اصول برنامه ریزی ساخت

به گزارش زنگ قلاب بافی، اصول بازسازی ساختمان

ساختمان ها و فضای داخلی آنها تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر افرادی که درون آنها زندگی می نمایند، می گذارند. بنابراین تا حد زیادی بنا و محیطی که در آن کار یا زندگی می کنیم، در ایجاد راحتی، سلامت روان و شادابی به ساکنان آن تاثیر گذار است. با گذشت چندین سال از زمان ساخت بنا ممکن است به دلیل فرسودگی یا تمایل به ایجاد تغییرات در جهت زیبایی و مطبق روز بودن، تصمیم به نوسازی بگیرید. خواه خود این کار را انجام دهید، خواه با سپردن کار به تیم متخصص بازسازی، می بایست از رعایت اصول بازسازی ساختمان اطمینان حاصل نمایید. در ادامه بعضی از این موارد و اصول برنامه ریزی ساخت را آنالیز می نماییم.

اصول برنامه ریزی ساخت

بازسازی ساختمان قدیمی

اصول برنامه ریزی ساخت

هدف اصلی برنامه ریزی برای بازسازی ساختمان این است که اطمینان حاصل شود که اجزای مختلف یک ساختمان به گونه ای تنظیم شده است که اشخاص بتوانند فرایند کلی انجام کار را بر طبق برنامه ریزی با زمان بندی معین، بدون ایجاد مشکل، با هدف دستیابی به طرح مورد نظر انجام دهند. یک برنامه ریزی خوب مستلزم آن است که کل محوطه موجود در ساختمان با استفاده از کمترین میزان هزینه و بودجه، با طی فرایند اصول بازسازی به نتیجه نزدیک شود. اصول برنامه ریزی ساخت مختلفی باید فرایند نوسازی بنا در نظر گرفته شود، بعضی از آنها به توضیح زیر هستند.

زاویه و چشم انداز

زاویه به معنی تغییر ترتیب قرار دریافت درب ها و پنجره ها در دیواره های خارجی یک ساختمان در فرایند نوسازی و همچنین از اصول برنامه ریزی ساخت است که اجازه می دهد ساکنان از منابع طبیعی مانند نور خورشید، نسیم، مناظر بیرونی و… بهره مند شوند. انتخاب زوایای درست در بازسازی ساختمان می توانند تغییرات چشمگیری را در بهبود فضای ساختمان به وجود آورند. این مقررات برای اطمینان از شرایط مناسب از نظر آسایش و رعایت اصول در فضا است. چشم انداز اساسا توسط ویژگی های محل مورد نظر بازسازی اداره می شوند ولی با این حال انتخاب زوایای متاسب جهت تغییر فضا و انتخاب چشم انداز خوب با توجه به ویژگی های محیطی، از توانایی های متخصص بازسازی خواهد بود.

گروه بندی

بر اساس اصول بازسازی و اصول برنامه ریزی ساخت، هر آپارتمان در یک ساختمان دارای عملکردی معین است. گروه بندی شامل تنظیم موقعیت اتاق های مختلف در طراحی ساختمان به گونه ای است که تمام اتاق ها در هماهنگی مناسب با عملکرد آنها و در نزدیکی یکدیگر قرار می گیرد. هدف اصلی گروه بندی آپارتمان ها حفظ توالی عملکرد آنها با توجه به رابطه آنهاست. به عنوان مثال در یک ساختمان مسکونی، اتاق ناهارخوری باید نزدیک به آشپزخانه باشد. از طرف دیگر، آشپزخانه باید از اتاق نشیمن دور باشد تا از رسیدن بو غذا از آشپزخانه به این اتاق ها دوری شود. همچنین می بایست در طراحی برای بازسازی، سرویس بهداشتی از آشپزخانه دور باشد. اتاق خواب اصلی باید به گونه ای باشد که دسترسی مستقل و جدا از هر اتاق به سمت اتاق نشیمن وجود داشته باشد. در اصل گروه بندی هنر چیدمان صحیح اجزای ساختمانی در طراحی است، به گونه ای که عملکرد و کاربری این موارد، در بهینه ترین حالت ممکن باشند. بنابراین مفهوم گروه بندی نقش مهمی در برنامه ریزی ساختمان ایفا می نماید.

زاویه و چشم انداز در اصول برنامه ریزی ساخت

حریم خصوصی

حفظ حریم خصوصی یکی از مهمترین اصول برنامه ریزی ساخت و بازسازی در تمامی بناها علی الخصوص ساختمان های مسکونی است. محدوده حریم خصوصی یک ساختمان می تواند شامل بخشی از قسمت های همان ساختمان باشد و یا خیابان، راهها و ساختمانهای مجاور آن را نیز شامل شود. در خصوص ساختمان های مسکونی، حریم خصوصی درون ساختمان به معنی چشم انداز و دید داخلی یک اتاق از نمای اتاق های دیگر، محل جهت ورودی، حالت نصب درب ها و پنجره ها و… است. اهمیت حفظ حریم خصوصی در خصوص مکان های خصوصی تر مانند اتاق خواب، سرویس بهداشتی و… شاید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

منبع: رویا مال
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 415

به "اصول برنامه ریزی ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول برنامه ریزی ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید