روستای زشک طبیعتی روح نواز در اطراف مشهد

به گزارش زنگ قلاب بافی، روستای زشک یکی از زیباترین و بکرترین منطقه ها ییلاقی شهر مشهد است که چشم اندازهای بسیار زیبا، آب و هوای معتدل و باغ های سرسبز میوه اش زبان زد مردم است.

روستای زشک طبیعتی روح نواز در اطراف مشهد

معرفی روستای زشک

نام روستای زشک برگرفته از دو ترکیب زو و اشک است که به معنی چشمه های جوشان می باشد. زشک از دیرباز تا کنون منطقه ای پر آب در خراسان بوده که آب و هوایی مثال زدنی داشته است. بعلاوه در زشک یک رودخانه دائمی وجود دارد که زیبایی ها و لطافت منطقه را دوچندان نموده است.

روستای زشک

شغل مردم روستای زشک باغ داری، پرورش دام و طیور و شیلات و صنایع دستی می باشد که محصولات و میوه های این منطقه بسیار معروفند. بعلاوه به دلیل قرار گرفتن زشک در منطقه ای کوهستانی و همجواری این روستا با بلندترین قله های رشته کوه بینالود، کوهنوردی یکی از تفریحات ثابت گردشگران و بازدیدنمایندگان از این روستاست. از آنجا که راستاهای خاصی برای کوهنوردی از روستای زشک به قله های چمن، شیرآباد و ... وجود دارد، این مکان، به محل مناسبی برای کوهنوردان تبدیل شده است.

روستای زشک یکی از کم جمعیت ترین روستاهای اطراف مشهد است اما به دلیل آب و هوای بهشتی آن در تابستان ها افزایش جمعیت پیدا می نماید و ساکنان آن افزایش می یابند.

روستای زشک کجاست؟

روستای زشک در جنوب شرقی رشته کوه های بینالود قرار گرفته است و در فاصله 20 کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است. برای دسترسی به این روستای زیبا باید ابتدا به شهرستان شاندیز بروید پس از آن به روستای زشک که به فاصله 15 کیلومتری از شهرستان شاندیز قرار گرفته است، خواهید رسید.

رودخانه زشک

رودخانه زشک از مهم ترین رودخانه های خراسان رضوی است که از رشته کوه های بینالود سرچشمه می گیرد و جریانی دائمی دارد. رودخانه زشک در انتهای راستا خود به کشف رود می ریزد. رودخانه زشک در راستا کوه پیمایی کوه نوردان قرار گرفته است و سبب زیبایی و طراوت هرچه بیشتر راستا می شود. در ایام بارش و ماه های سرد سال اما خطر سیلاب و تخریب راستا رودخانه وجود دارد. رودخانه زشک و دائمی بودن جریان آن سبب شده زشک محصولات باغداری و کشاورزی بسیار معروف و خوشمزه ای داشته باشد.

جاذبه ها و امکانات روستای زشک در مشهد

روستای زیبای زشک

برای رفاه حال مسافران و گردشگران، بخش های خدماتی بسیاری مانند رستوران و چایخانه های سنتی در منطقه زشک دایر شده است. برخی از رستوران های زشک حال و هوای طرقبه شاندیز را دارند و غذاهایی بسیار لذیذ سرو می نمایند. روستای زشک علاوه بر راستاهای کوهنوردی دل نواز و قله های سر به فلک کشیده، جاذبه های طبیعی دیگری نیز دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

چشمه قلقلی

اگر راستا روستای زشک به سمت کوه های بینالود را پیش بگیرید، حدودا در ابتدای راستا صعود به قله ها چشمه های جوشانی هستند که به چشمه قلقلی معروف اند. دلیل این نام گذاری برای این چشمه ها جوشان بودن آب خروجی از آن هاست. آب این چشمه ها بسیار خوشمزه و گواراست.

قله شیرباد

قله شیرباد بلندترین قله رشته کوه بینالود و مرتفع ترین نقطه کل خراسان است. این قله که به آن بام خراسان نیز می گویند، ارتفاعی معادل 3300 متر دارد و گروه های کوهنوردی زیادی برای فتح این قله نفس گیر، راستا کوه پیمایی را از روستای زشک شروع می نمایند.

راستا صعود به قله

برای صعود به قله شیرآباد باید از روستای زشک عبور نموده و به روستای حیطه برسید. با عبور از روستای حیطه و رسیدن به چشمه های قلقلی، راستا کوهنوردی شروع می شود.

دره نهل

اگر به روستای زشک می روید به شما توصیه می کنیم بازدید از دره نهل را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید. بوی خوش بابونه های صحرایی و گل و گیاه های دارویی تمام فضای دره را آغشته نموده است. تمام چشمه های منطقه زشک با هم یکی شده و تماما از این دره عبور می نمایند لذا دره نهل اهمیت زیادی در این منطقه دارد.

راه دسترسی به روستای زشک مشهد

روستای زشک فاصله زیادی از مشهد ندارد و برای رفتن به آنجا تنها یک ساعت زمان کافی ست. شما ابتدا باید به وسیله بزرگراه وکیل آباد مشهد به شهرستان شاندیز بروید پس از گذر از شاندیز به روستای زشک خواهید رسید. جالب است بدانید که روستای ابرده نیز در همین راستا و در میانه راه شاندیز و زشک قرار گرفته است. با خرید بلیط هواپیما تهران به مشهد می توانید به راحتی به زشک سفر نموده و از زیبایی های این روستا لذت ببرید.

محصولات و سوغات روستای زشک

محصولات باغی و میوه های روستای زشک مانند گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو از معروف ترین محصولات روستا می باشند. علاوه بر میوه های این روستا، می توان به نان های محلی که در زشک پخت می شود نیز اشاره نمود که هواداران بسیاری داشته و باعث ورود گردشگران زیادی به این روستا می شود.

با جستجو در سایت خبرنگاران و اطلاع از قیمت بلیط هواپیما، بلیط مناسب خود را پیدا نموده و بخرید.

سوالات متداول

آدرس روستای زشک کجاست؟

روستای زشک در جنوب شرقی رشته کوه های بینالود قرار گرفته است و در فاصله 20 کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است. برای دسترسی به این روستای زیبا باید ابتدا به شهرستان شاندیز بروید پس از آن به روستای زشک که به فاصله 15 کیلومتری از شهرستان شاندیز قرار گرفته است، خواهید رسید.

چطور باید به قله زشک برویم؟

برای صعود به قله های رشته کوه بینالود مانند زشک و شیرباد باید از روستای زشک عبور نموده و به روستای حیطه برسید. با عبور از روستای حیطه و رسیدن به چشمه های قلقلی، راستا کوهنوردی شروع می شود.

محصولات و سوغات زشک چیست؟

زشک به دلیل آب و هوای بسیار معتدلش، میوه های بسیار لذیذی دارد. از محصولات باغی معروف زشک می توان به گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو اشاره نمود. نان محلی زشک نیز از محصولاتی است که گردشگران زیادی را به این روستا می کشاند.

منبع: تریپ
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1530

به "روستای زشک طبیعتی روح نواز در اطراف مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای زشک طبیعتی روح نواز در اطراف مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید