تدوین برنامه های آموزشی مورد احتیاج برای گروه علوم پزشکی در دستور کار نهاده شد

به گزارش زنگ قلاب بافی، تدوین برنامه های آموزشی مورد احتیاج برای گروه علوم پزشکی برای مدیریت بحران و مقابله با حوادث احتمالی در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت نهاده شد.

تدوین برنامه های آموزشی مورد احتیاج برای گروه علوم پزشکی در دستور کار نهاده شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، جلسه تدوین برنامه های آموزشی مورد احتیاج جهت مدیریت بحران و مقابله با حوادث احتمالی به میزبانی معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزار گردید.

در این جلسه حمیدرضا خانکه، دبیر بورد سلامت در حوادث و بلایا با اشاره به زلزله خیز بودن 97 درصد خاک کشور و در معرض سیل قرار داشتن 50 درصد از اراضی ایران توضیح داد: خوشبختانه در پاسخ به بلایای طبیعی، پیروز هستیم و باید کوشش کنیم این پیروزیت ها به حوزه پیشگیری و برنامه ریزی نیز تسری یابد.

وی اظهار کرد: با توجه به تجمعات انبوهی که به علل مختلف فرهنگی و اجتماعی در کشور ما برگزار می گردد، اپیدمی از مخاطرات اصلی ایران است.

خانکه با ابراز خرسندی از تجارب متعدد وزارت بهداشت و حوزه سلامت در ارزیابی خطر از آن با عنوان رکن اصلی برنامه های وزارت بهداشت یاد کرد و اضافه نمود: این تجارب در حوزه های دیگر وجود ندارد و به نوعی الگوی وزارت بهداشت مورد توجه وزارت کشور و سایر حوزه ها نهاده شده است.

وی تاکید نمود: در مقابل هر مخاطره، مواجهه ای وجود دارد و هرچه مواجهه بیشتر گردد تاثیر خطر نیز افزایش می یابد. آسیب پذیری نیز در افراد جامعه متفاوت است، اما کوشش ما در راستای کاهش خطر یا مدیریت خطر برای همه افراد جامعه و به ترتیب اولویت است.

دبیر بورد سلامت در حوادث و بلایا اظهار کرد: گام نخست در کاهش مخاطرات و آسیب پذیری، افزایش اعتماد اجتماعی است و جنبه های اجتماعی، مالی و فرهنگی در آسیب پذیری، تاثیری بلامنازع دارند.

خانکه با اشاره به اینکه نظام سلامت در ایران دارای ظرفیت های زیادی است؛ اضافه نمود: وجود 150 هزار تخت بیمارستانی، 14 هزار تخت ویژه و پرسنل و نیرو های تخصصی، از جمله ظرفیت های ارزشمند وزارت بهداشت است. لیکن وزارت بهداشت یک وزارتخانه هوشمند است و در کوشش هستیم عواقب و مخاطرات را به حداقل برسانیم و کماکان، شناسایی سایر ظرفیت ها ادامه دارد.

دبیر بورد سلامت در حوادث و بلایا توضیح داد: بر اساس قانون جدید ابلاغ شده، شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت با مسئولیت وزیر بهداشت تشکیل شده و بر اساس مصوبه این شورا، آموزش کارکنان و تدوین 2 واحد درسی برای کلیه رشته ها در دستور کار نهاده شده است؛ همچنین آموزش مدیران مرتبط با حوزه های خطر و بحران از دیگر مصوبات شورای سیاستگذاری است و ضروری است در مقابل خطرات، بیمه باشیم.

وی با اشاره به تقسیم مخاطرات به 3 سطح ملی، استانی و شهرستانی از تشکیل 4 فاز در مبارزه با شیوع کرونا اطلاع داد و گفت: فاز اول پیشگیری، فاز دوم کنترل و فاز سوم توسعه درمان است که در این حوزه بسیار پیروز بودیم و تاکید همچنان روی فاز 3 است و کوشش ها برای ورود به فاز 4 و دستیابی به واکسن ادامه دارد.

خانکه تاکید نمود: سند ملی نیز بر اساس الگوی ملی در حال تدوین است و سطح بندی مخاطرات در راس امور واقع شده است و این سطح بندی در وزارت بهداشت صورت گرفته است و نظام سطح بندی در کشور دارای 5 شاخص است که اگر حادثه ای 3 شاخص از 5 شاخص را دارا باشد حادثه ای ملی تلقی می گردد.

وی اضافه نمود: برنامه پاسخ ملی نیز برنامه ای است که بر اساس آن معاونت های وزارت بهداشت موظف هستند در قالب آن، برنامه های مجزایی در حوزه کاری خود را ارائه بدهند و این برنامه، حیطه کاری، بازه زمانی اجرا، منابع و ساختار ها را معین خواهد نمود؛ لذا جمع بندی برنامه کلیه معاونت ها به برنامه ارزیابی خطر احتیاج دارد که تحت عنوان سند جامع آموزش مدیریت در بحران توسط سازمان اورژانس در حال اجرا است.

در ادامه این نشست علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت به تشریح مخاطرات درون دانشگاه و حوزه های مربوط به آموزش پرداخت و تاکید نمود: ایمنی ساختمان و تجهیزات خوابگاه ها، آزمایشگاه ها، دانشگاه ها و سلامت دانشجویان دغدغه معاونت آموزشی است که همکاری معاونین آموزشی و دبیران حوزه آموزش را می طلبد.

حق دوست ضمن برشمردن پتانسیل های آموزش مجازی و امکان آن برای ارائه آموزش عمومی به همه دانشجویان گفت: همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت و وزارت علوم در زمینه بعضی رشته ها مانند عمران، شیمی، فیزیک و شهرسازی می تواند در حوزه های عملیاتی به وزارت بهداشت کمک برساند و دستاورد های خوبی برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.

در خاتمه با توجه به نظرات شرکت کنندگان جلسه، مصوبات زیر در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت نهاده شد:

آنالیز شرایط ایمنی و پروتکل های ایمنی دانشگاه ها، خوابگاه ها، آزمایشگاه ها و بیمارستان های آموزشی و تهیه چک لیست های ارزیابی با مساعدت و همکاری سازمان اورژانس.

آنالیز فرمول های اعتباربخشی در بازدید از دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی توسط شورای گسترش دانشگاه ها و توجه به مسائل ایمنی در اعتباربخشی رشته ای توسط دبیران بورد رشته های مختلف.

در خصوص دکتری تخصصی (Ph.D) سلامت در بلایا، تبدیل بعضی رشته ها مانند توانبخشی و پرستاری از حالت دکتری تخصصی به حالت حرفه ای و در بعضی رشته ها مانند طب اورژانس که با بلایا مرتبط هستند ضروری است آموزش های کلاسیک افزایش یابد.

آنالیز آموزش های مورد احتیاج رشته های بالینی و غیربالینی مانند مدیریت، رشته های پزشکی و اپیدمیولوژی و پرستاری در زمان بحران.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 464

به "تدوین برنامه های آموزشی مورد احتیاج برای گروه علوم پزشکی در دستور کار نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین برنامه های آموزشی مورد احتیاج برای گروه علوم پزشکی در دستور کار نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید