نیلی: دومین گزارش هیئت رسیدگی سیلاب به رئیس جمهور تقدیم شد

به گزارش زنگ قلاب بافی، رئیس هیئت گزارش سیلاب از ارائه دومین گزارش خود در پاسخ به 110 سوال رئیس جمهور برای سیلاب های سال 97 و 98 خبر داد.

نیلی: دومین گزارش هیئت رسیدگی سیلاب به رئیس جمهور تقدیم شد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، ظهر امروز نشست خبری محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران و رئیس هیئت گزارش سیلاب ها در خصوص ارائه گزارش سیلاب پاسخ به سوالات رییس جمهور درباره سیلاب های 97 و 98 در سازمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

نیلی احمدآبادی در این نشست بیان نمود: دومین گزارش سیلاب ها که پاسخ به مجموع 127 سوال (110 سوال رییس جمهور همراه با 17 سوال دیگر از سوی کارگروه ها) بود امروز به رییس جمهور ارایه شد.

وی با بیان اینکه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به 16 عضو هیئت رسیدگی به سیلاب حدود 708 نفر کمک کردند، افزود: بیش از 430 جلسه در بین کارگروه ها تشکیل شد، 249 جلسه با سازمان ها برگزار و بیش از 78 بازدید میدانی صورت گرفت؛ بنابراین گزارش های ارایه شده حاصل گفتمان چند نفر نیست و از بررسی و مطالعات یافته ها نتیجه شده است حتی برخی اعضای هیئت به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان اعزام شدند تا عمومیت یافته ها را بسنجند.

رییس دانشگاه تهران گفت: گزارش کارگروه ها حدود 7 هزار و 600 صفحه است، اما گزارش ارایه شده به رییس جمهور شامل بیش از 310 صفحه است که برای اطمینان از کاستی های حداقلی آن قبل از ارسال به تمامی دستگاه ها ارایه شد تا نظرات، پیشنهادات و نقدها خود را نسبت به آن بیان کنند و سپس گزارش نهایی ارسال شد.

به گفته نیلی احمدآبادی، گزارش ارایه شده مجموعه عناوین کلی است که هییت باید پاسخگو می بود درواقع گزارش امروز شامل پیش گفتار و خلاصه مدیریتی است که خلاصه یافته های هر یک از کارگروه ها به صورت مستقل بیان شده تا اگر کسی نخواهد کل آن را مطالعه کند، بتواند با این خلاصه اهم یافته ها را دنبال کند.

رییس هیئت گزارش سیلاب ها با بیان اینکه در حین جمع آوری و تحلیل داده ها مستندسازی اطلاعات با بیش از 5 هزار رکورد انجام گرفته که امکان خوبی برای علاقمندان به تحقیق و مطالعه در این زمینه است، گفت: گزارش تفصیلی کارگروه ها با اطلاعات جزیی و تکمیلی مطرح شده که پس از گزارش نهایی به عنوان گزارشی جداگانه منتشر می شود.

وی گفت: برای فعالیت هیئت گزارش سیلاب درخواست بودجه 5 میلیارد تومانی داده شده بود که تا به امروز حدود 4 میلیارد تومان آن (حدود 80 درصد) تخصیص پیدا کرده است.

نیلی احمدآبادی گفت: آمار و اطلاعات جمع آوری شده برای گزارش سرمایه ملی ارزشمندی است که در اختیار کشور قرار گرفته است؛ لذا هدف اصلی ما این است که گزارش های ارائه شده به رئیس جمهور با کمترین اشتباه و نقض باشد.

وی افزود: در هنگام وقوع سیلاب مسائل زیادی مطرح شد مثل ساختار و اختیارات سازمان مدیریت بحران، وظیفه بیمه سیل، تاب آوری سکونت ها، قوت ها و ضعف های مدیریتی در حوزه مدیریت سیلاب، تاثیر تغییر کاربری اراضی، مناسب ترین شیوه کمک به کسب و کارها برای بازگشت به حالت عادی و ... . در واقع این مسائل مجموعه عناوین کلی بود که هیئت گزارش سیلاب باید درباره هر کدام از آنها پاسخگو می بود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه سعی شده برای هر موضوع متولی و مجری دنبال کننده آن نیز معین شود، توضیح داد: مطالب ارائه شده برای اقدام در جهت بهبود است نه برای کوچک کردن قوت ها و واضح تر کردن ضعف ها. در حقیقت قصد داریم با ارائه این گزارش ها تاب آوری کشور را در برابر حوادث به ویژه سیلاب افزایش دهیم.

وی با اشاره به اهم یافته های مورد بحث و بررسی در گزارش ارائه شده به رئیس جمهور عنوان کرد: اهم یافته بحث تغییر اقلیم است. به نظر می رسد که این موضوع حضور جدی در برنامه های استراتژیک ندارد و حال که جهان با تغییر اقلیم روبرو است باید در برنامه ریزی های خود به صورت جدی این موضوع را اعمال کنیم.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: در زمان بحران معمولا همه حساس می شوند اما بعد از دوره ای آن را فراموش می کنند اما بحران محصول عملکرد ما در قبل از بحران است در واقع تجمیع رفتارهای اشتباه ما در برهه ای از زمان به صورت بحران نمایش داده می شود مثل سیلاب که در اثر تخریب محیط زیست و دستکاری های اشتباه ما در طبیعت رخ می دهد. ساخت و سازهای اشتباه نیز اثر تخریبی سیلاب را افزایش می دهند بنابراین پرداختن به مسائلی همچون حفظ جنگل ها، سدها، حفظ حریم بستر رودخانه ها و داشتن نگرش جامع به آنها موضوعی مهم است.

به گفته وی بحث شبیه سازی و به هنگام سازی قوانین و دستورالعمل ها نیز باید به صورت جدی پیگیری شود.

رئیس هیئت گزارش سیلاب توضیح داد: بازنگری در ضوابط و مقررات زیرساخت ها، لزوم رفع کاستی های فنی و اجرایی، پرداختن به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در هواشناسی و آب شناسی، تربیت همبستگی ملی، اعتماد عمومی، تنظیم نقش نیروهای مردمی، آموزش و ارتقای سطح ادراک خطر و بهره گیری از آنها برای تاب آوری، طراحی استقرار نیروهای مسلح، توجه به ارتباطات بحران و نقش رسانه ها، لزوم برقراری منابع مالی از راه های مختلف، تهیه برنامه های واکنش به خطر اهم یافته هایی است که هیئت به دست آورده است و طبق پیشنهادات و اطلاعات دریافتی از سازمان ها و دستگاه های مختلف به تعداد آنها اضافه می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 130

به "نیلی: دومین گزارش هیئت رسیدگی سیلاب به رئیس جمهور تقدیم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیلی: دومین گزارش هیئت رسیدگی سیلاب به رئیس جمهور تقدیم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید