فاز جدید همکاری نفتی ایران و چین ، تقاضای چین برای نفت رکورد زد

به گزارش زنگ قلاب بافی، به گزارش خبرنگاران، به نقل از رویترز با روشن شدن چشم انداز تقاضای انرژی در چین، قیمت نفت خام برنت دوباره به 70 دلار در هر بشکه رسید. طبق این گزارش، تولیدات صنعتی چین در ژانویه و فوریه از حد انتظار بالاتر رفت و رشد سریع تری داشته است.

فاز جدید همکاری نفتی ایران و چین ، تقاضای چین برای نفت رکورد زد

رویترز نوشته است که داده های روزانه پالایشگاه های چین رشد 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد. همچنین صنایع سنگین چین در فراوری سیمان، فولاد، زغال سنگ و آلومینیوم نسبت به سطح فراوریات در سال قبل و شیوع بیماری همه گیر کرونا در سال 2019، رشد چشمگیر و دو رقمی داشته است.

در این گزارش یک تحلیلگر شرکت مشاوره نفت و گاز چین می گوید: با توجه به پایگاه های گسترده چین، نرخ رشد، دیوانه وار بود و فراوری و حمل این مواد به انرژی احتیاج دارد. اما سهم ایران از این افزایش تقاضا چقدر است؟

سهم ایران در بازار انرژی چین

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در مصاحبه با خبرنگاران گفت: فروش نفت ما به هر کشوری جزو آمار رسمی نیست و محرمانه تلقی می گردد. در نتیجه این آمار از سمت فروشنده منتشر نمی گردد و آمارهای رویترز و بلومبرگ و سایت های دیگر از سوی دولت چین تایید نشده است.

وی اضافه کرد شواهدی وجود دارد که فروش نفت ما به چین افزایش داشته است اما به هر حال فروش نفت ما وابستگی شدیدی به بحث های سیاسی بین ما و آمریکا و خریداران نفت ما با این کشور دارد.

حریری در ادامه گفت: به هر حال شرایط نسبت به زمان آقای ترامپ برای ما، چرخش مثبتی داشته و خریداران نفت ما تمایل بیشتری به خرید نفت دارند. در دو دهه پیش مجموع نفت وارداتی چین سه میلیون بشکه در روز بود و در آن موقع ما 20 درصد از نفت وارداتی چین را تامین می کردیم.

وی اضافه کرد: پس از مدتی تقاضای چین برای نفت چند برابر شد. در این زمان صادرات ما بنا به تحریم ها تحت فشار بود و ما صندلی خود را تامین انرژی چین به شدت از دست داده ایم. اگر تحریم ها برداشته گردد ما می توانیم سهم پنج درصدی از 12 میلیون بشکه در روز چین را به دست آوریم.

رییس اتاق مشترک ایران و چین ادامه داد: به صورت استراتژیک تنها دو کشور ایران و روسیه در جهان می توانند از راه زمین به چین نفت و گاز بفروشند. این یک فرصت استراتژیک برای ایران است که به وسیله زمین و خطوط لوله نفت و گاز خود را به چین منتقل کند اما همه این مبادلات بستگی به تصمیمات سیاسی دارد.

حریری در خصوص افزایش تقاضا در بازار انرژی چین گفت: بخش عمده ای از سوخت صنعتی چین با ذغال سنگ تامین می شده اما چین بنا به تعهداتی که دارد باید در اولین اقدام سوخت صنعتی خود را از ذغال سنگ به نفت و گاز تبدیل کند. به همین دلیل تقاضا های جدیدی در بازار چین شکل گرفته است.

افزایش واردات نفت خام چین از ایران

چین یکی از عظیم ترین خریداران نفت ایران حتی در دوران تحریم ها بوده است. در حال حاضر نیز با احتمال کاهش تحریم ها، طبق گزارش های خبرگزاری های خارجی مبادلات نفتی بین این دو کشور افزایش بی سابقه ای پیدا نموده است.

به طوری که طبق گزارش هایی که این ماه بلومبرگ و رویترز منتشر نموده اند، چین در 14 ماه گذشته روزانه 306 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد نموده است و در دو ماه گذشته، میزان واردات نفت چین از ایران دو برابر شده است .

همچنین طبق گزارش بلومبرگ، یک تحلیلگر شرکت کپلر گفته است که واردات نفت چین از ایران در ماه مارس به 856 هزار بشکه در روز خواهد رسید. این تحلیلگر اضافه کرد: در دو سال گذشته این بیش ترین میزان از واردات نفت خام چین از ایران است و رشد 129 درصدی نسبت به واردات فوریه خواهد داشت.

[link name=تاثیر افزایش قیمت نفت در بورس کالا url=https://tejaratnews.com/%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d9%82%db%8c%d9%2

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 970

به "فاز جدید همکاری نفتی ایران و چین ، تقاضای چین برای نفت رکورد زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز جدید همکاری نفتی ایران و چین ، تقاضای چین برای نفت رکورد زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید