با این سیستم عجیب می توان افراد را حتی از پشت دیوارها مشاهده کرد

به گزارش زنگ قلاب بافی، زومیت نوشت: گروهی از محققان سیستمی را توسعه داده اند که با استفاده از تکنیک های تصویربرداری پیشرفته، امکان مشاهده پشت دیوارها را فراهم می نماید.

با این سیستم عجیب می توان افراد را حتی از پشت دیوارها مشاهده کرد

تیمی از محققان دانشگاه کارنگی ملون با استفاده از سیگنال های روتر وای فای سیستمی را توسعه داده اند که امکان مشاهده انسان از پشت دیوار را فراهم می نماید. این سیستم می تواند شکل انسان ها را به طور سه بعدی تشخیص داده و حرکت آن ها را نیز به طور لحظه ای پردازش کند.

محققان برای ساخت سیستم فوق، از فناوری DensePose که مهندسان هوش مصنوعی فیسبوک آن را توسعه داده اند استفاده کردند. این تکنولوژی الگوریتمی است که می تواند سطح بدن انسان را از روی یک عکس یا ویدیو دوبعدی ترسیم کند. تیم تحقیقاتی با استفاده از این فناوری یک شبکه عصبی عمیق ایجاد کردند که فاز و دامنه سیگنال های وای فای ورودی و خروجی به سطح بدن انسان ها را ترسیم و ورودی لازم را برای DensePose فراهم می نماید.

نتیجه کار محققان، تصویری زنده است که محدودیت های دوربین های نظارتی استاندارد RGB را ندارد. به عنوان مثال حسگر نصب شده در یک اتاق می تواند افراد را در تاریکی یا حتی در پشت اجسام دیگر تشخیص دهد. البته همان طور که در تصاویر نمونه زیر مشاهده می کنید، این فناوری هنوز کامل نیست، اما الگوریتم آن شرایط افراد را براساس سیگنال های وای فای حتی از پشت دیوارها، پیش بینی می نماید و به همین علت بسیار چشم گیر است.

به نوشته تِک اسپات، محققان در مطالعه خود 6 بار به حریم خصوصی اشاره نموده اند اما همه منابع، این فناوری را درجهت حمایت از حریم خصوصی توصیف می نمایند. در بخش نتیجه گیری این تحقیق آمده است که حسگرهای آن با قوانین حریم شخصی مطابقت دارند زیرا نمی توانند ویژگی های شخصی قابل شناسایی را تشخیص دهند. مقاله منتشر شده ازطریق مخزن arXiv دانشگاه کورنل، این فناوری را به عنوان جایگزینی ارزان برای نظارت در خانه و مراقبت از سالمندان توصیف می نماید.

در مقدمه این کار تحقیقاتی اشاره شده است که راه چاره تازه از حریم خصوصی افراد محافظت می نماید و تجهیزات موردنیاز برای استفاده از آن، بسیار ارزان است. درواقع بیشتر خانواده ها در بسیاری از کشورهای دنیا از وای فای استفاده می نمایند و شاید بتواند از همین فناوری برای نظارت بر سلامت افراد مسن تر یا شناسایی رفتارهای مشکوک در خانه ها بهره برد.

البته قطعاً بعضی دیگر از افراد با نیت های بد می توانند از سیستم فوق به راحتی برای جاسوسی از فعالیت های قربانیان خود استفاده نمایند. بدین ترتیب حتی نیازی به ورود به محیط خانه افراد یا نصب تجهیزات در آن محل ها ندارند. به هرحال، ابزارهای دیگری برای مشاهده افراد در پشت دیوارها وجود دارد و درواقع این اولین باری نیست که محققان از امواج وای فای برای این کار استفاده نموده اند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1615

به "با این سیستم عجیب می توان افراد را حتی از پشت دیوارها مشاهده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این سیستم عجیب می توان افراد را حتی از پشت دیوارها مشاهده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید