درخواست احیای جوایز صادراتی حوزه خدمات فنی و مهندسی از محل برطرف تعهدات ارزی

به گزارش زنگ قلاب بافی، رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: جوایز صادراتی برای حوزه خدمات فنی و مهندسی را می توان از محل برطرف تعهدات ارزی تأمین کرد.

درخواست احیای جوایز صادراتی حوزه خدمات فنی و مهندسی از محل برطرف تعهدات ارزی

به گزارش خبرنگار از ، محسن خندان دل رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سیزدهمین جلسه کمیسیون خدمات فنی مهندسی در مشهد گفت: بحث طرح های حمایتی از رساله های دانشجویی در حوزه پشتیبانی از خدمات فنی و مهندسی از دیگر مطالبات ما است تا فعالیت های دانش پایه در این بخش تقویت گردد.

او اضافه کرد: استفاده از توان انجمن های تخصصی از دیگر اموری است که باید در کانون توجه قرار بگیرد، اتفاقی که در حرف به دفعات تکرار می گردد، اما عملا در بخش های عملیاتی کمتر از توان تخصصی مهندسین و تشکل های این حوزه بهره گرفته می گردد. بازنگری در قوانین حوزه خدمات فنی و مهندسی با رویکرد حل مسائل فعالان این حوزه در بخش های مهمی نظیر بیمه و مالیات هم از دیگر مواردی است که باید مورد توجه مسئولین ذی ربط واقع گردد.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: معتقد هستیم که در حوزه خدمات فنی و مهندسی ماموریت های مشخصی به بخش خصوصی داده نشده است، به عبارت دیگر اساسا بخش خصوصی در کشور ما محرم بخش دولتی و قانونگذار تلقی نمی گردد. در این راستا باید از توان اتاق بازرگانی به اسم مجلس بخش خصوصی ایران استفاده لازم صورت بگیرد.

خندان دل بیان نمود: اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار از دیگر مطالبات فعالان حوزه خدمات فنی و مهندسی است. تقاضا داریم در حوزه خدمات فنی و مهندسی، شورا ها و کار گروه های تخصصی در دستگاه قضایی شکل بگیرد چرا که بسیاری از پفراینده های اختلافی در شورای حل اختلاف در حوزه هایی مطرح می شوند که تخصص کافی برای رسیدگی به آن ها را ندارند.

او توضیح داد: مصوبات ستاد تسهیل و لازمه اجرا شدن آن برای دستگاه های خصوصی و دولتی مانند تامین اجتماعی، بانک ها و ... از دیگر مطالبات به حق بخش خصوصی است. علاوه بر این بایستی حوزه های تخصصی مالیاتی در بخش فنی و مهندسی ایجاد گردد، چرا که ممیزی در سازمان امور مالیاتی به شکل جغرافیایی و منطقه ای ایجاد می گردد و به بیان دیگر مسئولین نمی توانند میان فعالیت تجاری و خدمات فنی و مهندسی تفکیک قائل شوند.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید نمود: شرایط مالی کنونی بسیار سخت است، این مسائل ناشی از اقتصاد سیاسی حاکم بر کشور است. متاسفانه سیاست زدگی باعث زمین گیر شدن فعالیت های مالی در کشور شده است، بخش خدمات فنی و مهندسی هم از این حیث آسیب بسیار دیده است.

خندان دل اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما به کرات قوانین و دستورالعمل های جدیدی تدوین می گردد که این قوانین نه تنها راهگشا نیست بلکه همان اندک نفس بخش خصوصی را می گیرد، لذا انتظار می رود در این رابطه اصلاح رویه ای صورت بگیرد.

او اضافه کرد: اطلاع رسانی از دفتر وزارت امور خارجه در خراسان در رابطه با بهره گیری از هوش مصنوعی در فرایند صنایع ملی کشور امارات انجام گرفته که به اعتقاد بنده ارزش طرح در کمیسیون را دارد. مطالعات ابوظبی در سال 2020 تایید می نماید که مجوز های صنعتی در گروه پیشگامان صنعتی، 18 الی 33 درصد در امارات افزایش پیدا نموده است و سهم سرمایه گذاری در این حوزه به 2 میلیارد و 600 میلیون درهم رسیده است.

رئیس کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: این مهم موجب شده تا رشد صنعتی کشور امارات به 6 میلیارد و 90 میلیون درهم افزایش یابد. این بدین معناست که امارات وارد انقلاب صنعتی چهارم یعنی بهره گیری از هوش مصنوعی شده است که این مسئله باعث تغییر شگرفی در تمامی حوزه ها در این کشور و مهمتر از آن در منطقه خواهد شد.

خندان دل بیان نمود: این مسئله ما را باید به فکر فرو ببرد که پیرامون ما چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. امارات با تکیه بر پایداری و انرژی های تجدیدپذیر، شهر های هوشمند ایجاد می نماید. ما باید به رویکرد کشور های پیرامونی نگاه نموده و کوشش کنیم گام های بلندی را برای حرکت به سمت توسعه برداریم وگرنه بسیار عقب خواهیم ماند.

/ف. ح

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1166

به "درخواست احیای جوایز صادراتی حوزه خدمات فنی و مهندسی از محل برطرف تعهدات ارزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست احیای جوایز صادراتی حوزه خدمات فنی و مهندسی از محل برطرف تعهدات ارزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید