یاری سازمان یونسکو برای آثار تاریخی زلزله زده کرمانشاه

به گزارش زنگ قلاب بافی، یاری سازمان یونسکو به کرمانشاه

سازمان جهانی یونسکو، به منظور آنالیز آثار تاریخی کرمانشاه بعد از زلزله هولناکی که در این شهر رخ داد، تیمی از کارشناسان خود را به ایران فرستاده است. تا با آنالیز آسیب های جدی که بر اثر این فاجعه، در شهر کرمانشاه اتفاق افتاده است گزارشی تهیه نمایند مبنی بر اینکه ایران بتواند از یاری سازمان یونسکو در زمینه های اقتصادی و فنی بهره ببرد. یک هفته پس از زلزله بزرگی که در کرمانشاه روی داد، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور آنالیز شرایط بناهای تاریخی در استان غربی کشور رفت و گزارشی از شرایط خرابی آثار تاریخی کرمانشاه تهیه نمود او این گزارش را به سازمان یونسکو ارسال کرد. به علت قرار داشتن بعضی از آثار تاریخی استان کرمانشاه در لیست میراث جهانی، یونسکو اقدام به آنالیز شرایط این آثار نمود. بنابر همین موضوع یونسکو تیمی از کارشناسان خود را به ایران فرستاد بعلاوه تیمی از کارشناسان معاونت میراث فرهنگی در این آنالیز آنها را همراهی کردند و در تاریخ 22 آذر ماه به کرمانشاه رفتند تا آنالیز هایی بر روی این آثار انجام دهند. آنالیز نتایجی که برای حفاظت از آثار در معرض زلزله هفت ریشتری قرار گرفته بود را خبرنگاران در ادامه توضیح خواهد داد.

یاری سازمان یونسکو برای آثار تاریخی زلزله زده کرمانشاه

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد حسن طالبیان در مصاحبه ای شرح داد که در طی گزارشی که حدود یک ماه پیش از آثار خرابی به جا مانده بر اثر زلزله در کرمانشاه ارائه کردیم، تعدادی از بناها و آثارهای تاریخی این استان که لیست موقت یونسکو و در جهت جاده ابریشم قرار گرفته است دچار خرابی شده اند. در چنین شرایطی یونسکو علاوه بر ابراز همدردی، اقدام به یاری به بازسازی و بازسازی آثار تاریخی این خواهد خواهد کرد. این سازمان بر اساس گزارشی که از ایران فرستاده شد، یک تیم کارشناس مجرب را برای آنالیز به ایران فرستاد تا با تهیه گزارشی از شرایط موجود، به یاری مختصصان ایرانی یاری هایی را اعمال کنند.

او با بیان این موضوع که قبل از حضور کارشناسان یونسکو در ایران اطلاعاتی از بناهای تاریخی قبل و بعد از زلزله در این شهر با استفاده از تکنولوژی لیزر اسکن صورت گرفته است. مجددا کار ارزیابی کارشناسان یونسکو از دو روز قبل در این استان به منظور انجام آنالیز های نهایی در حال اجرا است تا این استان بتواند از یاری های فنی و اقتصادی سازمان یونسکو بهره مند گردد. به گفته معاون میراث فرهنگی، یکی از کارشناسان یونسکو به همراه کارشناسان ایرانی وظیفه ارزیابی آثار تاریخی کرمانشاه و کارشناس دیگر به همراه متخصصان زلزله کشور وظیفه آنالیز رفتار زلزله با آثار تاریخی را بر عهده دارند.

طالبیان افزود که بیشتر آثار تاریخی کرمانشاه احتیاج به دریافت یاری های فنی و اقتصادی یونسکو دارند از این جهت است که بیشترین درصد یاری های اقتصادی برای بازسازی ها و توانمندی سازی های محلی در بخش های روستایی این شهر محسوب می گردد. اگر چه ممکن است که در بعضی نقاط مصالح خوبی به کار نرفته باشد اما به هر جهت این آثار دارای ساختاری تاریخی هستند، و احتیاج به بازسازی و بازسازی مجدد در بعضی موارد دارند.

بعلاوه او در این بخش اضافه کرد که حوزه های میراث فرهنگی، حوزه های صنایع دستی و گردشگری کوشش خود را در راستای یاری به صنعت گردشگری استان کرمانشاه انجام خواهند داد که با تبلیغات گسترده در زمینه گردشگری، در آینده جهانگرد هایی که به ایران می آیند به جای رفتن به نقاط دیگر ایران مانند شیراز و اصفهان که بیشترین اندازه گردشگران خارجی را دارند اقداماتی صورت گیرد و آنان را به سمت کرمانشاه روانه سازیم تا با این اقدام در تمامی جهات یاری های لازم را برای استان غربی کشورمان انجام دهیم. طالبیان در ادامه در این مصاحبه گفت: که چنین همکاری هایی با سازمان جهانی یونسکو می تواند آغاز خوبی برای یک همکاری بسیار خوب با نهادهای فرهنگی محسوب گردد اما در پی زلزله ای که حدود یک ماه پیش در شهر کرمانشاه رخ داد بیشتر مجموعه های ارزشمند تاریخی این استان تعطیل شده است. و تا سرانجام پس لرزه ها به طور کامل کارشناسان نمی توانند گزارشی واقعی از خسارات وارده در بخش های تاریخی این استان اعلام کنند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که در این استان بیش از هزار و هفتاد و یک پس لرزه بعد از زلزله هفت و سه دهم ریشتری اتفاق افتاده است مجبور به تعطیلی تعدادی از بناهای تاریخی استان غربی کشورمان کرمانشاه شده ایم، از جمله مکان هایی که تعطیل شده اند آرامگاه ابودوجانه یا امام زاده عبدالله و حتی تکیه معاون الملک از جمله مکان های تعطیل شده هستند. بعلاوه افزودند که با توجه به این که تکیه معاون الملک دور از کانون زلزله بوده اما ترک هایی در این بنای تاریخی به وجود آمده است که احتمال آسیب های جدی در این بنا را جدی تر می نماید. او با اشاره به شرایط نامناسبی که در استان کرمانشاه برای بناهای تاریخی کرمانشاه پس از زلزله های متعددی به وقوع پیوست ایجاد شده افزود که خطری جدی برای بناهای تاریخی استان کرمان هم به وجود آمده است. معان میراث فرهنگی استان کرمان به همین دلیل از گروه های مختلفی دعوت به عملآورده تا برای مقاوم سازی و بازسازی بعضی از آثار این استان اقدام کنند. طالبیان تاکید نمود: تمام کوشش خود را می کنیم تا کمترین اتفاق برای این آثار رخ دهد، اما برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب احتیاج به مطالعات بیشتری در این زمینه داریم.

اولویت بازسازی با آثاری است که در معرض تخریب هستند وی اشاره کرد باید کارگاه هایی به منظور بازسازی آثار تاریخی که در اثر زلزله در استان های کرمانشاه و کرمان اتفاق افتاده است سریع تر تشکیل گردد. بعلاوه او با عنوان یک مثال بیان داشت که اگر دیواری در حال ریزش است باید پشت بندی برای آن در نظر گرفته گردد تا از رسیدن آسیب جدی تر به این بنا جلوگیری گردد. او در آخر بیان نمود که انجام چنین عملیاتی مانند بازسازی آثار تاریخی جزء روال کارهای کارشناسانه قرار می گیرد و به منظور جلوگیری از بروز خطرات جدی تر انجام می گردد. بعلاوه می توان گفت که از اولویت بالاتری هم برخوردار هستند.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1440

به "یاری سازمان یونسکو برای آثار تاریخی زلزله زده کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری سازمان یونسکو برای آثار تاریخی زلزله زده کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید