مذاکره وزیر خارجه افغانستان با دادستان های دیوان لاهه پیرامون تحقیقات جنایات جنگی

به گزارش زنگ قلاب بافی، وزیر خارجه افغانستان و دادستان های دیوان کیفری بین المللی در لاهه ملاقات نموده و درباره تحقیقات این دیوان پیرامون جنایات جنگی در افغانستان مذاکره کردند.

مذاکره وزیر خارجه افغانستان با دادستان های دیوان لاهه پیرامون تحقیقات جنایات جنگی

به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوان کیفری بین المللی مشغول تحقیقات درباره جنایات جنگی ادعا شده و جنایات علیه بشریت اجرا شده در افغانستان از سال 2003 میلادی تا کنون توسط تمامی طرفین درگیر از جمله نیروهای دولتی، طالبان، دیگر گروه های مسلح و نیروهای تحت رهبری آمریکاست.

کمی پس از آنکه دیوان کیفری بین المللی تحقیقات خود را در مارس 2020 گفت، دولت کابل گفت که تحقیقات خود را درباره بعضی از این جنایات ادعاشده انجام می دهد و از این دیوان بین المللی خواست تا تحقیقاتش را به تاخیر بیندازد.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان در بیانیه ای مشترک با دفتر دادستانی دیوان کیفری بین المللی گفت: ما در معین نقشه راه به پیشرفت های دلگرم کننده ای دست یافته ایم تا مطمئن شویم که هیچ جرم و جنایتی بی مجازات نماند.

اتمر در لاهه، شهری در هلند و مقر دیوان کیفری بین المللی با این دادستان ها ملاقات کرد.

براساس قانون دیوان کیفری بین المللی، این دادگاه تنها این قدرت را دارد تا جرائم و جنایت های اتفاق افتاده در خاک کشورهای عضو را تحت پیگرد قانونی قرار دهد، آن هم زمانی که آنها تمایل یا توانایی لازم برای انجام این کار را نداشته باشند.

فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین المللی در این بیانیه مشترک گفت: من در حالی که همچنان وظایفم تحت قوانین این دیوان را انجام می دهم، به همکاری با دولت کابل درخصوص اینکه چطور عدالت به وسیله کوشش های جمعی مشترک بهتر تحقق می یابد، ادامه می دهم.

ذبیح الله کریم الله، دادستان کل افغانستان که وی نیز در این نشست حضور داشت، گفت، دادستان ها درباره همکاری و تشریک اطلاعات رایزنی کردند.

بنسودا همچنان در حال ارزیابی درخواست افغانستان برای به تعویق افتادن تحقیقات دیوان کیفری بین المللی است. آمریکا در سپتامبر 2020 تحریم هایی را علیه بنسودا به خاطر تحقیق درباره جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان اعمال کرد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1086

به "مذاکره وزیر خارجه افغانستان با دادستان های دیوان لاهه پیرامون تحقیقات جنایات جنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره وزیر خارجه افغانستان با دادستان های دیوان لاهه پیرامون تحقیقات جنایات جنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید