امشب، رقیب به افتخار لیورپول تونل افتخار می گشاید، 10 نکته به بهانۀ قهرمانی پس از 30 سال

به گزارش زنگ قلاب بافی، طرفداران لیورپول را می توان از جمله وفادار ترین طرفداران تاریخ فوتبال دانست و می توان تصور کرد با این همه عشق و تعصب، تحمل 30 سال قهرمان نشدن تا چه اندازه سخت بوده است.

امشب، رقیب به افتخار لیورپول تونل افتخار می گشاید، 10 نکته به بهانۀ قهرمانی پس از 30 سال

خبرنگاران؛ امیرحسن خدیر - امروز بازیکنان منچستر سیتی باید برای رقیب اصلی خود تونل افتخار باز نمایند چرا که پس از 30 سال، این لیورپول است که به قهرمانی رسیده است.

به یاد آوریم روزی را که یورگن کلوپ از فیلیپ کوتینیو پرسید چرا این قدر بر ترک لیورپول و انتقال به بارسلون اصرار دارد در حالی که لیورپول باشگاه بسیار عظیمی است و کوتینیو در پاسخ گفت: می خواهم به جایی بروم که بتوانم قهرمان اروپا شوم.

کوتینیو -فوق ستارۀ آن موقع لیورپول- این را گفت و رفت اما اتفاقا پس از او لیورپول یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی در اروپا را به دست آورد و حالا پس از 30 سال به قهرمانی لیگ برتر هم رسیده است. قهرمانی یی که استیون جرارد حسرت آن را داشت و سریع ترین قهرمانی در تاریخ لیگ برتر به حساب می آید.

استیون جرارد که در مصاحبه ای گفته بود: وقتی بچه بودم پدرعظیمم در ذهن من جمله ای را کاشت که شاید از روح فوتبال امروز به دور باشد اما همیشه با من است: سعی کن فراتر از دوست داشتن لیورپول به نفرت داشتن از منچستر یونایتد بیندیشی!

چرا که پس از سه قهرمانی با کنی دالگلیش (محبوب ترین بازیکن تاریخ لیورپول) عصر طلایی منچستریونایتد شروع شده بود.

در مقابل طرفداران اِوِرتون نیزهمیشه از باخت لیورپول خوش حال می شوند تا جایی که حتی وقتی لیورپول به فینال مسابقات اروپا رسید و بروژ بلژیک را شکست داد اورتونی ها که طرفداران پرشمارتر و حتی قدمت بیشتری نسبت به لیورپول دارند اندوه گین شدند به حدی که خیلی ها شان فردای آن روز در سر کار حاضر نشدند!

لیورپول شهری بندری و کارگری است . کارخانه های بسیاری در آن شهر است و کارخانۀ پنبۀ آن نیز شهرت دارد و چون سطح زندگی متفاوتی به نسبت شهرهای دیگر دارند تیم لیورپول، عشق بی جایگزین آنان شده است.

این بندر البته یک شناسۀ دیگر هم دارد و آن گروه موسیقی بیتلز است که در ایران با عنوان بیتل ها و نمادشان - جان لنون - محبوبیت دارند.

طرفداران لیورپول را می توان از جمله وفادار ترین طرفداران تاریخ فوتبال دانست و می توان تصور کرد با این همه عشق و تعصب، تحمل 30 سال قهرمان نشدن تا چه اندازه سخت بوده است.

این واقعیت که رقیب دیگر و تیمی که از آن نیز بیزاری می جستند در زمان سر الکس فرگوسن به مقتدرترین تیم باشگاهی انگلیس بدل شده بود نیز قهرمان نشدن را برای طرفداران لیورپول تحمل ناپذیرتر نموده بود.

با این حال همیشه ترانۀ تو هرگز تنها قدم نخواهی زد را برای بازیکنان محبوب خود می خواندند، حتی هنگامی که شکست از منفور ترین رقیب را تجربه می کردند.

این ترانه بی شک مشهورترین ترانه دربین تمام تیم های فوتبال است و هر چند در سال 1945 ساخته شده اما رواج آن مربوط به دهه 1960 میلادی است. ترانه ای که در سال 1945 ساخته شده و طرفداران دیگر باشگاه ها مثل سلتیک و بورسیا دورتموند نیز آن را می خوانند:

وقتی که تو در میان توفان قدم میزنی

سرت را بالا بگیر و از تاریکی نترس

در خاتمه توفان، آسمانی طلایی در انتظارت خواهد بود

و آواز شیرین سر خوشی سر خواهی داد

بر روی باد، شناور شو

بر روی باران، شناور شو

حتی اگر رویایت به دور دست ها رفته باشد به قدم زدن با امیدی درون قلبت ادامه بده

تو هرگز تنها قدم نخواهی زد

نکته هایی دیگر هم می توان دربارۀ لیورپول یادآور شد:

1. در سال 1978 و در مسابقات جام دنیای آرژانتین برگزار می شد، انگلیس پیروز به حضور در این جام نشده بود و می گفتند اگر باب پیسلی مربی تیم ملی انگلیس بود می توانست این تیم را با ترکیب لیورپول قهرمان کند.

2. از مشهورترین اسطوره های این باشگاه می توان از باب پیسلی، جو فوگان، کوین کیگان، ری کندی، ایان راش، رابی فاولر ، استیو مک منمن و استیون جرارد نام برد. ستاره های کنونی نیز می توانند به جرگۀ این فهرست عظیم باشگاه اضافه شوند.

3. هنگامی که از پله های ورزشگاه پایین می روید و وارد رختکن لیورپول می شوید با این شعار روبرو می شوید که اینجا آنفیلد است و بسیاری از عظیمان لیورپول بر روی این نوشته دست می کشند. کاری که یورگن کلوپ نیز پس از ورود به لیورپول انجام داد تا به طرفداران پیغام مثبتی بدهد و پیروز شد آنها را به رؤیا یشان برساند.

4. سی سال برای این قهرمانی انتظار کشیدند اما این انتظار 30 ساله تنها به خاطر مسائل فنی نبوده است و می توان به دو حادثۀ مشهور اشاره نمود:

یکی در سال 1985 در ورزشگاه هیسل و درگیری طرفداران لیورپول و یوونتوس که 39 کشته بر جای گذاشت و همین به محرومیت باشگاه های انگلیس به مدت 5 سال انجامید و خود لیورپول نیز 6 سال از حضور در مسابقات اروپایی محروم شد. اتفاقی که سبب شد بازیکن عظیمی به این تیم نیاید.

حادثۀ دیگر و در سال 1989 در حالی که لیورپول آرام آرام داشت خود را بازسازی می کرد در تجمع انسانی در بازی نیمه نهایی جام حذفی در ورزشگاه هیلزبورو شهر شفیلد و در ملاقات بین تیم های لیورپول و ناتینگهام فارست 96 لیورپولی جان خود را از دست دادند. این دو حادثه چنان ضربه های مهلکی به باشگاه لیورپول وارد کرد که تا سال ها نتوانستند قامت، راست نمایند.

5. ویژگی مهم لیورپول آن است که این تیم به رغم خیلی از باشگاه های عظیم دنیا در این چند سال هزینه های گزاف ننموده است و اگر اکنون در زمرۀ گران ترین تیم های دنیا است به خاطر این است که خود این تیم ارزش بازیکن را بالا برده است.

به عنوان مثال غیر از دو بازیکن به نام الیسون بکر و ویرجیل فن دایک که آنها را نیز از فروش کوتینیو خرید بقیۀ بازیکنان این تیم را خود لیورپول به این سطح رسانده است.

آری، محمد صلاح، اندی رابرتسون، الکساندر آرنولد،سادیو مانه،بابی فیرمینیو،... بازیکنانی بسیار گران قیمت اند اما قبل از حضور در لیورپول به هیچ عنوان قیمتی این گونه نداشتند.

با این همه لیورپول مانند برخی از باشگاه ها نیست که تنها به فکر درآمدزایی اند و به عنوان قهرمانی فکر نمی نمایند کما این که هم اکنون لیورپول هر دو را با هم دارد. باشگاهی که روزی توان اقتصادی بازسازی ورزشگاه خود را نیز نداشت در 10 سال اخیر بار دیگر به یکی از 10 باشگاه فوتبال ثروت مند دنیا بدل شده است.

6. با چهار جام اخیر از من یونایتد نیز در کل بیشتر جام برده است (48 در مقابل 45) و این برای طرفدارانی که رقیب را یک دم از نظر دور نمی دارند کم افتخاری نیست.

7. اول ماه مه 1990 لیورپول قهرمان شد و پس از آن 1149 بازی در لیگ برتر انجام داد تا قهرمان گردد. در این سی سال به جز تیم های مشهور منچستر یونایتد، منچستر سیتی، چلسی و آرسنال حتی تیم هایی چون بلکبرن و لستر سیتی هم قهرمان شدند اما لیورپول نشد و نشد تا حالا.

8. در این بازۀ زمانی و در میان 239 بازیکن، جیمی کاراگر - محصول آموزشگاه لیورپول - با 508 مسابقه، رکورددار بازی برای باشگاه است.

بهترین گلزن لیورپول در این مدت نیز یکی از دستاوردهای خود باشگاه است: رابی فاولر با 128 گل زده در لیگ برتر.

9. لیورپول از شروع فصل 1990-91 تا کنون 9 سرمربی دائمی داشته است. گذشته از سونس که در پنج بازی انتهایی فصل 1990-91 راهنمایی تیم را عهده دار بود، چهار سرمربی دیگر طی این 30 سال توانستند تا یک قدمی قهرمانی پیش فرایند: ژرار هولیه (2001-02)، رافائل بنیتس (2008-09)، برندان راجرز (2013-14) و یورگن کلوپ (2018-19)

10. و خاتمه لیورپول با یورگن کلوپ توانست جایگزین شایسته ای برای کینگ کنی پیدا کند. سرمربی آلمانی تنها مربی قرمزها پس از رفتن کنی دالگلیش (شامل دومین دوره حضور سرمربی اسکاتلندی) است که بیش از 60 درصد مسابقات را برده است.

  • اجازه می خواهم این نوشته را به عادل فردوسی پور تقدیم کنم که پس از بی مهری هایی که به خاطر کُرنش نکردن در15 ماه اخیر دیده به سبب قهرمانی لیورپول دلیلی دارد تا از سُوِِیدای دل بخندد و شاد باشد و پیشنهاد می کنم یک بار دیگر گوش جان بسپارد به ترانۀ تو هرگز تنها قدم نخواهی زد:
منبع: عصر ایران
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 519

به "امشب، رقیب به افتخار لیورپول تونل افتخار می گشاید، 10 نکته به بهانۀ قهرمانی پس از 30 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امشب، رقیب به افتخار لیورپول تونل افتخار می گشاید، 10 نکته به بهانۀ قهرمانی پس از 30 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید