شروع پیک جدید کرونا در 15 استان

به گزارش زنگ قلاب بافی، بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در کشور، در تحلیل فرایند این بیماری در هفته منتهی به 18 مهـرماه، تعیین شد که هر چند موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید-19 در کشور بالا است، اما فرایند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده می شود.

شروع پیک جدید کرونا در 15 استان

به گزارش ایسنا، شمار مبتلایان به کروناویروس در دنیا به 37 میلیون و 755 هزار و 13 نفر رسیده و تا به امروز مرگ یک میلیون و 81 هزار و 508 نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده است. همچنین بنابر تازه ترین آمار ها 28 میلیون و 361 هزار و 454 نفر از مبتلایان به کووید-19 تا به امروز بهبود یافته اند. البته فرایند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-19 که تا به امروز در 214 کشور و منطقه در دنیا شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می گیرد.

در ایران نیز تا ظهر روز گذشته 500 هزار و 75 تن به این بیماری مبتلا شده و متاسفانه 28 هزار و 544 نفر نیز جان خود را از دست داده اند. همچنین خوشبختانه تا کنون 406 هزار و 389 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

آخرین تحلیل ها از فرایند بیماری در کشور تا هفته منتهی به 18 مهرماه از سوی کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت اعلام شد.

بر اساس گزارش کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، در محاسبات فرایند، در این گزارش و گزارشات آینده، تعداد موارد جدید روزانه مبتلایان بستری و مرگ وارد بررسی می شود. همچنین دسته بندی استان ها بر اساس میزان بروز در آخرین هفته انجام گرفته و نمودار بر اساس تغییرات موارد ابتلا و مرگ در آخرین هفته نسبت به هفته قبل خواهد بود.

برای محاسبه فرایند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین دریافت از داده های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل به روش زیر محاسبه شد: تعداد موارد روز قبل منهای تعداد موارد ثبت شده امروز، تقسیم بر تعداد موارد روز قبل و ضربدر 100.

در نهایت، تغییر فرایند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین دریافت از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.

تحلیل احتمالی شرایط منحنی اپیدمی

برای تحلیل احتمالی شرایط منحنی اپیدمی در هفته گذشته موارد ز یر مدنظر قرار گرفت:

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر فرایند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند افزایشی دارد.

- در مواردی که شاخص تغییر فرایند ابتلا، نزولی، ولی شاخص تغییر فرایند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اپیدمی رد شده است.

- در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می شود، شرایط به حالت ثبات می رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم است. باید توجه داشت هر لحظه این فرایند مستعد یک پیک دیگر است.

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر فرایند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند نزولی دارد.

منظور از ناسازگاری داده ها این است که فرایند داده های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن فرایند شاخص های ابتلا و مرگ دیده می شود. در این موارد تحلیل بهتر را در روز های بعد و با داده های درست تر می توان ارائه داد.

ناسازگاری در داده ها به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می توان به ثبت غیردقیق روزانه داده ها توسط استان ها و وجود خطا هنگام ثبت داده ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر)، بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر فرایند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره کرد.

تقسیم بندی استان ها از نظر میزان گزارش

استان ها بر اساس میزان بروز در هفته آخر موارد بیماری به سه دسته پر گزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و فرایند بیماری در آن ها در جدول و نمودار های مرتبط مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل بر اساس این شاخص ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان ها همراه با سایر شاخص ها و تحلیل های دقیق تر، شواهد بهتری از فرایند اپیدمی در استان ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.

تحلیل فرایند بیماری در هفته منتهی به 18 مهـرماه

هر چند موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور بالا است، اما فرایند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده می شود. در 11 استان قم، لرستان، سمنان، ایلام، مازندران، خوزستان، تهران، کرمانشاه، همدان، آذربایجان شرقی و اصفهان فرایند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شد.

در 15 استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، یزد، کردستان، چهار محال و بختکمک، مرکزی، خراسان رضوی، البرز، زنجان، کرمان، گیلان، گلستان، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر فرایند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شد. در پنج استان سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، قزوین و اردبیل فرایند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. باید مدنظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

کرونا در دنیا

بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی کووید-19 در وزارت بهداشت، در حال حاضر میزان کشندگی بیماری کووید-19 در دنیا 2.9 درصد برآورد می شود.

تعداد موارد جدید روزانه در دنیا در روز 16 مهر ماه 276449 نفر، در روز 17 مهر ماه 338408 نفر و در روز 18 مهر ماه 350766 نفر بوده است.

همچنن 15 کشور اول از نظر ابتلا به بیماری کووید-19 را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید که بر اساس آن آمریکا، هند و برزیل به ترتیب در رده اول تا سوم ابتلا به کرونا بوده و کشورمان نیز در رده سیزدهم میزان ابتلا به این بیماری قرار گرفته است.

خطر بستری و مرگ در کووید -19، با بالارفتن سن افزایش می یابد

در میان بزرگسالان، خطر بیماری شدید ناشی از کووید-19 با بیشترشدن سن، افزایش می یابد. بیماری شدید به این معناست که فرد مبتلا ممکن است برای نفس کشیدن به کمک بیمارستانی، مراقبت ویژه یا دستگاه تنفس احتیاج داشته باشد و احتمال مرگش نیز بیشتر است. به عنوان مثال، افراد 50 ساله بیش از افراد 40 ساله در معرض خطر فرم های شدید بیماری هستند. به همین ترتیب، افراد در 60 یا 70 سالگی در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری شدید کووید- 19 نسبت به افراد 50 ساله هستند. بیشترین خطر ابتلا به بیماری شدید در بین افراد 85 سال یا بالاتر دیده شده است.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به بیماری شدید را افزایش دهد، مانند داشتن بیماری زمینه ای که در گروه های سنی بالاتر، بیشتر است. در نمودار زیر خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ در مقایسه با گروه سنی 18 تا 29 سال برآورد شده است. به طور مثال گروه سنی زیر 4 سال، چهار برابر کمتر از این گروه در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید هستند و در مقابل خطر ابتلا به بیماری شدید در گروه سنی بالای 85 سال، 13 برابر بیشتر از گروه سنی 18 تا 29 سال است.

تجارب کشـور های جهـان در مواجهـه با کووید-19؛ این قسمت سنگاپور

سنگاپور کشوری در جنوب شرقی آسیا، با مساحت 700 کیلومترمربع و جمعیت 5.862.590 نفر است. این کشور با انجام اقدامات متعدد پیشگیرانه و کنترلی از جمله کنترل مرزها، اطلاع رسانی گسترده جهت رعایت بهداشت، ردیابی تماس ها، انجام تست های تشخیصی گسترده و فاصله گذاری اجتماعی در مدیریت و کنترل کووید- 19 پیروز عمل کرده است.

هم اکنون در این کشور موارد تجمعی بیماری 57.8666 نفر و شمار تجمعی مرگ 27 نفر گزارش شده است. سنگاپور دارای زیرساخت های دیجیتالی گسترده ای است که در اجرای هرچه بهتر برنامه های کنترلی آن موثر بوده است. این کشور با به کارگیری دو اپلیکیشن TraceTogether و SafeEntry به ردیابی تماس ها، شناسایی افراد در معرض خطر و تعیین مدت زمان برخورد فرد مبتلا با دیگران می پردازد.

استفاده از TraceTogether داوطلبانه بوده، در حالیکه نصب SafeEntry برای همه مشاغل و بخش های تجاری اجباری است. این ابزار ها با رعایت حریم خصوصی افراد طراحی شدند و تحلیل داده ها توسط یک نهاد معتبر سلامت عمومی به صورت متمرکز انجام می شود. شماره تماس افراد تنها در اختیار وزارت بهداشت قرار داشته که در صورت تماس نزدیک با افراد مبتلا به سرعت به آن ها اطلاع داده می شود و اطلاعات مکانی افراد ذخیره یا جمع آوری نمی شود. از دیگر راه چاره های دیجیتالی مورد استفاده در این کشور استفاده از ابزار های آنلاین جهت راهنمایی شهفرایندان برای دسترسی به مراکز درمان ویژه و نیز مراکز توزیع ماسک است.

منبع: فرارو
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 670

به "شروع پیک جدید کرونا در 15 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع پیک جدید کرونا در 15 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید