بحران در برگزاری مجامع؛ بسترهای اینترنتی را هموار کنید

به گزارش زنگ قلاب بافی، با ورود و شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از اجتماعات تعطیل شد. تعطیلی دانشگاه ها، کنفرانس ها و حتی جلسات مجلس شورای اسلامی و خبرگان را نیز شاهد بودیم. این درحالی است که به رغم تعطیل شدن بیشتر محافل، مجامع شرکت های فعال در بازار سرمایه همچنان برگزار می گردد. علت این موضوع چیست؟

بحران در برگزاری مجامع؛ بسترهای اینترنتی را هموار کنید

در واقع باید عنوان نمود که طبق اصلاحیه قانون تجارت، عدم برگزاری مجامع یک جرم محسوب می گردد و مسوولیت این موضوع بر عهده هیات مدیره شرکت هاست. همچنین در اساسنامه شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز عنوان شده که هرگاه هیات مدیره مراحل دعوت به مجمع را انجام ندهد، بازرس و حسابرس موظف به تشکیل جلسه خواهد بود. به این ترتیب مشاهده می گردد که به دلیل جرم انگاری انجام شده درخصوص عدم برگزاری مجامع، بالطبع مدیران نیز زیر بار عدم برگزاری مجامع نمی فرایند.

همچنین از آنجا که کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران نیز درگیر برگزاری مجمع در این مدت و خواستار تعویق آن بوده، لذا رایزنی های زیادی با سازمان بورس اوراق بهادار و وزارت امور اقتصادی و دارایی داشتیم. این درحالی است که هر دو مرجع مزبور که مسوولیت اصلی رسیدگی به نهادهای اقتصادی و شرکت های فعال در بازار سرمایه را دارند، عنوان نمودند که امکان ارائه اختیار درخصوص لغو و تاخیر در برگزاری مجامع را ندارند. هر چند در این میان سازمان بورس، یاری های بسیار زیادی در این زمینه انجام داده و همچنان درحال پیگیری های ضروری است، ولی نتیجه مطلوب کسب نشد. از سوی دیگر مذاکراتی با ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا که مدیریت آن بر عهده وزارت بهداشت است نیز صورت گرفت تا به این ترتیب وزیر بهداشت، بخشنامه ای درخصوص تعویق در برگزاری هر مجمعی را صادر کند ولی از آنجا که تقاضایی از سوی وزارت اقتصاد به وزارت بهداشت ارسال نشده بود، این موضوع نیز بی نتیجه ماند.

البته در این راستا سازمان بورس اوراق بهادار درحال رایزنی های زیادی است تا از سمت مراجع قانونی، مجوزهای لازم برای لغو مجامع بورسی را دریافت کند. این درحالی است که همچنان مجامع شرکت های بورسی درحال برگزاری است و این موضوع با توجه به شیوع زیاد بیماری کرونا در کشور بسیار خطرناک است. در این میان مطالبی که از سمت متخصصان اپیدمولوژی منتشر می گردد، نیز نشان از تداوم شرایط بحرانی حداقل تا سرانجام اسفندماه دارد. این موضوع سبب شده تا جلساتی در ابعاد کوچک هم لغو گردد، چه برسد به مجامع شرکت ها با این حجم بالا از سهامداران! به این ترتیب باید تمامی کوشش ها در جهت سلامت فعالان بازار سرمایه صورت می گرفت و هنوز این موضوع به نتیجه مطلوب نرسیده است.

در این شرایط جای خالی بسترهای اینترنتی و سامانه های لازم بسیار مشهود است. سامانه های برگزاری مجامع الکترونیک طی این سال ها توسعه جدی نیافته و جای آن در شرایط بحرانی کنونی بسیار خالی است و می توان بحران حال حاضر را تا حد زیادی کنترل کرد. کما اینکه کانون نهادهای سرمایه گذاری درصدد است که چنانچه مجوزهای لازم از سوی سازمان بورس اوراق بهادار اخذ گردد، مجمع سال جاری را به صورت الکترونیکی برگزار کند. البته باید عنوان نمود که کانون نهادهای سرمایه گذاری در سال گذشته نیز اقدام به برگزاری مجمع نیمه الکترونیک (هم حضور فیزیکی سهامداران و هم مجازی) کرد و سال جاری نیز تقاضای برگزاری این نوع مجمع را دارد. به این صورت هر سهامداری که تمایل به حضور فیزیکی در مجمع نداشته باشد، می تواند با رمز ورودی که در اختیارش قرار می گیرد، در این مجمع به صورت مجازی و الکترونیکی حضور یابد.

شاید این بحران بیماری کنونی فرصت مناسبی برای گسترش مجامع الکترونیک باشد. البته باید عنوان نمود که مزیت این موضوع تنها مربوط به شرایط کنونی نیست و می تواند در تمامی زمان ها امکان مناسبی برای عدم احتیاج به حضور سهامدارانی باشد که فاصله فیزیکی دورتری دارند. در مجموع می توان عنوان نمود که با توسعه این موضوع حقوق سهامداران خرد بیشتر از گذشته رعایت خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 258

به "بحران در برگزاری مجامع؛ بسترهای اینترنتی را هموار کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران در برگزاری مجامع؛ بسترهای اینترنتی را هموار کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید