عاشقان پیاز و حبوبات

به گزارش زنگ قلاب بافی، یکی از عادات غذایی رایج مصری ها، مصرف پیاز خام همراه غذاست. پیاز، سبزی ای غنی از فیبر و مقادیر زیادی از ویتامین ها و املاحی نظیر کلسیم، فسفر و پتاسیم است.اگر به شکل خام مصرف گردد، خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و از تجمع پلاکت ها جلوگیری می نماید، ضدانعقاد خون است و به علت ترکیبات گشادکننده عروق موجب کاهش

عاشقان پیاز و حبوبات

عاشقان پیاز و حبوبات

نویسنده: دکتر گلبن سهراب*

یکی از عادات غذایی رایج مصری ها، مصرف پیاز خام همراه غذاست. پیاز، سبزی ای غنی از فیبر و مقادیر زیادی از ویتامین ها و املاحی نظیر کلسیم، فسفر و پتاسیم است.

اگر به شکل خام مصرف شود، خاصیت ضدعفونی نمایندگی دارد و از تجمع پلاکت ها جلوگیری می نماید، ضدانعقاد خون است و به علت ترکیبات گشادنماینده عروق موجب کاهش فشارخون می شود. ضمناً، مصرف مدام پیاز به کاهش چربی خون یاری می نماید، اشتهاآور است و مقداری آنتی بیوتیک طبیعی دارد. گوگرد زیادی دارد و خاصیت ضدعفونی نمایندگی آن هم به وجود گوگرد بازمی شود. تحقیقات ثابت نموده اند، پیاز می تواند از ابتلا به بسیاری بیماری ها از جمله سرطان پیشگیری کند. اما مصرف بیش از حدش می تواند سبب تشنگی شود. افرادی هم که مشکل معده دارند باید بدانند پیاز می تواند سبب سوزش و نفخ شود اما در جذب مواد غذایی تاثیری نمی گذارد.

عادت خوب دیگر مردم این کشور، مصرف سبزیجات کنار غذاهای گوشتی است. سبزیجات، به ویژه اگر خام مصرف شوند، حاوی ویتامین C و بعضی مانند هویج حاوی پیش ساز ویتامین A هستند و این ترکیبات تاثیر به سزایی در جذب آهن موجود دارند. از سوی دیگر، سبزیجات دارای فیبر بالایی هستند و به دفع مواد زائد از سیستم گوارش یاری می نمایند و باعث می شوند جذب کلسترول گوشت کاهش یابد و احساس سیری سریع تر القا شود و دیرتر گرسنگی به فرد دست دهد. از سوی دیگر، سبزیجات سدیم کم و پتاسیم بالا دارند و به کنترل فشارخون یاری می نمایند پس برای مبتلایان به فشارخون گنجاندن سبزیجات در برنامه غذایی توصیه می شود. البته مصرف بیش از مقدار سبزیجات می تواند ایجاد نفخ و اسهال کند. ضمناً چون سرعت تخلیه مواد را از سیستم گوارش بالا می برند، ممکن است در جذب بعضی مواد غذایی نظیر ویتامین ها و مواد معدنی اختلال ایجاد نمایند و جذب آنها را پایین بیاورد.

مصری ها حبوبات هم زیاد می خورند. حبوبات یک منبع پروتئینی خوب هستند. نصف لیوان حبوبات پخته یک سهم گوشت به شمار میرود. در عین حال کلسترول ندارند و چون فیبر بالایی دارند برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، مصرف آن توصیه می شود. با اینکه برای بزرگسالان این پروتئین مفید است اما بچه ها، زنان باردار و شیرده نباید نیازشان به پروتئین را فقط با خوردن حبوبات تامین نمایند و در یک کلام برای آنها هیچ چیز مثل گوشت نمی شود.

پی نوشت ها :

*متخصص تغذیه

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1215

به "عاشقان پیاز و حبوبات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاشقان پیاز و حبوبات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید