با تقویم های مختلف جهان آشنا شوید

به گزارش زنگ قلاب بافی، در جهان امروز، چندین تقویم مدرن و سنتی وجود دارد که مورد استفاده ملل مختلف است. در این مقاله، به طور خلاصه با برخی از این تقویم ها آشنا خواهیم شد.

با تقویم های مختلف جهان آشنا شوید

انسان ها از عصر نوسنگی تا به امروز با ساعت و زمان پیش رفته اند. قدمت اولین تقویم به عهد برنز یعنی حدود 1000 تا 3500 سال پیش از میلاد مسیح و منطقه خاورمیانه کنونی باز می شود. نحوه کار این تقویم های باستانی به گام های ماه (حالت های مختلف دیده شدن بخش روشن ماه از زمین) و سال خورشیدی وابسته بود. از آن زمان تا به امروز، مردم سرزمین های مختلف اقدام به ایجاد و توسعه تقویم های خود کرده اند. تمرکز این مطلب بر برخی از تقویم های مورد استفاده از طریق کشورهای مختلف جهان است. در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه باید درباره تقویم های مختلف جهان بدانید:

  • تقویم ژولینی
  • تقویم عبری
  • تقویم هجری
  • تقویم ایرانی
  • تقویم بودایی
  • ویکرم سموت، ساکا سموت و کالی یوگا
  • تقویم ژاپنی
  • تقویم چینی
  • تقویم گریگوری

تقویم ژولینی

تقویم ژولینی، اولین تقویم مهم و مدرن جهان بود که از روش گاه شماری به کمک ماه و خورشید فاصله گرفت. این تقویم بر اساس تقویم رومی بود که در سال 46 پیش از میلاد، از طریق ژولیوس سزار معرفی شد. طبق تقویم ژولینی، هر سال 365 روز و 12 ماه دارد که هر چهار سال یک بار، یک روز در ماه فوریه به آن اضافه می شود.

تقویم عبری

تقویم عبری یا تقویم یهودی که در میان ایرانیان یهودی تبار به آن تقویم مختط یا مختلط نیز گفته می شود، در سال 10 پس از میلاد مسیح ایجاد شد. در ابتدا، تقویم عبری از ماه های قمری و تقویم سالی (از ژانویه تا دسامبر) برای محاسبه ایام سال استفاده می کرد که از هر سه تا چهار سال یک بار، یک ماه به آن اضافه می شد تا تفاوت بین ماه های قمری و تقویم سالی اش جبران شود. با گذشت زمان، محاسبات ریاضیاتی جای این روش را گرفت. امروزه، تقویم عبری برای تعیین کردن تعطیلات مذهبی، تعیین زمان مناسب عبادت های روزانه و انجام مراسمات مذهبی یهودیان مورد استفاده قرار می گیرد.

تقویم هجری

تقویم هجری با عنوان تقویم اسلامی نیز شناخته می شود. این تقویم بر اساس گام های مختلف ماه، از روش 12 ماه و 354 یا 355 روز برای هر سال استفاده می کند. اولین سال اسلامی پس از هجرت پیامبر اسلام، از مکه به مدینه و در سال 622 میلادی شروع شد. این بدان معنا است که اکنون در سال 1443 هجری قمری مصادف با سال 1400 شمسی و 2022 میلادی هستیم. مسلمانان با استفاده از تقویم اسلامی می توانند تعطیلات مذهبی خود را تعیین کنند.

تقویم ایرانی

ایرانیان تقویم های مختلفی داشته اند که قدمت یکی از آن ها بیش از 2000 سال است. تقویم جلالی یکی از گاه شمارهای ایرانی است که مبدا آن، سال جلوس ملکشاه بر تخت سلطنت و سرشروع آن جمعه، اول فروردین سال نخستین جلالی (458 هجری خورشیدی)، برابر با نهم رمضان سال 471 هجری قمری قراردادی (15 مارس 1079 میلادی جولیانی مطابق 21 مارس 1079 میلادی گرگوری) بود که تفاضل آن با تقویم هجری خورشیدی 457 سال است. در این گاه شماری، روز اول سال طوری تنظیم شده که با شروع بهار مصادف شود و در پایان، هر سال 365 یا 366 روز دارد. تقویم رسمی ایران بر اساس تقویم جلالی است.

تقویم بودایی

تقویم بودایی در سراسر جنوب شرقی آسیا مورد استفاده بوده و بر اساس گاه شمار هندو تنظیم شده است. این تقویم از روش سال نجومی استفاده می کند که در واقع زمانی است که زمین به دور خورشید می چرخد. البته تقویم بودایی مانند دیگر تقویم های سال خورشیدی که دارای سال کبیسه هستند، تلاش نمی کند با این گونه محاسبات زمانی هماهنگ باشد. به همین دلیل، تقویم بودایی به طور آهسته و با سرعت تقریبا یک روز در هر قرن، از توازن سال خورشیدی خارج می شود. اگرچه تقویم بودایی به طور رسمی مورد استفاده قرار نمی گیرد، از آن برای تعیین جشنواره ها و مراسمات مهم بهره می برند.

ویکرم سموت، ساکا سموت و کالی یوگا

این سه تقویم، تقویم های هندو هستند. ویکرم سموت در نپال و برخی استان های هند استفاده می شود. این تقویم از ماه های قمری و سال نجومی برای تعیین زمان استفاده می کند. ساکا سموت، تقویم رسمی هند است که از طریق هندوهای جاوه و بالی نیز مورد استفاده است. ماه های این تقویم عمدتا بر اساس علائم مدار منطقةالبروج تعیین می شود تا سال نجومی. منطقةالبروج که فلک البروج و گردآسمان نیز نامیده می شود، کمربندی با پهنای 16 درجه از کره سماوی پیرامون دایرةالبروج است که حدود هشت درجه از شمال و هشت درجه از جنوب در امتداد آن را می پوشاند.

کالی یوگا آخرین چرخه از چهار چرخه عصر یوگا است. چرخه اول، عصر حقیقت و تکامل است؛ چرخه دوم، عصر امپراتوران و جنگ ها؛ چرخه سوم، عصر شیوع بیماری ها و نارضایتی ها و چرخه آخر یعنی کالی یوگا، عصر جهالت و تاریکی است. طبق این تقویم، جهان کنونی در عصر کالی یوگا (جهالت و تاریکی) به سر می برد. تقویم کالی یوگا حدودا 5000 سال پیش شروع شد و گفته می شود دارای مدت زمانی 472 هزار ساله است.

تقویم ژاپنی

تقویم ژاپنی از سال 1873 میلادی تا به امروز از روش سال خورشیدی تقویم گریگوری استفاده می کند. ژاپن همچنین از اسامی دوره های مختلف نیز برای تعیین زمان خود بهره برده است؛ روشی که از چینی ها اقتباس می کند. بر اساس این روش، مدت زمان فرمانروایی هر امپراطور، شروعگر دوره ای تازه در تاریخ این کشور است. روش مذکور از سال 701 تا 1873 میلادی، مورد استفاده کشور ژاپن بود؛ با این حال، تا پیش از سال 1873، دوره ها و عصرهای مختلف ژاپن عمدتا بر اساس وقایع مختلف تعیین می شدند تا اینکه بر اساس فرمانروایی یک پادشاه باشد.

تقویم چینی

تقویم چینی بر پایه سیستم قمری-خورشیدی است. طبق این تقویم، هر ماه در روز هلال ماه نو شروع می شود. شروع سال چینی نیز با موقعیت مکانی ماه تعیین می شود، یعنی هنگامی که ماه مابین انقلاب زمستانی (کوتاه ترین روز سال و شب یلدا) و اعتدال بهاری قرار گرفته است. چین به طور رسمی از تقویم گریگوری استفاده می کند؛ اما تقویم چینی نیز برای جشن گرفتن تعطیلات در این کشور مورد استفاده است.

تقویم گریگوری

تقویم گریگوری از جمله تقویم های رایج بسکمک از کشورهای جهان است. این تقویم، جای تقویم ژولینی را گرفت تا با افزایش 00.2 درصدی طول سال، دقت آن را بهبود بخشد. تقویم گریگوری از طریق پاپ گریگوری سیزدهم در قرن شانزدهم میلادی معرفی شد. اگرچه تقویم گریگوری،تقویم مسیحیان است، در کشورهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته است.

اگر اطلاعات بیشتری در خصوص شیوه های گاهشماری در جهان دارید، آن را با ما و سایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

پرسش های متداول

قدمت اولین تقویم به چه زمانی باز می شود؟

قدمت اولین تقویم به عهد برنز یعنی حدود 1000 تا 3500 سال پیش از میلاد مسیح و منطقه خاورمیانه کنونی باز می شود.

تقویم های باستانی چگونه کار می کردند؟

نحوه کار این تقویم های باستانی به گام های ماه (حالت های مختلف دیده شدن بخش روشن ماه از زمین) و سال خورشیدی وابسته بود.

اولین تقویم مدرن جهان کدام است؟

تقویم ژولینی، اولین تقویم مهم و مدرن جهان بود که از روش گاه شماری به کمک ماه و خورشید فاصله گرفت.

تقویم های هندو کدامند؟

ویکرم سموت، ساکا سموت و کالی یوگا

منبع: کجارو / worldatlas.com
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1397

به "با تقویم های مختلف جهان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تقویم های مختلف جهان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید