خواص پوست لیموترش چیست؟

به گزارش زنگ قلاب بافی، بسیاری از ما درباره خواص مفید و ارزش غذایی پوست لیمو اطلاعی نداریم، بـنابراین بهتراست قبل از دور انداختن پوست لیمو کمی به خواص آن فکر کنیم، چرا که حتی پوست لیمو نیز بسیار مفید است.

خواص پوست لیموترش چیست؟
لیمو ترش از مرکبات بسیار مفید و پرخاصیت بوده که علاوه بر ارزش تغذیه ای منبع تامین ویتامینهای مورد احتیاج بدن، کاربردهای درمانی و دارویی فراوان داشته همه قسمتهای این میوه پرخاصیت مانند پوست لیمو، برگ و ... به مصارف طبی میرسد. خواص لیمو ترش شامل خاصیت قابض، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد سرطان، ضد قارچ و باکتری است. بعلاوه این میوه ترش مفید، برای پیشگیری از بیماری ها و مسائلی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، التهاب گلو، عفونت های باکتریایی، فشارخون بالا و بعلاوه مسائل گوارشی و پوستی بسیار مفید است.

پوست لیمو ترش نیز دارای خواص درمانی متعددی بوده، بعلاوه حاوی مواد مغذی بسیاری مانند پتاسیم، کلسیم، ویتامین ث و فیبر است. جالب است بدانید مقدار ویتامین های موجود در پوست لیمو 5 تا 10 برابر بیشتر از ویتامین آب لیمو است. علاوه بر این، خواص پوست لیمو ترش، موجب برطرف کردن سم های موجود در بدن می شود. با این وجود متاسفانه بسیاری از افراد فکر می نمایند که پوست لیمو به علت طعم تلخ آن مفید نیست و آن را کنار می گذارند و البته عده ای نیز بر حسب عادت آن را دور می ریزند.

خواص درمانی پوست لیمو ترشپوست لیمو سرشار از کلسیم و ویتامین ث است و به همین علت به بهبودی سلامت استخوان یاری می نماید و از ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید و روماتیسم التهابی جلوگیری می نماید.

پتاسیم موجود در پوست لیمو ترش باعث شده یکی از مهمترین خواص پوست لیمو ترش کاهش فشار خون بالا در افراد مبتلا به فشار خون بالا باشد. به علت همین یکی دیگر از ویژگی های مصرف پوست لیمو ترش جلوگیری از بیماریهای قلبی و حمله قلبی است.

از خواص پوست لیموترش یاری به بیماران دیابتی بوده، به تنظیم و کاهش سطح قند خون یاری می نماید.

پوست لیمو ترش به علت دارا بودن اسید سیتریک برای سلامت لثه و دندانها مفید بوده، باعث برطرف بوی بد دهان می شود.

خواص پوست لیمو ترش برای پوست متعدد بوده، استفاده از آن برای درخشان و شفاف نمودن پوست صورت و دستها بسیار مفید است. بعلاوه پوست لیمو در جلوگیری از مسائل پوستی نظیر چین و چروک، آکنه، رنگدانه ها و لکه های تیره نیز نقش دارد.

عصاره های روغنی معطر موجود در پوست لیمو ترش چون به آرامش و شل شدن عروق خونی یاری نموده و اثرضد التهابی ایجاد می نماید، باعث کاهش درد در مفاصل می شود.

پوست لیمو ترش غنی از ویتامین های ب، ث، فولیک اسید و دیگر مواد مغذی می باشد که رشد مژه ها را تسریع می نمایند. بعلاوه استفاده از آن زمانی که در روغن زیتون یا روغن کرچک ریخته می شود، می تواند به تقویت خواص پاک نمایندگی و تقویتی این روغن ها یاری کند.

از بین بردن حالت تهوع از دیگر خواص پوست لیمو ترش بوده، مصرف آن به همراه مقداری شکر در برطرف حالت تهوع در بارداری مفید است.

از خواص جانبی پوست لیمو ترش استفاده از آن برای دور کردن و دفع حشرات است. به طوریکه حشرات و مورچه ها از بوی لیمو گریزانند. اگر در تابستان مورچه ها در خانه زیادند اطراف خانه پوست لیمو بگذارید.

استفاده از پوست لیمو ترش برای افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند مفید است.

ترکیبات شیمیایی پوست لیمو ترشدر پوست لیموترش ترکیبات مهمی از جمله عصاره روغنی سیترون، سیترونل و فلاندرن وجود دارد. این ترکیبات به اضافه ویتامین ث، اسیدسیتریک، اسید مالیک، اسید فورمیک، هسپریدین یا پکتین و دیگر ترکیبات موجود در آن باعث می شوند که پوست لیمو ترش ارزش درمانی بسیار بالایی داشته باشد.

روش مصرف پوست لیمو ترشپوست لیمو ترش تازه: برای مصرف طبی میتوان تعدادی لیموترش تازه را ابتدا کاملا شسته و آن را همراه با پوست فریز کرد و موقع احتیاج از آن استفاده نمود. به این منظور بایستی پس از یخ زدن، لیمو ترش مورد نظر را رنده نمود.

چای با پوست لیمو ترش: یک لیتر آب را در ظرفی ریخته و پوست لیموترش تازه یا فریز شده را داخل آن بریزید. به مدت 15 دقیقه آن را بجوشانید و سپس زیر شعله را خاموش کنید. آب لیموترش ها را نیز بگیرید و به آن اضافه کنید. چایتان را صاف نموده و با عسل شیرین کنید.

موارد احتیاطی مصرف پوست لیمو ترشهمانطور که بیان شد، پوست لیمو ترش دارای خواص زیادی است اما زمانی استفاده از آن برترین نتیجه را دارد که در پرورش آن از سموم شیمیایی استفاده نشده باشد و ارگانیک باشد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1271

به "خواص پوست لیموترش چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص پوست لیموترش چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید