برترین روکش برای دندان های جلویی

به گزارش زنگ قلاب بافی، در چند سال اخیر، خواسته بیماران برای تامین زیبایی بیشتر برای دندان ها، خصوصا دندان های پیشین که هنگام صحبت و لبخند زدن در معرض دید هستند، رو به برتری نهاده است. در صورتی که آسیب وارده به دندان ها کم باشد، دندانپزشک می تواند با مواد پرکردنی هم رنگ، دندان موردنظر را ترمیم نموده و با توجه به اینکه تنوع رنگ این مواد و هم

برترین روکش برای دندان های جلویی

برترین روکش برای دندان های جلویی

نویسنده:دکتر عباس منزوی، متخصص پروتزهای دندانی

در چند سال اخیر، خواسته بیماران برای تامین زیبایی بیشتر برای دندان ها، خصوصا دندان های پیشین که هنگام صحبت و لبخند زدن در معرض دید هستند، رو به رجحان نهاده است. در صورتی که آسیب وارده به دندان ها کم باشد، دندانپزشک می تواند با مواد پرکردنی هم رنگ، دندان موردنظر را ترمیم کرده و با توجه به اینکه تنوع رنگ این مواد و هم خواص فیزیکی خوب آن (با پیشرفت علم مواد دندانپزشکی) کلیه نیازهای ترمیمی را به نحو احسن برآورده می کند، هم دندانپزشک و هم بیمار از این نوع درمان کاملا راضی و خوشحال هستند.

در مواردی که دندان ها دچار آسیب زیاد شده باشند یا به علت تغییر رنگ شدید دندان ها که به درمان های محافظه کارانه ای مثل سفید کردن جواب نمی دهند، دندانپزشک مجبور است که از درمان های دیگری مثل روکش ها یا پوسته های چینی (لامینیت) برای بازسازی دندان های آسیب دیده استفاده نماید. در این میان روکش های چینی متصل به فلز (متال سرامیک) سالیان سال است که برای بازسازی دندان های به شدت تخریب شده مورد استفاده قرار می گیرد و به علت استحکام و زیبایی مناسبی که دارد مورد قبول بیماران واقع شده است. اما این نوع درمان به دندان های پیشین به علت دیده شدن فلز در لبه روکش خصوصا اگر لثه بیمار نازک باشد موجب نازیبا شدن دندان و نارضایتی بیمار می گردد. بعلاوه نگرانی درباره واکنش های آلرژیک و توکسیک به برخی از فلزات بیماران و دندانپزشکان را به سمت لامینیت و روکش های بدون فلز سوق داده است.

سرامیک ها وکامپوزیت های لابراتواری موادی هستند که می توانند برای این نوع بازسازی ها مورد استفاده قرار گیرند. در این میان سرامیک ها به علت ثبات رنگ و هماهنگی آن با دندان های طبیعی و زیبایی فوق العاده، مورد استفاده و توجه خاص دندانپزشکان و بیماران قرار گرفته اند. امروزه علم مواد دندانپزشکی کامپوزیت های لابراتواری و سرامیک های مختلفی را ارایه کرده که می توان از آنها به نحو احسن برای بازسازی دندان های آسیب دیده استفاده کرد.

برای جبران استحکام کم سرامیک های معمولی، در سالیان اخیر سرامیک های مستحکم تری با ساختار زیرکونیوم مورد استفاده قرار می گیرد که با تکنولوژی نو، استفاده از کامپیوتر و سیستم برش آن از طریق ماشین های مخصوص (سیستم CAM CAD)، دقت کار و زیبایی حاصل از آن را چندبرابر کرده است. بنابراین بیماران با خیال راحت می توانند از کلیه خدمات موجود که در دنیای امروزی به علم دندانپزشکی معرفی شده اند بهره گرفته و دندانپزشکان هم با توجه به تنوع مواد و تکنولوژی نوین، دندان های صدمه دیده را با علم و هنر خویش بازسازی کرده و زیبایی و راحتی را به بیماران خود با عنایت به الطاف خداوند هدیه دهند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1224

به "برترین روکش برای دندان های جلویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روکش برای دندان های جلویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید