نشانه هایی که می گوید شما خواب کافی ندارید

به گزارش زنگ قلاب بافی، مدام سرتان گیج می رود و از صبح سردردی دارید که امانتان را بریده است. تمرکز لازم برای فکر کردن و کار کردن ندارید و مدام هوس چیزهای چرب و شیرین می کنید. ممکن است ریشه تمام این مسائل در خواب شما باشد.

نشانه هایی که می گوید شما خواب کافی ندارید

خواب کافی و باکیفیت یکی از عواملی است که شما را در طول روز یاری می نماید که به خوبی از پس کارهایتان برآیید و بهره وری بالایی داشته باشید. بارها برای شما هم رخ داده است که یک ساعت کمبود خواب تا آخر شب کارهای شما را به هم ریخته و خستگی شما را چند برابر نموده است.

اما نشانه هایی برای اینکه شما احتمالا به مقدار کافی نمی خوابید وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

پوست شما شنماینده شده است

اگر خواب کافی ندارید، یکی از علائمی که احتمالا داشته باشید، پوست شما است. مطالعات نشان داده است که بین زدن آکنه و هورمون های خواب رابطه عمیقی برقرار است. کمبود خواب به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می رساند و بدن شما را برای بسیاری از مسائل ایمنی آماده می نماید.

چشمانتان خوب به نظر نمی رسد

قرمزی، پف، دایره های تاریک و کیسه های زیر چشم، همه نشانه هایی از نداشتن خواب کافی است/ مطالعات نشان می دهد که خواب آلودگی با چین و چروک، تورم و افتادگی بیشتر زیر چشم همراه است. چرا؟ ممکن است بدن شما در ترمیم بافتی و کنترل هورمنی که در مراحل خواب باید انجام دهد، کم کاری کند و در نتیجه مسائلی را برای چشم و پوست شما بوجود آورد.

وزنتان بالا رفته است

وقتی که استراحت می کنید، بدن گرلین و لپتین را به درستی کنترل می نماید و هورمون هایی ترشح می نماید که بر گرسنگی اثر می گذارد. بدون این هورمون ها شما بیش از حد نیازتان می توانید بخورید که می تواند موجب اضافه وزنتان گردد.

مطالعاتی نشان داده اند که افرادی که هر شب کم تر از 6 ساعت می خوابند، بیشتر محتمل است که به اضافه وزن دچار شوند. هوس هایی که در زمان بیداری می کنیم، با خوابیدن مناسب و به وقت می توانند کنترل شوند.

اخیراً ختی محققان بین کمبود خواب و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نوشته اند که یک اختلال متابولیکی است که غالباً به دلیل پرخوری و چاقی ایجاد می گردد.

شما ناخواسته میل های غذایی دارید

بعد از یک شب بی خوابی شما احتمالا بیش از حد ناهار می خورید. مغز محروم از خواب در پی تنقلات و وعده های غذایی ناسالم است. چه بسا خسته شوید و قضاوت اشتباهی داشته باشید و یک روز کالری زیادی را وارد بدنتان بکنید.

کافئین بیشتری طلب می کنید

در کوتاه مدت خوردن قهوه و نوشابه ممکن است شما را هوشیارتر کند اما در دراز مدت می تواند منجر به بی خوابی یا اضطراب گردد. خوردن کافئین بیش از حد می تواند برای شما مشکلاتی را ایجاد کند.

در این زمینه بخوانید:

علائمی که نشان می دهد بدن شما احتمالاً تعادل هورمونی ندارد

7 هشدار برای کسانی که مدام احساس خستگی می نمایند!

تمرکز و حافظه شما به خوبی کار نمی نماید

خوابیدن شما کافی است یک یا دو ساعت هم کم تر باشد تا روی تمرکز و حافظه شما اثر منفی بگذارد. این کار ممکن است باعث گردد شما در محل کار یا پشت فرمان ماشین خود، مهارت پایین تری داشته باشید.

احساس افسردگی می کنید

شما استرس بیشتری را وقتی که خواب کافی نداشتید تجربه می کنید. افسردگی هم با خواب ضعیف پیوند دارد. هم افسردگی می تواند موجب خواب کم و هم خواب ناکافی می تواند باعث ایجاد افسردگی گردد.

صبح ها احساس گلو درد می کنید

بیدار شدن با گلو درد، خشکی دهان یا سردرد کی تواند به ضعف خواب شما اشاره کند. اگر بارها متوجه این علائم می شوید حتما با پزشک خود مشورت کنید که دلیل این مسئله چیست و آیا نیازی به مصرف دارو یا درمان دیگری وجود دارد یا خیر.

منابع: ealsimple، webmd

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 9 آذر 1400 بروزرسانی: 9 آذر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1291

به "نشانه هایی که می گوید شما خواب کافی ندارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه هایی که می گوید شما خواب کافی ندارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید