطلاعاتی در این کتاب ها درباره کشور ما، منطقه ها دیدنی و حتی هتل های شهرهای مختلف آمده است که گاهی برای ساکنان همان شهر شناخته شده نیست.

برای جهانگردی می بایست یک سیستم یکپارچه در نظر گرفته شود

افشار با بیان اینکه در سیستم جهانگردی ایران همه چیز تحت تاثیر چارچوب کلی واقع شده است، بیان نمود: ما باید برای دسترسی به یک ساختار مناسب و ایده آل در ابتدا به یک سیستم یکپارچه و زیرساخت مناسب برسیم.

مدیر اجرایی مجموعه پدیده 81 و آیتورز در ادامه بیان نمود: سیاست بخش دولتی در زمینه صنعت جهانگردی به شکل واحدی نیست؛ مهم ترین چیز در دنیای امروز موقعیت سیاسی اجتماعی کشورهاست.

وی اضافه کرد: ایران می تواند جزو 5 کشور اول از نظر ظرفیت های جهانگردی قرار بگیرد اما شرایط فعلی ما حاکی از این است که سیاست های کلان ما مشخص نیست؛ در ابتدا باید سیاست ها مشخص شود تا به جایگاه واقعی خود در جهانگردی دست پیدا کنیم.

جاذبه های جهانگردی فرصتی بی نظیر برای کشور ما فراهم کرده است

این مدرس دوره های هواپیمایی با بیان اینکه در صنعت جهانگردی باید تغییر رویکرد صورت بگیرد، گفت: در حال حاضر تمام دنیا به این موضوع می اندیشند که از جاذبه های جهانگردی خود استفاده کنند. کشور ایران از نظر جاذبه و موقعیت اقلیمی بهترین شرایط را برای صنعت جهانگردی دارد اما از این فرصت ها برای مسافران داخلی و یا خارجی استفاده نشده است.

وی به مقایسه دو شهر کرمان و اصفهان از نظر اقامتگاه برای جهانگردان پرداخت و گفت: شهری مثل کرمان با داشتن جاذبه های بسیار، نهایتا سه هتل در حد نیمه استاندارد دارد. مبلغ هتلی که در کرمان دریافت می شود در مقایسه با هتلی در اصفهان، گران تر است. جهانگرد داخلی با این مقایسه شهر اصفهان را به عنوان مقصد جهانگردی خود انتخاب می کند.

با سیاست گذاری تازه باید به بخش خصوصی، میدان داد

افشار با مطرح کردن این موضوع که سیاست گذاری کلان بر عهده دولت است، بیان نمود: دولت برای بهبود اوضاع صنعت جهانگردی می بایست رویکرد خود را تغییر بدهد؛ با این تغییر و سیاست گذاری تازه باید فضا برای بخش خصوصی باز شود و اقدامات لازم از طریق این بخش انجام شود.

مدیر اجرایی مجموعه پدیده 81 و آیتورز در ادامه اضافه کرد: از دو هفته قبل مجوز صدور ویزا به محض ورود به جهانگردان خارجی داده شده است و این یکی از اقدامات خوبی است که در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه باید موقعیت سیاسی کشور در صنعت جهانگردی بهبود یابد، گفت: رقبای ما در کشورهای دیگر می کوشند تا شرایط ایران را ملتهب نشان بدهند و تبلیغات منفی علیه کشور ما صورت می گیرد. ایران ستیزی و ایران هراسی از اتفاقاتی است که در دنیا برای ایران رخ می دهد و وقتی از کشورهای دیگر به ایران می آیند، متوجه می شوند که این موضوعات واقعیت ندارد.

آزمون و خطا، راه نجات جهانگردی نیست

این مدرس دوره های هواپیمایی گفت: در سیستم دولتی وقتی بخشی دچار آسیب می شود، باید آسیب شناسی بشود و باید به صورت علمی عمل کرد؛ آزمون و خطا سالیان سال است در بخش جهانگردی در حال انجام است و تکرار این موضوع به این صنعت آسیب می زند.

افشار با بیان اینکه صنعت هوانوردی در حال حاضر شرایط خوبی را تجربه نمی کند، اضافه کرد: ما با شرایط تحریم، نمی توانیم هواپیمای از 10 سال جوان تر را بخریم و متاسفانه در این رویکرد هم رویه واحدی نداشتیم؛ به این معنی که یک ایرلاین از هواپیمای فوکر به عنوان هواپیمای اصلی ناوگان خود استفاده می کند و یک ایرلاین دیگر از بوئینگ ام دی و ... این موضوع صنعت جهانگردی را با چالش روبه رو کرده است.

استفاده از ظرفیت مهاجران ایرانی در صنعت جهانگردی قابل توجه است

مدیر اجرایی مجموعه پدیده 81 و آیتورز به موضوع جذب جهانگرد در خارج از کشور و از طریق ایرانی ها اشاره کرد و گفت: حداقل از شش میلیون مهاجر ایرانی در کشورهای دیگر یک دهم آنها توانایی کار در بخش جهانگردی را دارند.

این فعال جهانگردی اضافه کرد: من در تمامی شهرهای ایران تدریس کردم و این باعث شده است که تجربه های متنوع غذایی داشته باشم؛ در کشورهایی مثل سنگاپور و مالزی هفته های طلایی وجود دارد که در آن فستیوال های مختلفی برگزار می شود. در ایران هم چارچوب خاصی باید از طرف دولت مشخص شود و سپس فعالان این بخش به ارائه محصولات مختلف خود بپردازند چرا که در کسب وکار جهانگردی تضمین برگشت سرمایه بسیار موضوع مهمی است.

ظهور توانمندی های غذایی کشور در نمایشگاه جهانگردی

افشار درباره نمایشگاه اخیر جهانگردی گفت: این رویداد در جهانگردی جشنواره ای و غذایی بسیار ویژه بود؛ تفاوتی که این دوره با دوره های پیشین داشت، این بود که از تمام استان ها، غذا و محصولات خاص هر شهر ارائه می شد. برای تداوم این امر باید بستری فراهم باشد تا فعالان بتوانند به عرضه محصولات خود بپردازند. باید توجه داشت که در کشور ظرفیت های بسیار زیادی داریم و باید به این موضوع توجه ویژه شود.

راه های ساده ای برای معرفی غذاهای ایرانی به دنیا وجود دارد

مدیر اجرایی مجموعه پدیده 81 و آیتورز گفت: اروپایی ها وقتی سفر می کنند کمتر یک مقصد را دو بار انتخاب می کنند. برای آنها سفر به منطقه ها تازه، جالب است؛ در کشور ما باید در ابتدا موضوع ویزا هماهنگ شود؛ متاسفانه ما، در هیچ سفارتی نمی توانیم به صورت آنلاین ویزا بدهیم.

وی همچنین اضافه کرد: برای کمک به مطرح شدن و پیشرفت جهانگردی جشنواره ای (غذا) راه های ساده ای وجود دارد؛ ما می توانیم در بزرگ ترین جشنواره هایی که در دنیا مثل کشور اسپانیا یا انگلیس برگزار می شوند تیم مخصوصی از ایران را برای ارائه غذاهای مختلف شرکت دهیم.

ایران می تواند قطب جهانگردی باشد

افشار با بیان اینکه ایران توانایی دارد که در موضوع جهانگردی به یک قطب تبدیل شود، بیان نمود: ایران پتانسیل بسکمک برای جذب جهانگرد از سراسر دنیا را دارد؛ یکی از آنها موضوع غذاست.

وی اضافه کرد: غذا باید مزه شود؛ در روزهای خاص مثل 22 بهمن در کشورهای مختلف و در سفارت ایران می توان برخی از غذاها را از استان ها و اقوام مختلف ایرانی معرفی کرد و به نوعی این موضوع می تواند تکمیل کننده پکیج جهانگردی و معرفی فرهنگ ایرانی باشد.

ایجاد امنیت برای جهانگرد نکته بسیار مهمی است

این مدرس دوره های هواپیمایی به موضوع امنیت در سفر برای جهانگردان خارجی اشاره کرد و گفت: برای نمونه استان کرمان یک قدرت بومگردی به شمار می رود و ما برای ورود جهانگردان باید بستری را فراهم کنیم که آنها با خیال راحت و اطمینان خاطر درباره امنیت به این استان وارد شوند و در زمینه بومگردی فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: باید از هر متخصص در زمینه تخصص آنها کمک بگیریم و صنعت جهانگردی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

دنیای دیجیتال بخش جدایی ناپذیر جهانگردی امروزه است

افشار با بیان اینکه سیستم آگاه سازی باید برای جامعه درباره جهانگردان صورت گیرد، گفت: دنیای دیجیتال به سمتی رفته است که همه چیز باید به صورت آنلاین انجام شود. در مجموعه پدیده 81 و آیتورز خدمات مختلف در سطح کلان به صورت آنلاین انجام می شود و این نقطه قوت برای ما محسوب می شود.

وی در سرانجام بیان نمود: اگر زیرساخت جهانگردی درست نشود، ما به عنوان فعالان این حوزه پیشرفت نمی کنیم و صنعت جهانگردی ایران با پتانسیل بسیار زیادی که دارد، در همین سطح باقی می ماند.

منبع: همگردی
انتشار: 12 بهمن 1401 بروزرسانی: 12 بهمن 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1620

به "ادامه دادن روش آزمون و خطا به صنعت گردشگری آسیب می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه دادن روش آزمون و خطا به صنعت گردشگری آسیب می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید