بازار نعلبندان، بازاری محلی و تاریخی در گرگان

به گزارش زنگ قلاب بافی، شهرهای شمالی ایران پر است از بازارهای سنتی و محلی که گشت و گذار در آن ها یکی از جاذبه های اصلی برای هر مسافر به شمار می رود. بازارهایی پر هیاهو و سرشار از حس زندگی که تعداد زیادی غرفه های رنگارنگ به همراه اجناس مختلف دارد. بازار نعلبندان گرگان یکی از بازارهای قدیمی شمال کشور است که تبدیل به یکی از جاذبه های گرگان برای گردشگران شده است. بعلاوه این روزها بسیاری از مردم محلی شهر به وسیله همین بازار کسب عایدی می نمایند. با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران به معرفی بازار نعبلندان شهر گرگان بپردازیم.

بازار نعلبندان، بازاری محلی و تاریخی در گرگان

بازار نعلبندان، بازاری محلی و تاریخی در گرگان

بازار نعلبندان، بازاری محلی و تاریخی در گرگان است. به شما پیشنهاد می کنیم در صورت سفر به گرگان حتما بازدید از این بازار سنتی را در برنامه های خود قرار دهید. حتی اگر قصد خرید آنچنانی هم ندارید گشت و گذار در این بازار و صحبت با افراد محلی با آن گویش زیبا و مجذوب کننده می تواند حال روحی شما را دگرگون کند. بازار نعلبندان یکی از دو بازار بسیار مهم استان گلستان نیز به شمار می آید. دیگر بازار مهم این استان بازار روس ها نام دارد که در شهر گنبد قرار گرفته و در فاصله 100 کیلومتری گرگان است. بازار نعلبندان از لحاظ قدمت تاریخی نیز ید طولانی ای دارد و به قرن 4 م هجری باز می گردد. برای رفتن به این بازار باید به مرکز شهر بروید و بعد از میدان شهرداری می توانید کوچه پس کوچه های بازار را مشاهده نمایید.

محل قرارگیری بازار نعلبندان

بازار نعلبندان گرگان یکی از قدیمی ترین بازارهای شهر به شمار میرود و به نوعی بافت قدیمی شهر نیز محسوب می گردد. این بازار ما بین چهار راه میدان تا سه راه میر کریم و میدان قیصریه جای گرفته است. جنوب بازار نعلبندان به خیابان امام محدود می گردد و از سمت غرب نیز به محله سرچشمه می رسد. همچون بسیاری از بازارهای سنتی این بازار نیز از راسته های مختلفی تشکیل شده است. تعداد غرفه ها و مغازه ای آن به حدود 150 تا می رسد.

البته به غیر از مغازه داران بسیاری از مردم نیز به دست فروشی یا فروش اجناس بر روی گاری مشغول هستند. جالب است بدانید که در گذشته و در راسته بزازان محلی برای نعل زدن اسب ها در نظر گرفته شده بوده است و تمامی کاروان هایی که از این بازار عبور می نموده اند برای نعل زدن اسب های خود به آنجا می رفته اند، در نتیجه به مرور نام نعلبندان بر روی این بازار قرار گرفته است و هنوز هم به همین نام شناخته می گردد.

خوراکی های خوشمزه بازار نعلبندان

یکی از اصلی ترین جاذبه های بازار نعلبندان، وجود خوراکی های خانگی بسیار خوشمزه در آن است. بسیاری از مردم محلی به پخت و پز خوراکی های محلی مانند شیرینی و کلوچه و نان مشغول هستند و هنگام قدم زدن در طول بازار عطر شیرینی تازه مشام تان را پر خواهد نمود. علاوه بر نان و شیرینی، انواع ترشیجات محلی نیز در این بازار پیدا می گردد که به شما پیشنهاد می کنیم حتما آن ها را امتحان نمایید. جالب است بدانید که بسیاری از نان ها و شیرینی های موجود در بازار به وسیله اهالی روستای زیارت پخته می گردد و برای فروش به بازار نعلبندان آورده می گردد.

صنایع دستی بازار نعلبندان

همانطور که قبل تر اشاره کردیم خوراکی های خانگی خوشمزه یکی از پاهای ثابت بازار نعلبندان است. اما به غیر از خوراکی های خانگی، بازار نعلبندان پر است از صنایع دستی بی نظیر مردم گرگان و ترکمن. تنوع صنایع دستی بازار به قدری زیاد است که به راحتی با هر سلیقه ای می توانید برای عزیزان تان سوغاتی تهیه کنید. یکی از پر رفت و آمد ترین راسته های بازار نعلبندان نیز، راسته پارچه فروشان است. تنوع پارچه ها و کیفیت آن ها بی نظیر است و می توان گفت که پارچه یکی از مهم ترین اجناس موجود در بازار است.

معماری بازار نعلبندان

معماری بازار نعلبندان بسیار مجذوب کننده است و یکی از اصلی ترین دلایلی است که این بازار را به یک جاذبه گردشگری تبدیل نموده است. جالب است که بدانید در یکی از تحقیقات اجرا شده در خصوص اسناد و سفرنامه های استرآباد قدیم و گرگان، مدارکی پیدا شده است که نشان می دهد قدمت این بازار ممکن است حتی به دوره هخامنشیان باز گردد. علاوه بر وجود راسته های مختلف در طول بازار، چند مدرسه قدیمی مانند مدرسه سادات و مفیدیه نیز در بازار نعلبندان قرار دارند که جز بناهای تاریخی شهر گرگان به حساب می آیند.

تاریخچه بازار نعلبندان

بازارهای قدیمی ایران علاوه بر اینکه محلی برای داد و ستد کالا به شمار می رفته، نقش بسیار مهم و پر رنگی نیز در برقراری ارتباط و تبادل افکار میان مردم داشته است. بازار نعلبندان نیز به همین صورت بوده است و وجود چندین کاروانسرا در آن مانند کاروانسرای حاج محمد تقی خان هزار جریبی، نشان از رفت و آمد بسیار بالای مردم در زمان های گذشته بوده است. بافت بازار در طی گذر زمان تغییرات بسیار زیادی داشته است و راسته های بازار عوض شده اند.

از رساته های قدیمی بازار نعلبندان تنها راسته آهنگران و چلنگران به جای مانده است. بعلاوه از بناهایی قدیمی مانند مدرسه محسنیه و کاروانسرای حاج الامین الضرب حتی دیگر اثری باقی نمانده است. وسعت این بازار و تعداد بناهای قدیمی آن اما آنقدر زیاد بوده است که هنوز هم تعداد زیادی از آن ها را می توانید از نزدیک ببینید. بناهایی مانند مسجد جامع گرگان که قدیمی ترین مسجد شهر است و بعلاوه آب انبار قدیمی بازار.

جالب است بدانید که بازار نعلبندان در گذشته به صورت یکوارچه و یک تکه بوده است اما در سال 1311 با ساخت خیابانی که از وسط بازار عبور می نموده، این بازار به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. بازار نعلبندان دیگر یک بازار سقف پوشیده به حساب نمی آید و امروزه دارای سقف هایی شیروانی در بخش های مختلف است. در واقع همین سرباز بودن بازار در بیشتر بخش های آن تبدیل به یکی از وجه های تمایزش نسبت به سایر بازارهای قدیمی ایران شده است.

جمع بندی بازار نعلبندان

استان گلستان دو بازار اصلی و قدیمی دارد که جز مراکز مالی اصلی آن به شمار می روند. بازار نعلبندان گرگان و بازار روس ها گنبد. بازار نعلبندان علاوه بر اینکه محل کسب عایدی بسیاری از افراد محلی است، یکی از جاذبه های قدیمی شهر نیز به شمار می رود. در بازار راسته ها و مغازه های گوناگونی وجود دارد. می توانید انواع شیرینی و نان و ترشیجات را به همراه صنایع دستی ترکمن به عنوان سوغاتی از این بازار تهیه کنید. قدمت بازار نعلبندان به دوره هخامنشیان باز می گردد و بناهای قدیمی و آثاری که از آن ها به جای مانده است خود گواهی بر این موضوع است. در نهایت به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که قصد سفر به گرگان را دارید حتما سری به این بازار قدیمی و مجذوب کننده بزنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1738

به "بازار نعلبندان، بازاری محلی و تاریخی در گرگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار نعلبندان، بازاری محلی و تاریخی در گرگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید