نحوه استفاده از رنگ اپوکسی و آشنایی با انواع و کارکرد آنها

به گزارش زنگ قلاب بافی، شما هم احیاناً اسم اپوکسی را این روزها زیاد می شنوید، شاید با شنیدن اسم اپوکسی یاد میزهای چوبی بیافتید که یک رود آبی رنگ از وسط آنها گذشته است. اگرچه لوازم دکوری ساخته شده با اپوکسی بسیار جالب هستند، اما بیشترین کاربرد اپوکسی، استفاده از آن بعنوان رنگ است. در این مطلب قصد داریم درباره نحوه استفاده از رنگ اپوکسی و همچنین مزایا، معایب و کارکرد آنها آشنا شویم. ابتدا در خصوص خود اپوکسی صحبت نموده و سپس به کاربردها و در نهایت نحوه استفاده از آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه استفاده از رنگ اپوکسی و آشنایی با انواع و کارکرد آنها

اپوکسی چیست؟

اپوکسی ماده ای است که به رزین اضافه شده و منجر به تشکیل رزین اپوکسی می گردد. این نوع رزین وقتی با یک ماده دیگر (هاردنر) ترکیب گردد، بشدت سخت و محکم می گردد. ماده اپوکسی اولین بار در سال 1934 توسط یک صنعت کار آلمانی کشف شد اما تا دهه 1990 استفاده وسیعی از آن نمی شد، تا اینکه در سال 2003 اولین کارخانه فراوری اپوکسی در آمریکا احداث گشت.

آیا اپوکسی خطرناک است؟

شاید سوال خیلی ها قبل از اینکه در خصوص نحوه استفاده از رنگ اپوکسی اطلاع بیابند، سوال در خصوص ایمنی رزین اپوکسی باشد. اپوکسی یک ماده سالم است، حتی استنشاق مقداری از آن برای بچه ها نیز خطری ندارد. اما رزین و رنگ اپوکسی سه نوع مختلف دارد. اول نوع آماده، دوم نوع نیمه آماده و سوم نوع پودری.

اپوکسی آماده: همانطور که از نامش تعیین است، این رنگ آماده بوده و هیچ خطری ندارد، ماده سخت کننده یا هاردنر به آن اضافه شده و آماده استفاده بعنوان رنگ کفپوش یا رنگ آهن است.

اپوکسی نیمه آماده: اپوکسی به صورت مایع بوده و بی خطر است اما برای استفاده از آن باید هاردنر را به مایع اپوکسی افزود. با توجه به نوع هاردنر، در حین ترکیب کردن دو ماده باید بر اساس دستورالعمل جلو رفته و اشتباه نکنید.

پودر اپوکسی: برای تشکیل رزین اپوکسی با پودر اپوکسی، باید هاردنر را به پودر اضافه نموده و برای مدت 10 دقیقه هم بزنید. از آنجایی که اپوکسی به صورت پودر است، ذرات آن در هوا پخش شده و بهتر است برای استنشاق نکردن مقدار زیاد گرد و غبار اپوکسی، از ماسک بهره ببرید.

کاربردهای اپوکسی

اپوکسی مدرن کاربردهای فراوانی دارد. از جمله چسب آهن، عایق لوازم الکترونیکی، رنگ آمیزی مواد فلزی، تعمیر درز و شکستگی بسیاری از وسایل، تعمیر نشتی کشتی، ساخت لوازم دکوری خانگی و در نهایت بعنوان اپوکسی عایق ساختمانی کاربرد دارد. وقتی از فروشگاهی درخواست رنگ اپوکسی می کنید، اپوکسی عایق چیزی است که فروشنده به شما تحویل می دهد.

نحوه استفاده از رنگ اپوکسی

به رنگ اپوکسی روکش کف نیز می گویند، به این دلیل که پراستفاده ترین کاربرد رنگ اپوکسی، برای پوشاندن و عایق کردن کف است. حتی شیوه رنگ زدن با اپوکسی نیز متفاوت از سایر رنگ هاست. این ماده علاوه بر براق کردن کف، دو برابر بتن استحکام داشته و احتمال خرابی و ترک برداشتن آن بسیار پایین است. اما نحوه استفاده از رنگ اپوکسی به چه صورت است؟ در ادامه با 5 قدم انجام این کار آشنا می شوید.

قدم اول: آماده کردن سطح

ابتدا کف زمین (سرامیک یا بتن) را به خوبی تمیز کنید. ابتدا باید با جاروبرقی یا جارو معمولی آنرا تمیز نموده و سپس تمام سطح را سنباده بکشید. برای سنباده زدن کف زمین، بهتر است یک سنباده برقی کرایه نموده تا خیلی سریع این کار انجام گردد.

بعداز سنباده کاری، دوباره باید کف زمین را تی زده و تمام گردهای ایجاد شده را پاک کنید. اگر این کار انجام نگردد، رنگ اپوکسی به خوبی به کف زمین نچسبیده و ظاهر آن نیز مطابق انتظار نخواهد شد.

قدم دوم: پر کردن ترک ها با بتونه اپوکسی

قبل از اینکه پرایمر یا رنگ آستر را روی بتن بکشید، ابتدا باید ترک های آنرا پر کنید. برای پر کردن ترک ها می توانید از مقدار کمی اپوکسی بعنوان بتونه بهره ببرید. همچنین بتونه اپوکسی به طور جداگانه نیز قابل تهیه است. خرید مقداری سیمان و تهیه بتن نیز روش کم هزینه دیگری برای پر کردن ترک ها و شکستگی کف خانه است.

قدم سوم: رنگ آستر

رنگ آستر یا پرایمر باید بعداز خشک شدن بتونه انجام گردد. یادگیری نحوه استفاده از رنگ اپوکسی آستر نیز موضوع بسیار مهمی است. برای رنگ آستر باید از رنگ آستر از جنس اپوکسی استفاده گردد. این نوع آستر جلوی ایجاد حباب روی رنگ نهایی را گرفته و باعث ایجاد کفپوشی بسیار قوی تر می گردد.

آستر زدن اپوکسی حتی مهم تر از آستر زدن رنگ معمولی است. آستر زیر رنگی اصلی فقط برای ضخامت و افزایش شدت رنگ اصلی است. اما آستر اپوکسی علاوه بر افزایش عمر کفپوش اپوکسی، بعنوان عایق بسیار قوی رطوبت و دما نیز عمل می نماید.

قدم چهارم: میکس کردن رنگ اپوکسی نیمه آماده

خوب حال نوبت میکس کردن رنگ اپوکسی با هاردنر است. احتمال زیاد رنگی که خریداری نموده اید از نوع نیمه آماده است. چرا که اگر اپوکسی به صورت آماده باشد، حتی در صورت بسته بودن درب سطل رنگ نیز سف می گردد. بنابراین باید بر اساس دستورالعمل روی سطل رنگ، هاردنر را با اپوکسی ترکیب کنید.

حال با یاری یک همزن، برای چند دقیقه ترکیب را به خوبی هم بزنید. پس از چند دقیقه، تکسچر رنگ عوض شده و به حالتی که روی سطل تعیین شده، خواهد رسید.

قدم پنجم: استفاده از رنگ اپوکسی

حال نوبت آن رسیده تا رنگ را روی کف اجرا کنید. با یاری یک رول نقاشی و سینی رنگ، اپوکسی را روی کف نقاشی کنید. فقط یک لایه برای رنگ کف با اپوکسی کافی است. پس از اینکه رنگ آمیزی سطح تمام شد اجازه بدهید به مدت یک روز کامل اپوکسی خشک گردد. پس از خشک شدن باید دوباره یک لایه دیگر رنگ اپوکسی را روی کف اجرا کنید. همچنین در این مرحله (لایه اول) باید هر گونه ناهمواری بوجود آمده روی کف را از بین ببرید.

اگر ترک یا درزی روی لایه اول بوجود آمد، باید بلافاصله آنرا ترمیم کنید. در نتیجه قبل از اینکه کل کف را رنگ آمیزی کنید، باید مرتباً سطوح رنگ شده قبلی را چک کنید تا ترک و درزی روی آن بوجود نیامده باشد. اگر این ترک ها بموقع ترمیم نشده و اپوکسی خشک گردد، دیگر هیچوقت نمی توانید آنها را ترمیم کنید.

نکته مهم: رنگ اپوکسی پس از ترکیب با هاردنر فقط برای یک ساعت یا حتی کمتر درون سطل باقی می ماند. بنابراین قبل از ترکیب کردن رنگ با هاردنر، از مناسب بودن اندازه رنگ اطمینان حاصل کنید تا بیشتر از مقداری که واقعا لازم دارید رنگ مصرف نگردد. اپوکسی خالی هیچ تا مدت ها باقی مانده و خراب نمی گردد، این سفت شدن رنگ فقط در صورت اضافه شدن هاردنر اتفاق می افتد. بنابراین بهتر است رنگ را در سطلی جدا گانه تهیه نموده و هر سری به میزان مناسب اپوکسی را با هاردنر ترکیب کنید.

منبع: اتاق
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1102

به "نحوه استفاده از رنگ اپوکسی و آشنایی با انواع و کارکرد آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه استفاده از رنگ اپوکسی و آشنایی با انواع و کارکرد آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید