خبرنگاران بورل راهی مسکو می گردد

به گزارش زنگ قلاب بافی، لندن- خبرنگاران- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام نمود که برای گفت وگو با مقامات روسیه در مورد اعتراضات اخیر مردم این کشور در پی دستگیری و حبس الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت، راهی مسکو خواهد شد.

خبرنگاران بورل راهی مسکو می گردد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، جوسپ بورل روز دوشنبه پس از سرانجام نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل این خبر را که پیش تر بعضی رسانه ها گزارش نموده بودند تائید کرد و اضافه نمود: در سفر به مسکو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برای انتقال پیغام صریح اروپا گفت وگو خواهد نمود. او درباره زمان دقیق این سفر توضیحی نداد اما تلویحا به اوایل ماه فوریه (هفته آینده) اشاره نمود.

او درباره احتمال تحریم روسیه هم گفت که این مساله در جلسه امروز مورد آنالیز نهاده شد اما پیشنهاد روشنی از سوی اعضا ارائه نشد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این حال احتمال تحریم مقامات مسکو را رد نکرد و اضافه نمود که اعضا این آمادگی را دارند تا بر اساس تحولات در این کشور، واکنش مناسبی را نشان دهند.

بورل در پاسخ به سووال خبرنگاری از ایده دیدار با ناوالنی هم استقبال کرد اما گفت که چنین تقاضایی را در سفر به مسکو مطرح نخواهد نمود.

اعتراضات اخیر در مسکو محور اصلی جلسه امروز وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل بود. پیش از شروع جلسه، وزیر امور خارجه لیتوانی به خبرنگاران گفته بود، شکل گیری تحولات ضد دولتی، رئیس جمهوری روسیه را بشدت نگران نموده است. به همین دلیل ولادیمیر پوتین؛ ناوالنی، همسرش و سه هزار و 500 نفر را دستگیر نموده است.

گابریلوس لندزبرگیس با اشاره به نظام جدید تحریم های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه روسیه اضافه نمود که وزرای امور خارجه در جلسه امروز باید با استفاده از این ابزار پیغام محکمی را به مسکو ارسال نمایند.

روسیه روز شنبه شاهد موجی از اعتراضات تاریخی علیه پوتین، رئیس جمهوری این کشور بود. در این حرکت اعتراضی ده ها هزار نفر از شهروندان در سراسر روسیه برای آزادی ناوالنی و علیه پوتین به خیابان ها آمدند. در ده ها شهر روسیه تظاهرنمایندگان معترض شعار آزادی ناوالنی و سرانجام دولت پوتین را سردادند.

در مسکو میان نیروهای پلیس و تظاهرنمایندگان درگیری صورت گرفت که ده ها نفر مجروح شدند. تنها در پایتخت بیش از 800 نفر دستگیر شده اند.

بر اساس آخرین خبرها تا به امروز بیش از سه هزار و 400 نفر از معترضان در بیش از 100 شهر روسیه دستگیر شده اند. در کلان شهر سن پترزبورگ شمار بازداشت شدگان بیش از 300 نفر بوده است.

ناوالنی یکی از اصلی ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری 2018 روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند نشانه هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با آنالیز نمونه های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام نموده است که در خصوص وی ماده سمی نوویچوک بکار گرفته شده است.

روسیه این ادعای آلمان در خصوص مسمومیت ناوالنی را رد کرد و آن را کاملا بی اساس خواند. ماموران امنیتی روسیه 28 دی، ناوالنی را در فرودگاه مسکو بازداشت کردند و به حکم دادگاه تا مشخص تکلیف وی، یک ماه در بازداشت بسر خواهد برد.

اتحادیه اروپا پیش تر با صدور بیانیه ای گفته بود که بازداشت ناوالنی، مخالف تعهدات بین المللی روسیه محسوب می گردد. رییس شورای اروپا روز آدینه در تماس تلفنی با پوتین بار دیگر نسبت به بازداشت ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت مسکو ابراز نگرانی کرد و خواهان آزادی وی شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 866

به "خبرنگاران بورل راهی مسکو می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بورل راهی مسکو می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید