اعطای اختیارات بیشتر به مناطق در سیاستگذاری های جدید آموزشی

به گزارش زنگ قلاب بافی، به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه یزد، در این نشست دکتر عبدالرضا باقری، با اشاره به معضلات و چالش های پیش روی نظام آموزش عالی کشور گفت: اینکه نظام آموزش عالی علی رغم پیشرفت های قابل توجه، با مسائل و چالش هایی روبرو است سخن درستی است، اما باید بین دو نکته تفاوت قائل شویم؛ یک موضوع بیان مسائل و دیگری رفع کردن آنهاست.

اعطای اختیارات بیشتر به مناطق در سیاستگذاری های جدید آموزشی

وی اضافه کرد: در موضوع نخست، سختی وجود ندارد و می توان به راحتی همه مسائل و مسائل را عنوان نمود. اما مشکل اصلی زمانی رخ می کند که برای حل مسائل به دنبال راه حل باشیم. حل مسائل مستلزم شناخت درست آنها و اتخاذ تدابیر ضروری است.

قائم مقام وزیر علوم توضیح داد: یکی از سیاست های فعلی وزارت علوم، هماهنگی و همکاری با دانشگاه ها برای برطرف مسائل است؛ زیرا تفکر حاضر در وزارت علوم این است که ابزارهای اجرایی باید در دست دانشگاه ها قرار گیرد. وی با بیان اینکه ما در ارتقای شرایط آموزش عالی، علاوه بر کوشش و جدیت در داخل، باید نگاه به برون نیز داشته باشیم، اضافه کرد: باید با نگاه به دانشگاه های پیروز و کارآفرین دنیا، از الگوهای آموزشی و مدیریتی پیروز آنها نیز درس گرفت. در این صورت می توان الگوهای پیروز را برای ارتقای شرایط نظام آموزش عالی به کار گرفت و سیستم آموزش عالی کشور را نیز به روز کرد.

به گفته دکتر باقری، در این راستا ضروری است افزایش مهارت آموزی نیز به عنوان راهکاری برای ارتقای شرایط کیفی نظام آموزشی مد نظر قرار گیرد.

در ادامه دکتر محمد صالح اولیاء رئیس دانشگاه یزد به تقابل کمیت و کیفیت به عنوان یکی از چالش های اساسی نظام آموزش عالی اشاره نمود و گفت: این معضل در نظام آموزش عالی موجب مسائل بسیاری شده است. این شرایط هر چقدر از مرکز یعنی تهران به سمت شهرستان ها حرکت می کنیم بیشتر می گردد. علاوه بر این دانشگاه های تهران به دلیل امکانات و امتیازهایی که دارند به نوعی موازنه نابرابری را با دانشگاه های شهرستان ها ایجاد نموده اند که امیدواریم با سیاست های اصولی وزارت علوم این مسائل برطرف گردد.

وی توضیح داد: این مسئله از یکسو موجب عدم دسترسی به ورودی های با رتبه بالا و یا اعضای هیئت علمی بلند پایه می گردد و ازسوی دیگر موجب می گردد نیروهای خود ما نیز به سوی این مراکز تمایل بیشتری داشته باشند.

رئیس دانشگاه یزد تأکید کرد: اجرای مناسب و اصولی طرح آمایش آموزش عالی بر اساس دو فاکتور جغرافیا و جمعیت می تواند به میزان زیادی در حل و فصل معضلات به ما یاری کند. بر این اساس بودجه بندی و تخصیص اعتبار نیز به صورت مناسب تری به مراکز آموزش عالی اعطا خواهد شد.

منبع: ویکی گرام
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 786

به "اعطای اختیارات بیشتر به مناطق در سیاستگذاری های جدید آموزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعطای اختیارات بیشتر به مناطق در سیاستگذاری های جدید آموزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید