نفت بدون مجوز آغاز به تخریب نموده است ، روستاهایی که زیر آب می فرایند!

به گزارش زنگ قلاب بافی، خبرنگاران/بوشهر رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بوشهر با تاکید بر اینکه راستا مورد نظر نفت را قبول نمی کنیم، گفت: پیمانکار شرکت نفت بدون مجوز از بخش های جنوبی وارد عرصه های پخش سیلاب شده و نهرها و سازه های خاکی پخش سیلاب در راستا 5 تا 6 کیلومتر را در نوردیده لذا باید تمامی تعمیرات از سوی نفت انجام گردد.

نفت بدون مجوز آغاز به تخریب نموده است ، روستاهایی که زیر آب می فرایند!

رحیم خادمی در گفت وگو با خبرنگاران مطرح نمود: ایستگاه تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی آبخوانداری و به تعبیری پخش سیلاب بر آبخوان در سال 1376 در عرصه ای به مساحت 2500 هکتار در فاصله 60 کیلومتری شهر بوشهر و در 5 کیلومتری شمال شهر اهرم، در منطقه محمود احمدی به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: مجری طرح، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر بوده و با اهدافی چون کنترل سیلاب، تغذیه و تقویت سفره های آب زیرزمینی، توسعه پوشش گیاهی و حفظ و بهبود خاک ایجاد شده که دستاوردهای خیلی خوبی از جمله تقویت آب های زیرزمینی و افزایش پوشش گیاهی و تفرجگاهی و... داشته است به طوری که روستاییان منطقه از آن بهره مند شده اند و خوشبختانه چاه ها در این چند سال خیلی خوب از این مزیت استفاده نموده اند.

این مسئول گفت: با اجرای این پروژه سالانه در صورت وقوع دو مورد سیلاب، بیش از 12 میلیون مترمکعب از آب سیلاب را کنترل و به سفره های آب زیرزمینی اضافه می نماید. در این عرصه بیش از 120 هزار اصله از گونه های مختلف جنگلی دست کاشت شده و تا کنون از آن به نحو شایسته ای نگهداری شده است.

بدون مجوز شروع به تخریب و پیشروی کردند

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بوشهر در ادامه شرح داد: حدود سال 97، مجریان پروژه خط لوله جهت نفت گوره-جاسک نزد ما آمده و صحبت کردند که می خواهیم چنین خطی را از این اراضی ملی عبور دهیم و ما شرح دادیم که متولی اراضی ملی ما هستیم و در اینجا یک طرح الگویی ملی منطقه ای اجرا شده که دستاوردهای بسیار خوبی نیز برای منطقه داشته و پیشنهاد ما این است که خط لوله را خارج از طرح عبور دهند.

خادمی اضافه نمود: صحبت های زیادی شد و در نهایت اعلام کردیم که پیشنهاد ما بردن طرح به خارج از محدوده آبخوان است و اگر هم بخشی از این طرح در منطقه نهاده شد هر گونه تخریبی اتفاق بیافتد بایستی توسط نفت جبران گردد. در آن موقع موارد مطرح شده را پذیرفتند و صورتجلسه کردیم، متعاقب آن نیز مکاتبه ای با ما انجام داده و جهتی را مشخص کردند که ما آن را -جهت مشخص شده توسط نفت- را نپذیرفتیم چون باعث تخریب طرح آبخوان میشد.

وی تاکید نمود: کارشناسان ما برای آنها جهت مشخص نموده و طی نامه ای در بهمن 97 به آنها ابلاغ کردیم، بعد از این جریان آنها دیگر پیگیری زیادی نکردند تا اینکه حدود یک هفته پیش شنیدیم آمده و پروژه -که خیلی وقت پیش در گوره شروع شده بود- را بدون اطلاع ما و در جهت مشخص شده توسط خودشان اجرا نموده و در حال تخریب و پیشروی هستند. ما باید قانونی کار می کردیم، لذا طی نامه ای به دادستانی شهر اهرم، به طور قانونی جلوی ادامه کار گرفته شد چرا که عملیات احداث جاده باید با اطلاع ما و در جهت درست انجام میشد.

جهت مورد نظر نفت را قبول نمی کنیم

این مسئول ادامه داد: در سطح ملی نیز تماس هایی داشته ایم که خواهان پیگیری موضوع بوده اند، از سوی نفت پیگیری های زیادی شد که شرط گذاشتیم نماینده رسمی کارفرما به استان بیاید و با ما به تبادل نظر بنشیند تا به نتایج صحیح برسیم. تا اینکه پس از توقف پروژه، چهارشنبه گذشته این رخ داد و نماینده نفت و مسئولان این پروژه با کارشناسان و واحد حقوقی ما -مرکز تحقیقات- جلسه ای چند ساعته داشتند، ماحصل جلسه اینکه ما دو پیشنهاد و دو جهت پیشنهادی به آنها دادیم که آنالیز و گزینش نمایند. علاوه بر این مطرح نمودیم ما جهت مورد نظر نفت را قبول نمی کنیم حتی اگر تعمیرات انجام گردد چون تخریب زیادی در بر دارد و امکان صدمه دیدن پروژه آبخوان وجود دارد. این موضوعات صورتجلسه شد که تا روز یکشنبه -7 اردیبهشت ماه- نفت موارد را آنالیز نموده و به ما اطلاع دهد کدام گزینه را انتخاب می نماید. نکته بعد اینکه بخش کشاورزی تمام خساراتی که به طرح وارد می گردد را برآورد نموده و نفت موظف به انجام تعمیرات و پرداخت خسارات آن خواهد بود.

باید تمامی تعمیرات از سوی نفت انجام گردد

رحیم خادمی در خصوص اینکه آیا خسارت های نفت به منطقه برآورد شده است، به خبرنگاران شرح داد: پیمانکار شرکت نفت بدون مجوز از بخش های جنوبی وارد عرصه های پخش سیلاب شده و نهرها و سازه های خاکی پخش سیلاب در جهت 5 تا 6 کیلومتر را در نوردیده و سازه های موجود در جهت خود را تسطیح نموده است که همه این اقدامات صورت جلسه شده و تصمیم نهایی اینکه در کل جهتی که الان پروژه را اجرا نموده اند باید کلیه تعمیرات از سوی نفت انجام گردد.

وی مطرح نمود: پروژه نفت فراملی است و ارزش و اهمیت آن را همه ما می دانیم و باید هم انجام گردد؛ اما اعتقاد ما بر این است جهت به گونه ای انتخاب گردد که طرح های منطقه ای به خصوص طرح های مربوط به آب که برای کشور و منطقه خیلی محوری و حیاتی است دچار صدمه نگردد، پیشنهاد کلی ما به نفت این است. ما می گوییم این پروژه باید انجام گردد اما از جهتی عبور کند که طرح هایی که بیش از 25 سال است بودجه و پول مملکت برای آن هزینه شده دچار تخریب نشوند و مهمتر از همه چیز اینکه تار و پود روستاییان ما در آنجا حفظ گردد. طرح آبخوانداری اهرم تحت عنوان کوثر 3، کاملا در چارچوب اصول اقتصاد مقاومتی اجرا شده است. کلیت حرف ما این است که پروژه نفت انجام گردد و شکی نیست که این بسیار مهم است اما پیشنهاد کارشناسی اینکه از حاشیه طرح و خارج از محدوده طرح عبور کند و اگر بخشی از طرح را به ناچار در برگیرد بلافاصله تعمیرات و جبران خسارت ها انجام گردد که فردا روز متحمل خسارت های جبران ناپذیر از وقوع سیلاب های عظیم نشویم.

تخریب آبخوانداری و دردسرهای وقوع سیلاب

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بوشهر توضیح داد: اگر این طرح آبخوانداری دچار تخریب گردد، با وقوع سیلاب روستاهای پایین دست منطقه زیر آب می رود که این نتیجه دست کاری در طبیعت است و در گذشته چنین مشکلاتی را داشته ایم تا اینکه شرایط به تثبیت رسید.

به گزارش خبرنگاران، طبق اظهارات غلامرضا منتظری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر عملیات اجرایی احداث ایستگاه پخش سیلاب بر آبخوان اهرم استان بوشهر در سطح 2500 هکتار در منطقه محمودی تنگستان در سال 1374 شروع و در سال 1376 به بهره برداری رسیده است. مساحت حوزه آبخیز محمود احمدی 14500 هکتار می باشد و عرصه های پخش سیلاب شامل یازده قطعه بوده که هر قطعه آن از یک آبراهه فصلی در مواقع وقوع سیلاب آبگیری می نماید. در سال 1374 همزمان با اجرای اقدامات مکانیکی این سامانه بیش از 120 هزار اصله از گونه های جنگلی دست کاشت در این عرصه کاشته شد و تا کنون از آن مراقبت لازم انجام شده است.

وی همچنین مطرح نمود: سامانه پخش سیلاب به منظور کنترل و ذخیره آب سیلاب دارای سازه های مختلفی از جمله نهرهای آبرسان و گسترشی، بندهای خاکی با ابعاد و طول مختلف، سازه های سنگی ملاتی و تور گابیونی برای کف بندها و دیواره های حفاظتی و دروازه های انتقال آب می باشد که با احداث سامانه پخش سیلاب بر آبخوان در هر بار آبگیری بیش از 6 میلیون متر مکعب و با میانگین دو رخداد سیلاب در سال در مجموع 12 میلیون مترمکعب از آب سیلاب کنترل و به سفره های آبهای زیرزمینی افزوده می گردد که تا کنون قریب به 276 میلیون مترمکعب از رواناب های منطقه مهار و ذخیره شده است. با احداث این سامانه و اطمینان کشاورزان از حفاظت از اراضی پایین دست این سامانه، بیش از 2000 هکتار از اراضی بایر احیا و در قالب گروه های مشاع به آنها واگذار شده است.

منتظری اظهار کرد: تعداد حلقه چاه های کشاورزی در سال شروع عملیات اجرایی آن 73 حلقه بود که در حال حاضر این عدد به بیش از 275 حلقه چاه کشاورزی مجاز و غیر مجاز رسیده و اراضی مرتعی و جنگلی ایجاد شده به دلیل رطوبت لازم حاصل از این سامانه شرایط علوفه دام دامداران منطقه را بهبود بخشیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان نمود: در خصوص خط لوله نفت قابل ذکر است که طول عبور خط لوله 12.5 کیلومتر است و بدون هماهنگی و مجوز تا کنون با 11 بیل مکانیکی و بولدوزر حدود 6 کیلومتر از این جهت را تخریب نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 383

به "نفت بدون مجوز آغاز به تخریب نموده است ، روستاهایی که زیر آب می فرایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت بدون مجوز آغاز به تخریب نموده است ، روستاهایی که زیر آب می فرایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید