تارا اتوماتیک به مرحله تست فنی رسید

به گزارش زنگ قلاب بافی، در سال 99 ایران خودرو از یک سدان سایز کوچک شهری تحت عنوان پروژه K132 رونمایی کرد که بعدا نام تارا برای آن گزیده شد. تارا اتوماتیک بر اساس پلت فرم پژو 301 طراحی و پیشرفته است.

تارا اتوماتیک به مرحله تست فنی رسید

در حاشیه افتتاح خط تولید ECU در شرکت سازه پویش، یک دستگاه ایران خودرو تارا اتوماتیک با پلاک موقت که برای تست های فنی آماده شده بود، در محوطه این کارخانه دیده شد.

تارا براساس پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) طراحی و اصطلاحا نسخه ایرانیزه پژو 301 است. براساس اطلاعات اعلام شده در سایت رسمی گروه صنعتی ایران خودرو، خودرو تارا در ابتدا با پیشرانه EC5 تنفس طبیعی و با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به مشتریان عرضه خواهد شد.

البته تارا اتوماتیک حاضر در تست های فنی از نظر ظاهری مشابه به نمونه دنده ای است و ویژگی هایی مانند سانروف، رینگ آلومینیومی، دوربین عقب و … بر روی آن دیده نمی شود. همچنین، این خودرو مانند نسخه دنده ای به رینگ فولادی نو (رینگ فولادی طرح اسپرت) مجهز است و صرفاً نشان 6AT که نمادی برای تارا اتوماتیک و خانواده محصولات AT ایران خودرو است، بر روی گلگیر جلوی سمت چپ این خودرو وجود دارد.

بیشتر بخوانید: پیکاپ زامیاد 6 چرخ در خیابان های تهران دیده شد

امکان تصویربرداری از کابین ایران خودرو تارا اتوماتیک فراهم نبود و هنوز بخش مربوط به پنل دسته دنده، در این خودروی آزمایش فنی به شکل کامل و نهایی وجود نداشت. آن طور که مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو اعلام می کنند، از اواخر بهمن 1399 تولید رسمی تارا در تهران آغاز خواهد شد و به زودی نسخه اتوماتیک این سدان نو هم وارد خط تولید می شود.

ایران خودرو تارا به پیشرانه EC5 یا همان TU5 پلاس (نسخه بهینه سازی شده موتور TU5) مجهز است. این پیشرانه 1.6 لیتری توان 110 اسب بخار را با گشتاور 150 نیوتن متر تولید می کند و به فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ ها و پمپ روغن تطبیقی مجهز است.

ایران خودرو تارا یک سدان نو است که بر اساس پلتفرم PF1 گروه PSA و سازه پژو 301 فاز 2 توسعه پیدا کرده و قرار است تا در هفته های آینده خط تولید نمونه دنده ای آن آغاز به کار کند. این خودرو به پیشرانه TU5 پلاس مجهز است که 110 اسب بخار را با گشتاور 150 نیوتن متر تولید می کند. موتور TU5 پلاس نمونه ارتقا یافته TU5 و الگو برداری شده از EC5 است و زمان بندی متغیر سوپاپ و سامانه نو روغن کاری را دارد.

ایران خودرو تارا در نسخه دنده ای و اتوماتیک برخی امکانات را به صورت پایه دارد. دو کیسه هوا، نمایشگر لمسی، قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر، ترمزهای جلو و عقب جلو، شیشه ها و آینه های برقی، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، کامپیوتر سفر، تهویه الکتریکی دستی با نمایشگر، سنسور باد لاستیک، سامانه کنترل پایداری، چراغ روشنایی روز و… از جمله امکانات پایه در تارا است.

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام اینترنتی محصولات ایران خودرو

ابعاد و مقدار تارا به ترتیب عبارت است از 4505 میلیمتر طول، 1748 میلیمتر عرض و 1466 میلیمتر ارتفاع. فاصله بین دو محور تارا نیز 2652 میلیمتر عنوان شده است، از این رو می توان گفت، با سدانی روبه رو هستیم که فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال در آن فراهم شده است. حجم صندوق عقب تارا نیز در کاتالوگ رسمی 640 لیتر عنوان شده که رقمی فوق العاده برای یک سدان با این مقدار محسوب می شود و کمبودی از این رو وجود نخواهد داشت.

اما ایران خودرو وعده داده است تا نسخه اتوماتیک این خودرو را با امکانات بیشتری به دست مشتریان برسد. در حال حاضر گروه صنعتی ایران خودرو امکانات نظیر تریم داخلی چرم و پارچه، جایگاه های جلو برقی، سانروف، سنسور نور و باران، دوربین عقب، زیر آرنجی جلو، رینگ آلومینیومی، استارت دکمه ای، غربیلک فرمان چرمی، کاور درِ موتور و آینه تاشو برقی برای لین خودرو در نظر گرفته است.

***

شما می توانید اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1523

به "تارا اتوماتیک به مرحله تست فنی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تارا اتوماتیک به مرحله تست فنی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید