دلتا مرحله خطرناکی از شیوع کرونا را رقم زده است

به گزارش زنگ قلاب بافی، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بر این باورند که قابلیت سرایت پذیری 60 درصد بیشتر گونه دلتا نسبت به ویروس اولیه کرونا و ظرفیت این سویه برای ایجاد جهش های بیشتر، در حال حاضر شرایط همه گیری را به مرحله خطرناکی رسانده است.

دلتا مرحله خطرناکی از شیوع کرونا را رقم زده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، تدروس آدهانوم رئیس سازمان دنیای بهداشت هشدار داد همزمان با وخامت شرایط شیوع بیماری با گونه های قابل انتقال تر همانند دلتا که به سرعت در حال تبدیل شدن به گونه غالب در بسیاری از کشور ها است، اکنون در دوره بسیار خطرناکی از همه گیری قرار داریم.

به گزارش تارنمای سازمان ملل، سویه دلتا که برای نخستین بار در هند شناسایی شد، با قابلیت سرایت پذیری 60 برابر بیشتر نسبت به ویروس اصلی کرونا، در حال حاضر در 98 کشور دنیا ثبت شده است. بعلاوه ظرفیت این گونه برای ایجاد جهش های تازه بسیار نگران نماینده است.

رئیس سازمان دنیای بهداشت گفت: دلتا خطرناک است و به تکامل و جهش خود ادامه می دهد، بنابراین ارزیابی مداوم و ارائه پاسخ بهداشتی دقیق از ملزومات است.

آدهانوم با بیان اینکه هیچ کشوری هنوز از خطر در امان نیست اضافه نمود: در کشور هایی با پوشش واکسیناسیون اندک، صحنه ها از بیمارستان های مملو از بیمار دوباره مشاهده خواهد شد.

سومیا سوامیناتان دانشمند ارشد سازمان دنیای بهداشت هم گفت، با وجود گونه های مسری تر ویروس کرونا، دریافت دوز دوم واکسن در زمان تعیین شده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این برنامه کامل واکسیناسیون است که در بیشترین مصونیت و ایمنی را ایجاد می نماید.

ماریا ون کِرخوو متخصص اپیدمیولوژیک که تیم مقابله با کرونای سازمان دنیای بهداشت را راهنمایی می نماید هم با اشاره به اینکه ویروس از زمان ظهور، در حال تکامل و جهش است، گفت: گونه های نگران نماینده ای که هم اکنون ردیابی می کنیم، چهار مورد آلفا، بتا، گاما و دلتا هستند. این سویه ها دارای جهش های بیشتر خواهند بود.

تدروس آدهانوم بعلاوه تاکید نمود که اساسا دو روش وجود دارد که کشور ها می توانند با اجرای آن ها، در برابر ظهور گونه های تازه مقابله نمایند. نخست، حفظ تدابیر اجتماعی و بهداشتی عمومی مانند شناسایی سریع موارد، انجام آزمایش های دقیق، نظارت شدید بر انتقال بیماری، قرنطینه، مراقبت های بالینی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تهویه مناسب مکان های سر پوشیده و پرهیز از حضور در مکان های شلوغ؛ و روش دوم، توزیع عادلانه تجهیزات محافظتی، اکسیژن، آزمایش های تشخیصی، شیوه های درمانی، دارو و واکسن ها میان کشورها.

به نوشته تارنمای سازمان ملل، سازمان دنیای بهداشت از رهبران کشور های دنیا خواسته است که تا انتها ماه سپتامبر امسال (اوایل مهر ماه) 10 درصد جمعیت خود و در سال آینده میلادی، 70 درصد جمعیت خود را در برابر بیماری کووید-19 واکسینه نمایند. به عقیده آدهانوم، واکسیناسیون برترین راه برای جلوگیری از همه گیری، نجات جان ها، بهبودی اقتصاد دنیای و بعلاوه جلوگیری از ظهور سایر انواع خطرناک ویروس است.

رئیس سازمان دنیای بهداشت با تاکید بر اینکه مسئله توزیع واکسن در عین چالش برانگیز بودن، تضمینی برای انتها دادن به این مرحله سخت همه گیری است، گفت: تا کنون سه میلیارد دوز واکسن توزیع شده و در اختیار جمع محدودی از کشور ها قرار گرفته که آن ها می توانند به اشتراک گذاشتن واکسن ها را تضمین نمایند، فراوری را افزایش دهند و منابع لازم برای خرید را تامین نمایند.

آدهانوم با اشاره به اینکه در حال حاضر هم بعضی واکسن ها به اشتراک گذاشته می شوند، گفت: این فقط یک قطره است و گونه های تازه بی تعدادند.

با افزایش تعداد مبتلایان به گونه دلتا از ویروس کرونا در اروپا پس از 10 هفته فرایند کاهشی، سازمان دنیای بهداشت روز پنج شنبه هشدار داد تا انتها ماه آگوست امسال میلادی (اوایل شهریور ماه)، دلتا به گونه غالب در قاره سبز تبدیل خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1159

به "دلتا مرحله خطرناکی از شیوع کرونا را رقم زده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلتا مرحله خطرناکی از شیوع کرونا را رقم زده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید