طبیعت گردی در روستای توریستی درکش

به گزارش زنگ قلاب بافی، روستای درکش از زیبا ترین روستاهای استان خراسان شمالی دارای طبیعت بکر و بی نظیری است که همه ساله گردشگران زیادی را از دور و اطراف به خود جذب می کند.

طبیعت گردی در روستای توریستی درکش

مناطق دیدنی روستای زیبای درکش

روستا گردی علاقه بسیاری از گردشگران می باشد اگر شما از آن دسته از گردشگران علاقمند روستاگردی هستید به جرات می توان گفت روستای درکش می تواند همان روستای آرمانی و رویایی شما باشد روستایی که با جذابیت های بی بدیلش به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران شناخته شده است. این روستای بی نظیر جاذبه های طبیعی و گیاهان دارویی بسیار بی نظیری دارد اگر مشتاق به آشنایی با این روستای شگفت انگیز هستید در ادامه این بخش از گردشگری نمناک با ما همراه شوید.

علت نام گذاری روستای درکش

ارتفاع این روستا از سطح دریا 1040 متر می باشد و قرار گیری روستای درکش زیباترین روستا ایران در طول یک دره باعث شده این نام را به خود بگیرد.

محل قرار گیری روستای درکش

برای اینکه به این روستا دسترسی داشته باشید باید خود را 30 کیلومتری شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان و 70 کیلومتری بجنورد ، مرکز استان خراسان شمالی برسانید. از جنوب این روستا به کوه های بلند 2455 متری و دره کنداب منتهی شده و رود خانه درکش از بین همه روستا که در دره واقع شده است عبور می نماید.

روستای درکش در بجنورد

شغل و زبان مردم روستای درکش

حدوداً 200 خانوار جمعیت در این روستا زندگی می کنند که همگی به زبان محلی کردی صحبت می کنند . شغل بیشتر مردم روستا زراعت و کشاورزی و باغداری و دامداری می باشد از محصولات آنها می توان به گندم ، یونجه ، جو، چغندر قند ، و ذرت و از محصولات باغی به گردو،انگور، سیب و هلو اشاره کرد. زبان مردم روستای درکش کردیمانجی و مذهب آنها شیعه می باشد.

گیاهان دارویی روستای درکش

هوای خنک این منطقه و موقعیت ییلاقی مخصوصا در فصل تابستان منجر شده که گردشگران بسیاری به منطقه سفر کنند البته این مزیت به خاطر گونه های متنوع حیات وحش ، باغهای فراوان میوه ، انواع گیاهان شفابخش و دارویی ، چشم اندازهای بکر و تپه های باستانی شامل حال این منطقه شده است.

در این روستا تا کنون 380 نوع گیاه دارویی توسط گیاه شناسان معرفی شده که 79 نوع آن از گونه نادر می باشد همچنین تنها جنگل بلوط شرق کشور که محل زندگی مرال (گوزن قرمز) متعلق به این روستا می باشد .

رویش گیاهان دارویی در فصل بهار همچون آویشن، کاکوتی و گون موجب می شود تا تعداد زیادی از افراد ساکن در این استان برای جمع آوری این گیاهان به کوه، تپه، جنگل و مراتع این منطقه سفر کنند.

دیدنی های روستای درکش

حیات وحش روستای درکش

اگر شما از آن عده افرادی باشید که دوستدار حیوانات هستند پس این مژده را به شما می دهیم که این روستا همان جایی است که شما می خواهید چرا که در این روستا انواع حیوانات از جمله میش،قوچ، پلنگ ، گرگ ،خوک ،خرس و پرندگان شکاری ازجمله عقاب ،شاهین، کبک ،و کرکس زندگی می کنند.و مهیج تر اینکه این منطقه محل زندگی مرال (گوزن قرمز) با آن هیکل بزرگ می باشد طول سر و بدن این حیوان 16 تا250سانتی متر ،دم آن 12 تا 15 سانتی متر ،ارتفاع این حیوان از زمین 120 تا 150 سانتی متر و وزن آن 100 تا 250 کیلوگرم است.

شاخهای بلند با شاخکهای منظم باعث شده تا این حیوان شبگرد و اجتماعی به عنوان یک حیوان نادر و زیبا خودنمایی کند .شاخکهایی که در ابتدا مخملی شکل بوده و با گذشت زمان تا زمان جفت گیری ، به صورت استخوانی درمی آید .

اواخر اسفند ماه تا اوایل فروردین شاخهای این حیوان زیبا می افتد و زمان انتخاب جفت هم از اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه می باشد که در این مدت موهای کوتاه خاکستری رنگ این حیوان به زیباترین شکل یعنی قهوه ای تیره در می آید.

جاذبه های گردشگری روستای توریستی درکش

از جمله جاذبه های گردشگری که در این روستا مشهور هستند می توان به اثار تاریخی ارزشمندی از قبیل قزلر قلعه و سردابه هایی زیبا، سر چشمه های پر آب همچون آبشار کنگره زو ، ارتفاعات ، کوه های سر به فلک کشیده درختان جنگلی ، چشمه گلزار و چشمه سردار ، چشمه جنگلی ییلاق ، دره سرسبز کندریزو ، جنگل های فراوانش ، و در آخر مناطق ییلاقی کش گربه ، نرگسلو ، گولک ، تیغ بل با پوشش جنگلی سرسبز شان اشاره کرد.

روستای درکش، به عنوان یک روستای باستانی دارای آثار تاریخی فراوانی می باشد.برج تاریخی سبز علی خان قراچورلو و تپه های فراوان، تاریخی بودن این روستای باستانی را به رخ می کشد.جاذبه های طبیعی دیگر روستای درکش از جمله ، مراتع پهناور و سر سبز اطراف روستا ،کناره های رودخانه زومار و دره کندآب نیز بیانگر زیباییهای توصیف ناپذیر این روستا می باشند.

جاذبه های روستای درکش

چشمه های جوشان و آبشارهای در کش

این روستای جنگلی و کوهستانی با چشمه های جوشان و آبشارهای بسیارش در کنار ذخیره گاه جنگلهای بلوط در قسمت شرق کشور واقع شده است .

علی الخصوص که این روستا دارای چشمه های آب شیرین بسیاری نیز می باشد از جمله رودخانه درکش یا زوهار نیز در روستا جاری می باشد آبشارهای روستا هم زیبایی آن را چند برابر میکند و زبان را از توصیف قاصر می نماید .این روستا دارای جذابیت های زیادی برای گردشگری می باشد که هر کدام در نوع خود بی نظیر است .

تفریحات روستای توریستی درکش

ببرخان تنها مکان تفریحی روستای زیبای درکش است که از طبیعت زیبا و غیرقابل توصیف برخوردار است .این مجتمع ،در حاشیه های کوه های سربه فلک کشیده و مه آلود قرارگرفته .و رودخانه ای که از پایین آن میگذرد با درختان جنگلی و بلند که منظره ای حیرت انگیز را به وجود آورده اند که انسان از وصف زیبایی آن عاجز است.

نان محلی و خوشمزه روستای درکش

فتیر مسکه نام نان سنتی بسیار خوشمزه این روستا می باشد که مخصوص این روستا است و در هیچ رستوان دیگری طبخ نمی شود !!

اگر به این روستا سفر کردید پیشنهاد می کنیم حتما خوردن این نان خوشمزه را امتحان کنید .برای تهیه این نان خوشمزه ابتدا خمیر آرد گندم را با زردچوبه و روغن مخلوط کرده و روی ساج می پزند و بعد لابه لای آن کره میگذارند و میل میکنند.

بهترین فصل سفر به روستای درکش

در تابستان، این روستای زیبا خنکای خاصی دارد که برای فرار از گرمای تابستان پیشنهاد می شود. وجود باغ های میوه، انواع گیاهان دارویی و شفابخش، گونه های مختلفی از حیات وحش جلوه ای خاص و بی مانند به این تفرجگاه بخشیده که هر ساله میزبان شمار زیادی از دوستداران طبیعت است. از ورزشهای بومی و محلی این روستا می توان به کشتی با چوخه اشاره کرد که اگر در فصل زیبای بهار به این روستا سفر کنید حتما تماشا گر این ورزش مفرح خواهید بود.

روستای درکش در مانه

جهت روستای درکش

اگر با این توصیفات علاقمند به سفر به این روستای زیبای کشورمان شدید پس جهت این روستارا برایتان مشخص می کنیم .چنانچه ذکر شده برای رفتن ه درکش باید خودرا به 30 کیلومتری شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه وسملقان و70 کیلومتری بجنورد،مرکز استان خراسان شمالی برسانید .وبعد ازبجنورد به طرف آشخانه بروید وپس از عبور از روستای کلاته زمانصوفی،نرسیده به جوزک ،می توانید از جاده ای فرعی ،به روستای زیبای درکش بروید.امیدواریم که توانسته باشیم با این مطالب به نیازها و سوالات گردشگری شما پاسخ مناسب داده باشیم برایتان سفری دلچسب همراه با اتفاقات خوبی را آرزومندیم.

منبع: نمناک
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 326

به "طبیعت گردی در روستای توریستی درکش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت گردی در روستای توریستی درکش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید