راه های دور ماندن از افسردگی

به گزارش زنگ قلاب بافی، یک روانشناس گفت: برای جلوگیری از افسردگی، شرکت در کارهای گروهی و قرار دریافت در معرض نور خورشید را در برنامه روزانه خود بگذارید.

راه های دور ماندن از افسردگی

به گزارش خبرنگاران، طیبه مختاریان در تبادل نظر با مهر اضافه نمود: افسردگی روی فکر، عمل و احساسات تأثیرات مخربی دارد، علت به وجود آمدن افسردگی در اشخاص بر حسب سن، جنس و شرایط بیولوژیک آنها متفاوت است.

وی به علائم افسردگی اشاره نمود و ادامه داد: خستگی، عدم تمرکز، اختلال خواب، اختلال اشتها، کاهش میل جنسی، کاهش کیفیت و توان تصمیم گیری، اجتناب از دیدار با دیگران و گوشه گیری، اختلال عملکرد در محیط کار و خانواده، خلق بی قرار و عدم لذت در زندگی از جمله مواردی است که اگر فرد دوهفته دچار این شرایط باشد بی شک در حال تجربه افسردگی است.

این روانشناس توضیح داد: افسردگی می تواند روی ساختار مغز نیز تأثیر بگذارد، در تصویر برداری مغزی از افراد افسرده، نشان داده شده که لوب فرونتال و هیپوکامپ کوچک می گردد و پایانه های عصبی تغییر حجم می دهند، رشته های عصبی در قسمتی که مربوط به خاطرات خوب و پاداش است، کاهش یافته و برعکس، در رفتارهای تنبیه و منفی افزایش خواهد یافت.

مختاریان افزود: در بعضی موارد ما به صورت ارادی افسردگی را انتخاب نمی کنیم، مثلاً فردی که تمام کوششش را نموده و افسردگی او بهبود نیافته، برای خود نسخه می پیچید تا خود را درمان کند، پیروز نمی گردد و در نهایت به درماندگی آموخته شده مبتلا خواهد شد، بدین معنی که فکر می نماید کوششش بی فایده بوده و هرگز مداوا نخواهد شد و تسلیم افسردگی خواهد شد.

این روانشناس ادامه داد: متأسفانه اطلاع رسانی در ارتباط با موضوع افسردگی یا دیگر اختلالات، بسیار ناکافی است و افراد آن را مشکل نمی پندارند و تصور می نمایند به مرور زمان رفع خواهد شد.

وی در ادامه به تشریح افسردگی پرداخت و گفت: وقتی میزان سروتونین، دوپامین، اکسی توسین واندروفین در مغز کم می گردد، فرد دچار افسردگی می گردد. این انتقال دهنده ها مسئول شادی ما هستند، در واقع این انتقال دهنده های عصبی مغز، باعث تداوم حال خوب در ما خواهند شد.

وی افزود: دوپامین، در ما انگیزه ایجاد خواهد نمود و این منجر به این می گردد که ما برای رسیدن به خواسته های خود، کوشش کنیم. جالب است بدانید که کمبود دوپامین باعث عزت نفس پایین خواهد شد و فرد به دلایل مختلف، کار خود را به زمان های مختلف موکول خواهد نمود. بر طبق تحقیقات، افرادی که این انتقال دهنده در مغزشان کم ترشح می گردد، به دنبال راحت ترین گزینه برای دست یابی به خواسته شان هستند یا به عبارتی دوست دارند یک شبه ره صد ساله فرایند. حالا برای اینکه به طور طبیعی دوپامین در مغز ترشح کنید این که اهداف دست یافتنی انتخاب کنید و پله پله پیش روید تا با هر پیروزیت کوچک، مغزتان پاداش دریافت کند و دوپامین ترشح گردد.

مختاریان گفت: به یاد داشته باشید بعد از رسیدن به هدف نهایی و عظیم، پس از ترشح مقدار زیادی دوپامین، این انتقال دهنده قطع خواهد شد، بنابراین به هوش باشید بعد از پیروزیت، حتماً هدف جدیدی در ذهن داشته باشید. احساس انزوا در افسردگی به دلیل کاهش سروتونین است، اگر می خواهید سروتونین در بدنتان ترشح گردد، کارهای گروهی انجام دهید، همچنین نور آفتاب باعث فراوری سرونین می گردد.

وی با بیان اینکه شکرگزاری باعث جلوگیری از افسردگی می گردد، اضافه نمود: تمام چیزهایی که در زندگی دارید را بنویسید و بابت این داشته ها شاکر باشید، این فرایند باعث می گردد سروتونین در بدن ترشح و حالتان بهتر گردد.

این روانشناس ادامه داد: اکسی توسین باعث ایجاد ارتباط و صمیمیت خواهد شد، هنگام در آغوش کشیدن، هدیه دریافت این هورمون افزایش خواهد یافت. ترشح اندروفین باعث کاهش اضطراب خواهد شد، همان هورمونی که بعد از ورزش طولانی یا خندیدن واقعی یا تصنعی، حالتان را عالی می نماید.

مختاریان اضافه نمود: از نظر بالینی اثبات شده که ورزش های منظم، یوگا و مدیتیشن برای افرادی که افسردگی حاد ندارند، مانند قرص ضد افسردگی عمل می نماید. دقت کنید که در اختلال افسردگی حاد باید از دارو درمانی استفاده کرد، یعنی زمانی که کارکرد شما در فعالیت های روزانه مختل گردد. باید دارو درمانی در کنار روان درمانی انجام گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1041

به "راه های دور ماندن از افسردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های دور ماندن از افسردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید