در استارت آپ ویکند گردشگری چه خبر بود؟

به گزارش زنگ قلاب بافی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ از راه اندازی بانک ایده با هدف ثبت و ایجاد فضای امن برای ایده های خلاق اطلاع داد و گفت: آغاز کار این بانک با ثبت ایده های نوآورانه گردشگری خواهد بود.

در استارت آپ ویکند گردشگری چه خبر بود؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین هزینه های سفر به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

اواخر هفته گذشته دانشگاه علم و فرهنگ میزبان اولین گردهمایی ملی کسب و کارهای نوین گردشگری در فضای مجازی بود که 44 ایده پرداز در محورهای حمل و نقل، اسکان و اقامت، جاذبه های گردشگری، خدمات حمایتی (بهداشتی، بانکی، اطلاع رسانی، فرهنگی)، گردشگری سلامت، گردشگری فرهنگی، ورزشی جانبازان، معلولان و سالمندان به ارائه ایده ها و طرح های نوآوران شان پرداختند و در رقابتی سخت و تنگاتنگ در نتیجه 3 ایده برگزیده داوران شدند.

محمدحسین ایمانی خوشخو - رییس دانشگاه علم و فرهنگ - که پیش از آغاز استارت آپ ویکند کسب و کارهای نوین گردشگری در فضای مجازی، از حمایت از طرح ها و نوآوری های خلاقانه سخن گفته بود، اکنون در گفت وگو با خبرنگاران، از تشکیل بانک ایده به منظور ایجاد فضای امن که مانع کپی برداری از آن خلاقیت ها خواهد شد، خبر داده است.

او گفت: این بانک رسما تا دهه فجر افتتاح می گردد که البته تا رسیدن به نتیجه نهایی، باید ملزوماتی را برای آن فراهم کرد که مهم ترین آن شناسایی ایده های نو است، آنهایی که خلاقیت و ابتکار حرف نخست شان بوده و کپی نشده اند.

ایمانی خوشخو راه اندازی بانک ایده را پاسخی به بعضی نگرانی های ایده پردازان دانست و اضافه نمود: امکان کپی برداری از ایده ها همواره وجود داشته و این بانک می تواند با ثبت ایده ها و اطلاع رسانی درباره آنها، به سایر مراکز مرتبط، فضای امنی را در برابر کپی برداری از آن ایده ها ایجاد کند. به همین منظور گروهی در دانشگاه علم و فرهنگ برای شناسایی این ایده ها و ثبت داده های آن ها تشکیل شده است و کار را با ثبت ایده های برگزیده استارت ویکند کسب و کارهای نوین گردشگری در فضای مجازی آغاز می نماید.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین اظهار کرد: این کار جدید بوده و حتما در ابتدا با مشکلاتی همراه خواهد شد، اما سعی می گردد با درج ایده ها در سایر مراکز و در دسترس قرار دادن اطلاعات از موازی کاری ها جلوگیری و در عین حال از آن ها یاری هایی هم دریافت گردد.

وی درباره تاثیر برگزاری استارت آپ ها در صنعت گردشگری شرح داد: هدف اصلی استارت آپ ویکندها ایجاد راه میان بُر برای خلق شغل های جدید و تبدیل ایده ها به کسب و کار است و در صنعت گردشگری با توجه به ویژگی خاص صنعت گردشگری که بیش از 90 درصد مشاغل آن از سوی بنگاه های کوچک ایجاد می گردد و نوآوری در آن حرف اول را می زند، استارت آپ ها می تواند عامل مهمی برای اتصال ایده ها با صاحبان مشاغل و سرمایه گذاران باشد، مخصوصا این که گردشگری در کشور ما صنعتی نوپا محسوب می گردد و تحصیل نموده ها و فارغ التحصیلان زیادی هم دارد.

ایمانی خوشخو درباره نتیجه استارت آپ ویکند که مربوط به ایجاد کسب و کار و ایده پردازی در فضای مجازی بود، گفت: در استارت آپی که هفته گذشته برگزار گردید و مربوط به ایده پردازی ها در فضای مجازی بود، حدود 55 ایده ارائه شد که در رقابتی سخت و تنگاتنگ در نهایت بیش از شش ایده برگزیده شد که در بانک ایده ثبت می گردد و ماهیت آن ها نیز به گونه ای بود که حتما می تواند مورد توجه صاحبان کسب و کار و سرمایه گذاران قرار گیرد.

پروانه پرچکانی، مدیرعامل موسسه توسعه پایدار گردشگری که بانک ایده نیز در این مجموعه در حال طراحی است، به خبرنگاران گفت: برای تشویق 44 ایده در این بانک ثبت شده، اما در حالت عادی آیین نامه ای برای ثبت ایده ها وجود دارد که نوآوران می توانند با ثبت اطلاعات طرح و ایده خود به صورت رایگان، پس از تایید کارشناسان، گواهی ثبت ایده دریافت نمایند.

به گفته او، این اقدام در راستای فرهنگ سازی برای ایده پردازی های خلاقانه و همچنین معین مالکیت معنوی ایده ها اجرا شده است.

پرچکانی سپس درباره استارت آپ کسب و کار گردشگری در فضای مجازی شرح داد: در روز نخست 44 ایده مطرح شد که به رسم استارت آپ ها به رأی عام گذاشته و در نهایت هشت ایده انتخاب شد. به دنبال آن برای هر ایده، تیمی تشکیل شد که در 54 ساعت طبق قوانین کارآفرینی، فرآیند تبدیل آن به کسب و کاری نوین با معین منابع درآمدی طی شد.

وی اضافه نمود: در اختتامیه استارت آپ که بعدازظهر روز آدینه 19 آذرماه برگزار گردید، داوران از میان آن هشت ایده، به سه انتخاب رسیدند که مورد حمایت برای اجرا نیز نهاده شد.

پرچکانی درباره ایده های منتخب گفت: توت فرنگی که جایزه 7 میلیون تومانی را نیز بدست آورد طرای یک اپلیکیشن برای حل معضل سرویس های بهداشتی بود. ایده دوم با عنوان Tools Rent مربوط به اپلیکیشنی درباره اجاره وسایل گران قیمتی بود که معمولا مصرف محدودی دارد و ارزش خرید ندارد و این برنامه امکان اجاره دادن آن را به گردشگران فراهم می نماید. سومین ایده که همانند ایده دوم، سه میلیون تومان جایزه دریافت کرد، به اسم طور فود که غذاهای محلی را شناسایی و در دسترس گردشگران قرار می داد تا به این ترتیب ضمن معرفی غذاهای محلی و برطرف نگرانی گردشگران در این باره، منافع مالی را نصیب جامعه محلی کند.

او همچنین به سه ایده دیگری که مورد توجه هیات ارزیاب نهاده شد اشاره نمود و اضافه نمود: این هیات که برخلاف داوران در ارتباط با تیم های ایده پرداز و در جریان فرایند تبدیل ایده تا کسب و کار بودند، به سه انتخاب پاراتور (طراحی و سازمان دهی تور برای معلولان)، کیوکاتالوگ (طراحی بارکد در گوشی های هوشمند برای در دسترس قرار دادن اطلاعات جاذبه های گردشگری که منافع محیط زیستی نیز داشت) و ایل گیم یا الهه بازی (احیا و سازمان دهی بازی های محلی برای گردشگران) رسیدند.

پرچکانی همچنین از دو ایده دیگر که مورد توجه نهاده شد، اما به دلیل محدودیت شرایط استارت آپ انتخاب نشد، یاد کرد و اضافه نمود: نیک تور براساس معضل مسؤولیت اجتماعی طراحی شد که امکان سازمان دهی تور به مقاصد خاص از جمله شیرخوارگاه آمنه و یا موسسه محک را فراهم می نماید، مراکزی که در حالت عادی انتخاب گردشگران نیست و در سوی دیگر، آن موسسه ها همواره در دسترس گردشگران قرار ندارند. تورک ایده دیگری بود که تورهای ادبی و مشاهیر را برای بچه ها و نوجوانان در مدارس برای هدفمند شدن اردوها، طراحی و سازماندهی می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 93

به "در استارت آپ ویکند گردشگری چه خبر بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در استارت آپ ویکند گردشگری چه خبر بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید