هدف اصلی سامانه جامع تجارت ایجاد شفافیت در عرصه کالا است

به گزارش زنگ قلاب بافی، تهران(پانا)- مدیر سامانه جامع تجارت ایران یکی از اهداف این سامانه را ایجاد درگاه واحد برای بازرگان و فعالان تجاری می داند و می گوید با رصد و رهگیری کالاها در این سامانه، دیگر شاهد عرضه خارج از شبکه، افزایش بی رویه قیمت ها، کمبود کالا در سطح عرضه نخواهیم بود.

هدف اصلی سامانه جامع تجارت ایجاد شفافیت در عرصه کالا است

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شیرازیان اظهار کرد: سامانه جامع تجارت ایران موضوع بند الف ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق و کالا مصوبه سال 1392 است که کار خود را پس از تصویب آیین نامه ماده های 5 و 6 قانون در سال 1395 شروع کرد.

وی با بیان اینکه از مرداد ماه 1395 بخش تجارت خارجی سامانه با فرآیند ثبت سفارش چند گروه کالایی شروع به کار کرد، اضافه نمود: بر همین اساس به صورت مرحله ای ثبت سفارش کالاها به سامانه جامع تجارت و بخش تجارت فرامرزی منتقل شد.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران اظهار داشت: فرآیند مرحله ای به نحوی بود که در انتها سال 1396 همه تعرفه های ثبت سفارش و درگاه ثبت سفارش ها در سامانه جامع تجارت انتقال یافته بود.

نقش درگاه واحد سامانه جامع تجارت در فرآیند ثبت سفارش

شیرازیان یکی از اهداف سامانه جامع تجارت را علاوه بر یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت، ایجاد درگاه واحد برای بازرگان و فعالان تجاری دانست و تاکید نمود: این درگاه واحد باید درخواست را از فعالان تجاری دریافت و بین دستگاه های متولی در لایه حاکمیت منتشر کند که در فرآیند ثبت سفارش، سامانه جامع تجارت نیز همین نقش را بر عهده دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز یادآوری کرد: از اوایل سال 1397 موضوع رصد و رهگیری کالاهای اساسی مطرح شد که به بخش تجارت داخلی سامانه مربوط بوده است.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: زیرمجموعه سامانه جامع تجارت برای ایجاد یکپارچگی و زیرساخت، زیرسامانه های مختلفی در قانون پیش بینی شده است که از جمله آن به سامانه جامع روابط تجاری، سامانه یکپارچه مجوزها، سامانه شناسه کالا و رهگیری، سامانه جامع انبارها و سامانه همتا اشاره نمود.

استفاده از شناسه کالایی برای ایجاد زبان مشترک

شیرازیان لازمه رسیدن به یکپارچگی را ایجاد زبان مشترک در سامانه های اطلاعاتی هر دستگاه به ازای هر فرآیندی که متولی آن است دانست و اضافه نمود: در سامانه جامع تجارت برای ایجاد این زبان مشترک، برای افراد از کدملی، اماکن از کدپستی و برای کالا از شناسه کالا استفاده می گردد.

وی هدف از ایجاد سامانه را ایجاد شفافیت دانست و توضیح داد: شفافیت ابزار تصمیم گیری مدیران و ابزاری برای اعمال سیاست های ابلاغی قانونی می گردد و با رصد و رهگیری کالاها در سامانه جامع تجارت دیگر شاهد عرضه خارج از شبکه، افزایش بی رویه قیمت ها، کمبود کالا در سطح عرضه نخواهیم بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 759

به "هدف اصلی سامانه جامع تجارت ایجاد شفافیت در عرصه کالا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف اصلی سامانه جامع تجارت ایجاد شفافیت در عرصه کالا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید