غذاهای ضد استرس کدامند؟

به گزارش زنگ قلاب بافی، راه های زیادی برای مقابله با استرس و فشار عصبی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از مواد غذایی است که در کنترل استرس نقش مهمی به عهده دارند. غذاها می توانند از راه های مختلفی بر مقدار استرس تأثیر بگذارند؛ مثلاً برخی غذاها باعث کاهش سطح سروتونین (ماده شیمیایی که در مغز باعث ایجاد آرامش می گردد)در خون

غذاهای ضد استرس کدامند؟

غذاهای ضد استرس کدامند؟

نویسنده:منا باقری

راه های زیادی برای مقابله با استرس و فشار عصبی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از مواد غذایی است که در کنترل استرس نقش مهمی به عهده دارند. غذاها می توانند از راه های مختلفی بر اندازه استرس تأثیر بگذارند؛ مثلاً برخی غذاها باعث کاهش سطح سروتونین (ماده شیمیایی که در مغز باعث ایجاد آرامش می گردد)در خون می شوند. برخی غذاهای دیگر باعث کاهش سطح هورمون های کورتیزول و آدرنالین (هورمون هایی که در بدن باعث ایجاد استرس می شوند) می گردند.

مواد غذایی ضد استرس

کربوهیدرات ها: تمام کربوهیدرات ها در مغز باعث افزایش ترشح سروتونین (SEROTONIN) می شوند. برای این که اندازه سروتونین در خون بالا بماند، بهتر است از مواد غذایی دارای کربوهیدرات های پیچیده که به کندی هضم می شوند، بهره ببرید. برخی از این مواد غذایی شامل حبوبات، نان، ماکارونی، و غلات می باشند.

مرکبات : ویتامین C موجود در مرکبات می تواند سطح هورمون ایجاد کننده استرس را پایین آورده و بعلاوه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن گردد.

اسفناج : اسفناج دارای مقادیر قابل توجهی منیزیم است که در تعدیل سطح کورتیزول (Cortisol)خون بسیار مؤثر است. سطوح پایین منیزیم در خون باعث افزایش سردرد و خستگی ناشی از استرس می گردد.

روغن ماهی: اسید چرب امگا ـ 3 موجود در روغن ماهی باعث جلوگیری از افزایش هورمون های ایجاد کننده استرس و بعلاوه محافظت در برابر بیماری های قلبی ـ عروقی می گردد.

چای : تحقیقات ثابت نموده است که افرادی که روزانه چای می نوشند، نسبت به افرادی که چای نمی نوشند، به مراتب احساس آرامش بیشتری دارند و سطح هورمون کورتیزول آن ها در شرایط استرس زا پایین تر است. در مقابل قهوه برعکس عمل می نماید و باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در خون می گردد.

آووکادو : یکی از برترین راه ها برای کاهش فشارخون، دریافت مقادیر کافی پتاسیم از مواد غذایی است. میوه آووکادو سرشار از پتاسیم است.

بادام : سرشار از ویتامین های مورد احتیاج بدن است. ویتامین E موجود در بادام باعث تقویت سیستم ایمنی و ویتامین B موجود در آن باعث تقویت بدن در مقابله با شرایط استرس زا می گردد.

سبزیجات خام : جویدن سبزیجات ترد مانند هویج و کرفس به وسیله مکانیکی باعث کاهش اسپاسم عضلانی و ایجاد آرامش در بدن می گردد.

منبع :نشریه دنیای زنان، شماره 51.

منبع: راسخون
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1241

به "غذاهای ضد استرس کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای ضد استرس کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید