خبرنگاران تونس از ساخت نرم افزار تشخیص کرونا خبر داد

به گزارش زنگ قلاب بافی، تهران-خبرنگاران-پژوهشگر پژوهشکده ملی علوم کاربردی و فناوری تونس روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که مهندسان تونسی پیروز به ساخت یک نرم افزار برای تشخیص ابتلا به کرونا شده اند.

خبرنگاران تونس از ساخت نرم افزار تشخیص کرونا خبر داد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، اقدامات مختلفی در تونس صورت گرفته است که از آن جمله می توان به توسعه یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره کرد. این نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی که هنوز در مرحله آزمایش قرار گرفته است، براساس آنالیز تصاویر رادیولوژی فرد مورد نظر اقدام به شناساسی مبتلایان احتمالی به ویروس کرونای جدید می کند و اعلام می کند که آیا فرد به این بیماری مبتلاست یا خیر.

مصطفی حمدی ناظر این طرح پژوهشی از پژوهشکده ملی علوم کاربردی و فناوری تونس که یک مرکز دولتی است، روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت: این نرم افزار بصورت آنلاین امتحان شده است.

وی اضافه کرد:این نرم افزار از زمان تهیه آن در 26 مارس (7 فروردین) گذشته به صورت رایگان توسط یک هزار نفر در کشورهای عربی و اروپایی که متخصص رادیولوژی هستند، مورد آزمایش قرار گرفت و اثربخشی آن به اثبات رسید.

ابتکارات زیادی در این زمینه در جهان بویژه در چین و کانادا وجود دارد ، اما مهندسان تونسی اعلام کردند که آنها نمونه های مشابهی را برای کار خود نیافته اند که عملیاتی و در دسترس تمام کاربران قرار داشته باشد.

این نرم افزار امکان دانلود عکس سینه فرد مشکوک بوسیله اشعه ایکس را فراهم خواهد کرد و سپس برپایه آنالیز هوشمند و طبق الگوریتم های دقیق نتیجه منفی به صورت سبز و مثبت به رنگ قرمز را منتشر می کند.

حمدی دقت این نرم افزار را 90 درصد اعلام کرده است.

این پروژه توسط شرکت آی بی ام آمریکا و آژانس همکاری بین المللی آلمان مورد حمایت قرار گرفته است. این نرم افزار برای بیمارستان های تخصصی محل نگه داری بیماران کرونایی در مناطقی از تونس نیز تعبیه شده است تا قبل از تأیید رسمی آن، به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

این پژوهشگر و سرپرست طرح های دانشگاهی و آکادیمیک تشریح کرد که این نرم افزار می تواند در هنگام غربالگری بیماران به هنگام افزایش تعداد آنها در مرحله نخست و پیش از رفتن آنها به بخشها، در زمان صرفه جویی کند.

فوزی عداد پزشک بیماری های قلبی و عروقی در بیمارستان عبدالرحمن مامی که نخستین بیمارستان اختصاص داده شده برای بیماران کرونایی در تونس است، در این باره گفت که این نرم افزار در مناطقی از کشور که از کمبود پزشکان متخصص رادیولوژی رنج می برند، بسیار مفید خواهد بود.

عداد شرح داد که این طرح بسیار مهم و قابلا توجه است، اما همچنان برای اثبات کارآمدی اش مرحله آزمایشی را طی می کند.

وزارت فناوری ارتباطات تونس از متخصصان خواست تا با به کارگیری هوش مصنوعی راه هایی برای مقابله با شیوع کرونا پیدا کنند، به همین دلیل، اقدام به برگزاری یک نمایشگاه علوم، فناوری و ابتکاری به صورت مجازی با شعار ساخت تونس کرد.

با گسترش ویروس کرونا، وزارت کشور تونس ربات پلیس را راه اندازی کرد تا از شهروندان تونسی که به دستورالعمل های مربوط به قرنطینه در کشور و رفت و آمد در خیابان متعهد نیستند، بخواهد که در منازل بمانند و جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

از زمان شناسایی نخستین مورد ابتلا به کرونا در تونس در ابتدای مارس گذشته (11 اسفندماه 98)، شمار مبتلایان به این ویروس تا به امروز به بیش از 800 نفر رسیده است و 37 نفر نیز در در این مدت بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 359

به "خبرنگاران تونس از ساخت نرم افزار تشخیص کرونا خبر داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تونس از ساخت نرم افزار تشخیص کرونا خبر داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید