سناریوی حضوری شدن کلاس های درس دور از فکر است

به گزارش زنگ قلاب بافی، خبرنگاران/بوشهر شروع، مهمترین بخش انجام یک کار است، قطعا برای شروع خوب یک سال تحصیلی هم در یکی از پر جمعیت ترین و مهمترین وزارتخانه های کشور هر ساله مقدمات و هماهنگی هایی ضروری است تا بتوانیم سال تحصیلی را به خوبی شروع کنیم.

سناریوی حضوری شدن کلاس های درس دور از فکر است

پروژه مهر چند سالی است که سعی نموده مهر را بیش از پیش خاطره انگیز و بهتر شروع کند، البته لازم به ذکر است کرونا کار این پروژه را، مهر سال جاری برای دومین مهر پیاپی سخت تر و خاص تر نموده است.

دبیر پروژه مهر استان بوشهر در زمینه معرفی آن توضیح داد: این پروژه که از سال 92 در آموزش و پرورش کشور رسمیت پیدا کرد، فرآیند آماده سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی نو است. هر ساله ستادهای این پروژه در وزارتخانه تشکیل شده و به تبع آن در استان های مختلف پروژه مهر یا همان شورای بازگشایی مدارس شکل گرفته و کار آن از 15 تیر به طور رسمی کلید می خورد، البته از پارسال و سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا زودتر انجام می گردد. این پروژه دستورالعمل مفصلی دارد که به استان ها ابلاغ شده و بر اساسِ آن شیوه نامه، استان ها موظفند کارگروه ها را تشکیل دهند، این کارگروه ها، خود دارای زیرگروه تعیینی بوده که ابلاغ برایشان صادر می گردد.

محمود قاسمی اضافه نمود: رئیس پروژه مهر استان مدیرکل، و دبیر آن هم 5 سالی است که اینجانب هستم.

وظیفه پروژه مهر

وی در زمینه وظیفه این پروژه اسم کرد: وظیفه پروژه مهر رصد کردن کلیه فعالیت هایی است که در شهرستان ها و منطقه ها 18 گانه استان انجام می گردد. در واقع هدف مطلوب و نهایی آن، این است که کلیه واحدهای آموزشی به آمادگی مطلوب برسند تا یک سال تحصیلی شروع گردد.

دبیر پروژه مهر استان بوشهر ادامه داد: اگر خاطرتان باشد همین 10 تا دوازده سال پیش وقتی مدارس بازگشایی می شد می دیدیم که یکم مهر کلاس درسی نداشتیم، گاهی تا 15 مهر و یا آبان این امر طول می کشید، کمبود معلم بود، بعلاوه کلاس بندی و ساماندهی نیروی انسانی درست نبود، ولی از سالی که پروژه مهر شروع بکار نموده، خوشبختانه ما اول مهر کلاس بدون معلم نداریم و همه معلمان، کلاس ها و دانش آموزان ما بدون استثنا باید برنامه کلاسی داشته باشند، چون در شهریور موظفند شورای معلمان تشکیل دهند.

اهتمام ویژه آموزش و پرورش استان به پروژه مهر

قاسمی به کارگروه های این پروژه اشاره نموده و اسم کرد: پروژه مهر شش یا هفت کارگروه دارد از جمله: کار گروه تایید صلاحیت، کارگروه سلامت، کارگروه ارزیابی عملکرد، کارگروه فراوری محتوا که البته این کارگروه زاده و نتیجه کرونا است و وظیفه فراوری محتوای مجازی دارد و کارگروه تعمیر، تجهیز و توسعه مدارس.

وی اضافه نمود: استان بوشهر در این چند سال در این پروژه طبق اعلام وزارتخانه همیشه از استان های دارای رتبه های ممتاز بوده، که علت آن هم پای کار بودن همکاران و توجه ویژه مدیر کل به این پروژه بوده است. بعلاوه در طول سال هم در مرکز استان و هم در شهرستان ها و منطقه ها 18 گانه یک یا دو جلسه با موضوع و محور پروژه مهر برگزار می گردد و در آن استاندار دستور ویژه به فرمانداران و فرمانداران به بخشداران و شهرداران داده می گردد که نهایت همکاری را با آموزش و پرورش داشته باشند.

تمهیدات پروژه مهر برای بازگشایی مدارس در مهر سال جاری:

سناریوی مجازی

دبیر پروژه مهر استان بوشهر توضیح داد: ما باید برای سناریوهای مختلف بازگشایی مدارس سال جاری آماده باشیم، سناریوی اول، مجازی بودن کلاس هاست که بانک اطلاعاتی فراوری محتوایمان خوشبختانه در کلیه مقاطع کامل بوده و رونمایی هم شده و کارهای بسیار قشنگی هم از سوی همکاران اجرا شده است،: پس مسئله ای از لحاظ فراوری محتوا نداریم و آنها را رایگان در اختیار همکاران و دانش آموزان قرار می دهیم.

سناریوی نیمه حضوری

این مقام مسئول اظهار کرد: در سناریوی دوم که نیمه حضوری است ما باید دانش اموزان را در دو بخش به صورت حضوری به مدرسه بیاوریم، برای نمونه در یک کلاس 30 نفری 15 نفر را روز شنبه و 15 نفر دیگر را یک شنبه، و آن تعدادی که روز شنبه حضوری هستند در روز یک شنبه به صورت غیر حضوری با آنها کار گردد که باز البته در این سناریو ابهاماتی وجود دارد مثلا اینکه همکاری که صبح قرار است حضوری باشد و بعد از ظهر در فضای مجازی، آیا حق الزحمه ای به وی تعلق خواهد گرفت و منبع تامین اعتبارش کجا خواهد بود؟ همه اینها باید تعیین گردد که چون هنوز چنین شرایطی نداشتیم تعیین نشده است.

سناریوی حضوری

قاسمی اعلام کرد: سناریوی سوم هم حضوری شدن کلاس ها به صورت کامل است که این سناریو به هر حال یک اندازه دور از فکر است چون ما زمان زیادی در اختیار نداریم، برای این سناریو باید واکسیناسیون قریب یک میلیون فرهنگی در کشور انجام گردد. بعلاوه باید اعتبار لازم برای تهیه ملزومات بهداشتی مدارس در اختیارشان گذاشته گردد و هم روی فضای فکری خانواده ها و اولیا با همراهی رسانه ها، صدا و سیما، و مطبوعات کار گردد تا به آموزش و پرورش و مدارس اعتماد نموده و بچه هایشان را به مدرسه بفرستند.

وی در انتها افزود: فرایند پروژه مهر هر سال تیر شروع می شده ولی از پارسال به خاطر کرونا از 15 خرداد شروع و تا 31شهریور ادامه دارد و 15 مهر ارزیابی از عملکرد ستاد استان از سوی بازرسین ما در منطقه ها به عمل می آید. دستور العمل این پروژه هم بر مبنای سال گذشته است، چون شرایط نسبت به پارسال تغییری ننموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1160

به "سناریوی حضوری شدن کلاس های درس دور از فکر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناریوی حضوری شدن کلاس های درس دور از فکر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید